Sida 1 av 1

Stalker bluddrar på fullgas vid byte till sportluftfilter

Postat: 7 mars 2016, 20:20
av ^6larre
Tjena! Precis påbörjat mitt stalker projekt och tänkte fixa upp den lite till sommaren nu. Är inte jättebra på förgasare o det där med att ställa in förgasare. Så nu kommer problemet, jag bytte till sportluftfilter idag och mopeden går hur bra som helst på 3/4 gas men över det så bluddrar den bara ner sig. Förstår ju att mopeden får för mycket luft men jag undrar bara om det kan vara så att det bara är att ställa in luftskruven eller om jag måste köpa nya munstycken.

tack/ Larre

Postat: 7 mars 2016, 21:17
av MotorAndMoore
Men om moppen bludrar har du ju för stort munstycke???
Eller menar du att den bara böhhar till på mer än 3/4 dels gas!!!
Hur har du luftskruven nu???

Postat: 8 mars 2016, 06:33
av ^6larre
Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.

Postat: 8 mars 2016, 09:27
av Hilmersson
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.

Postat: 8 mars 2016, 13:47
av PåDal
Hilmersson skrev:
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...

Postat: 8 mars 2016, 15:56
av MotorAndMoore
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...[/quote]

Samma här på min Dt50mx som pådal sa

Postat: 8 mars 2016, 18:30
av Hilmersson
PåDal skrev:
Hilmersson skrev:
^6larre skrev:Ja, den böar ner sig och dör på mer än 3/4 gas.luftskruven sitter i tror jag ska kolla närmare på det idag.
Luftskruven reglerar endast mängden luft till lågfartsmunstycket och är därför endast verksam upp till 1/8 dels gaspådrag. Mer luft = med mer bränsle, gå upp i huvudmunstycke samt eventuellt höj nålen ett snäpp.
När jag skruvar på luftskruven så påverkar det även när jag gasar på fullt på min moppe...
Det lär vara minimalt, det man vill åt när man ställer på luftskruven är bra gasrespons upp till fullvarv. Detta bestyckas ihop med lågfartsmunstycket och trottelnålen. I detta fall hade han problem med att gasa över 3/4 delar och i dom områdena använder man inte luftskruven för att ställa. Huvudmunstycket är det du bör se över och gå upp några storlekar i och med det ökade luftflödet. Det är inte frågan omför mycket luft utan snarare för lite bränsle i förhållande till luft.

Postat: 9 mars 2016, 22:24
av LennartTuning
lite är frågan om vad för sportluftfilter du monterat

vissa flödar ju sämre än luftburken och då går den fett och blöddrar

Postat: 9 mars 2016, 23:27
av 2Tkungen
Tycker det låter som att munstycket är för litet, större huvudmunstycke skulle jag provat

och pilla inte på luftskruven, det kommer inte hjälpa!

Postat: 12 mars 2016, 12:44
av ^6larre
Tack så mycket för alla svar , det blir väll att köpa en sats med munatycken och testa mig fram👍🏼