Sida 1 av 1

Duration vs varvtal?

Postat: 16 mars 2016, 01:27
av Tobbe65
Hej
Har en cylinder med durationerna avgas 190 Spol 126
Ser då att jag har ett varvtal på ca 10000 varv.
Min fråga är det där maxeffekten ligger och vad är då de varvtal man skulle kalla min och Max varvtal på en sån cylinder?
Alltså vad börjar den dra och när ungefär slutar den att dra (Max varv).

Jag förstår att jag inte får några exakta värden, men ca värden skulle vara bra att veta.

Tobbe

Postat: 16 mars 2016, 08:32
av LennartTuning
skillnad på max varvtal och var du har max effekt/vridmoment

Postat: 16 mars 2016, 09:40
av Rexxy
Att varvtalen stämmer överens med durationer stämmer inte helt och hållet. Det som räknas in är portarns areor och avgaspipa. R/T har 194 i avgas och har maxeffekt på 13,400rpm. Allt hänger på pipan!

Postat: 16 mars 2016, 21:09
av Tobbe65
Derbi Senda SM 2006. Den har en 80 cc Top performance gjutjärns cylinder, 21 mm dellorto, tecnigas enoq, skumm luft filte direkt på förgasaren.

Så ser det hela ut

Vad jag behöver veta är hur mycket är övervarv när vi kör in grejorna?
Vad skall vi köpa reeds som passar? Verkar att få rätt mycket bensin i luft filtret så måste byta för att utesluta dom i de hela.(vilken tjocklek anpassar man väl efter varvtal och var du vill ha effekten)
Fan de här blev krångligt, men hoppas ni fattar. Vill bara veta ungefär så vi kan spåna vidare.

Det börjar hända grejer efter 9000 varv

Maxvarv 10000 eller ca 13000

MVH Tobbe