Tjena! Jag dunderar på vilken förgasare jag ska välja. Min setup kommer vara:
Polini 70cc sport
Urpluggat org rör
?förgasare?
Malossi fly clutch
Det är förövrigt en aerox
Jag står o väger mellan dellortos 17,5 Och dellortos 19mm. Jag kan se fördelar i båda två. Får jag märkbart bättre bottenvrid med 17,5mm ist för 19mm? Tänkte att jag slipper ju ganska mycket pill om jag väljer 19mm då jag kan välja black edition vilket inte finns till dellorto 17,5mm...
17,5mm är original på åtskilliga mopeder. Fordonstillverkare brukar vara ganska konservativa när det gäller förgasarstorlek, eftersom en onödigt stor förgasare försämrar bränsleförbrukning, avgasutsläpp och motorns gång.
Baserat på det och lite logiskt tänkande kan vi dra slutsatsen att 17,5mm fungerar utmärkt även på en strypt originalmoppe, och gör den det är det ganska troligt att den är lite liten för en 40% större trimcylinder som dessutom kommer gå helt utan strypningar. 17,5mm är förmodligen så "litet" att den kommer kosta effekt på alla varvtal, detdär med att mindre förgasare ger bottendrag medan större ger topp gäller bara på förgasarstorlekar som är rätt nära perfekt för motorn - en ännu mindre förgasare kostar alltid effekt överallt, precis som en ännu större förgasare får motorn att gå sämre utan att kunna prestera bättre på toppvarv.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.