Sida 1 av 1
Trimma Rieju mrt SM -15
Postat: 8 april 2016, 13:16
av samsun7
Tja hur trimmar man en Rieju mrt SM -15? Hört att det ska vara svårare än på andra? Vill inte att trimmet ska synas o den behöver bara gå i typ 70
Postat: 8 april 2016, 14:18
av PåDal
Dra pluggen och byta munstycke är nog det lättaste.
Postat: 8 april 2016, 14:19
av Gutå
Plugga ur avgasröret och byt då även munstycke i förgasaren så den får rätt luft/bensin blandning. Den kommer nog gå lite fortare än 70 och låta väldigt mycket men de syns inte!

Postat: 8 april 2016, 14:28
av Jetforce_Dahlin
När du har hört att den ska vara mer svårtrimmad, vad har folk sagt då? Har du någon idé om varför det skulle vara svårare än på andra mopeder?
Postat: 8 april 2016, 15:52
av Raggarn1337
Antar att då den är ny så har den en AM7 motor på, dvs nyare tändsystem med ECU och elektronisk förgasare vilket gör att den är lagom bökig att hålla på och trimma. Visst för att nå farter så som 70 km/h så räcker det nog med att du tar bort pluggarna och går upp ett par storlekar i huvudmunstycke men ska du komma upp i högre varv/hastigheter så får du byta ut hela tändsystemet till ett äldre tändsystem från en "gammal" Rieju alternativt att du köper ett trim-tändsystem.
Postat: 8 april 2016, 16:14
av PåDal
Postat: 9 april 2016, 12:33
av samsun7
Folk har sagt att pluggen sitter på ett annat ställe och att man typ måste borra för o komma åt den, o då är det stor risk att man förstör något (minns inte vad) den här hade också tändsystemet ECU och inte Cdi
Postat: 9 april 2016, 12:35
av samsun7
Vill också att trimmet ska gå att ta bort när man ska sälja den.
Postat: 9 april 2016, 13:20
av PåDal
samsun7 skrev:Folk har sagt att pluggen sitter på ett annat ställe och att man typ måste borra för o komma åt den, o då är det stor risk att man förstör något (minns inte vad) den här hade också tändsystemet ECU och inte Cdi
Tändsystemet behöver du nog inte pilla med ifall du vill ha lätt trim men ifall det nu sitter en plugg i avgasröret så tycker jag att du tar av röret och kollar ifall du kan se något, ifall du inte vet hur "pluggen" kan se ut eller vart den brukar sitta så säg till.
Sedan så kan det sitta en strypning i insuget vid reed ventilerna ifall du vill få ut lite extra.
Postat: 9 april 2016, 13:41
av krazytoneride
Japp, man behöver borra för att få bort pluggen, har en Rieju MRT 50 2013 själv och den gör 75 urpluggat och omdrevat, sedan stoppar varvstoppet den för att åka fortare.
Det går ju att borra ECUn men är inte rekommenderat.
Postat: 9 april 2016, 16:20
av samsun7
Nej jag vet inte det, pådal