AM6 Motorfrågor.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Mx_Master
Elmoped

AM6 Motorfrågor.

Inlägg av Mx_Master »

Tjena! Nu har jag satt ihop blockhalvorna, har inte monterat drev, kopplingskorg eller satt dit tändningen utan enbart satt ihop halvorna.
När man snurrar på axeln som kopplingskorgen sitter på snurrar ju drevaxeln. Om jag nu snurrar på axeln som korgen sitter på, ska jag då kunna hålla emot drevaxeln med handen så den ej kan snurra?

Är det vanligt att man inte får i några växlar nu när jag inte monterat något mera och inte har någon olja som smörjning? Kan röra växelpetaren upp och ner som det brukar vara.

Nu har ni lite frågor att svara på.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Ja det tror jag att det är vanligt. Om ingen olja smörjer så.
YAMAHA YZ Racing
Användarens profilbild
drayper
Svårstartad skrothög

Inlägg av drayper »

Det är något fel mina växlar fungerade kanon utan olja =) när jag precis hade tryckt ihop block halvorna inte så lätt och säga vad felet kan vara, måste själv se den irl isf :P men dubbelchecka allt ännu en gång :) MVH Wiktor
Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

drayper skrev:Det är något fel mina växlar fungerade kanon utan olja =) när jag precis hade tryckt ihop block halvorna inte så lätt och säga vad felet kan vara, måste själv se den irl isf :P men dubbelchecka allt ännu en gång :) MVH Wiktor
Jaså. Har satt alla brickorna rätt och så, låter konstigt som faen.

Någon som har ett svar på min första fråga?

Tack!
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Mx_Master skrev:
drayper skrev:Det är något fel mina växlar fungerade kanon utan olja =) när jag precis hade tryckt ihop block halvorna inte så lätt och säga vad felet kan vara, måste själv se den irl isf :P men dubbelchecka allt ännu en gång :) MVH Wiktor

Tack!
Om du menar kopplingskorgen o ingående drevaxsel så e dom inte sammankoplade förens du monterat lamelerna o monterat ytre koplingskorgens lock med fjädrar o skruvar, håller du i ingående axsel så snurar kopplingskorgen.

Du får förklara vidare.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

haselhoff skrev:
Mx_Master skrev:

Tack!
Om du menar kopplingskorgen o ingående drevaxsel så e dom inte sammankoplade förens du monterat lamelerna o monterat ytre koplingskorgens lock med fjädrar o skruvar, håller du i ingående axsel så snurar kopplingskorgen.

Har inte kopplingskorgen på, har ENDAST satt ihop blocken. Och om man snurrar på den axeln korgen skall sitta på snurrar drevaxeln. Om jag snurrar på kopplingsaxeln kan jag hålla emot drevaxeln så den inte snurrar, ska de vara så?

Du får förklara vidare.
bobbo12
Elmoped

Inlägg av bobbo12 »

Vart kan man köpa 12mm nållager AM6?
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Mx_Master skrev:
haselhoff skrev:
Mx_Master skrev: Jaså. Har satt alla brickorna rätt och så, låter konstigt som faen.

Tack!
Om du menar kopplingskorgen o ingående drevaxsel så e dom inte sammankopplade förens du monterat lamelerna o monterat ytre koplingskorgens lock med fjädrar o skruvar, håller du i ingående axsel så snurar kopplingskorgen.

Har inte kopplingskorgen på, har ENDAST satt ihop blocken. Och om man snurrar på den axeln korgen skall sitta på snurrar drevaxeln. Om jag snurrar på kopplingsaxeln kan jag hålla emot drevaxeln så den inte snurrar, ska de vara så?

Du får förklara vidare.
Du menar på de viset då förstår jag tror jag :D

De finns ju utgående drevaxsel o ingående drevaxsel, utgående e den som man monterar främre drivkugg som man sätter kedjan på som driver bak till bakdrevet som driver bakhjulet o ingående drevaxsel e samankoplad till kopplingskorgen sen när allt e ihop monterat.

När du snurar på ingående drevaxsel o utgående snurar även om du håller imot den så ligger de växsel i, får du i friläge så kan du snurra på ingående drevaxsel medans du holler på utgående drevaxsel.

Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

bobbo12 skrev:Vart kan man köpa 12mm nållager AM6?
12mm nålager kan du köpa nästan i vilken butik som hälst som säljer 12mm kolvbultsnållager.

Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

Du menar på de viset då förstår jag tror jag :D

De finns ju utgående drevaxsel o ingående drevaxsel, utgående e den som man monterar främre drivkugg som man sätter kedjan på som driver bak till bakdrevet som driver bakhjulet o ingående drevaxsel e samankoplad till kopplingskorgen sen när allt e ihop monterat.

När du snurar på ingående drevaxsel o utgående snurar även om du håller imot den så ligger de växsel i, får du i friläge så kan du snurra på ingående drevaxsel medans du holler på utgående drevaxsel.[/quote]

Åhh, äntligen någon som verkar kunnig :D

Så det är inget fel om jag kan hålla emot på utgående drevaxeln men snurra på den ingående drevaxeln?

Någon som vet säkert hur det är med växlarna på AM6:an, omm man ska kunna lägga i dem när man just satt ihop blocken?
Tack!
Joz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Joz »

växlarna är jävligt svåra att få i när du precis klyvt eftersom fördeförsta sitter motorn inte på ramen och du använder säkert handen istället för foten då det kan kännas svårare men det har säkert med att kopplingen inte är intryckt heller när du växlar (inte säker) men somsagt den är trög och ska vara det.
Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

Okej, är du är säker på detta?
Egen erfarenhet?

Tack
Joz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Joz »

jag klyvde nyss min motor och då var det samma sak som för dig,, du moste ha motorn rakt för växlarna ska gå i + att de känns lättare när den sitter på ramen med foten + att ska nog gå lättare när du annvänder kopplingen så du behöver inte oroa dig
Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

Joz skrev:jag klyvde nyss min motor och då var det samma sak som för dig,, du moste ha motorn rakt för växlarna ska gå i + att de känns lättare när den sitter på ramen med foten + att ska nog gå lättare när du annvänder kopplingen så du behöver inte oroa dig
Vad var det för moppemotor?
Användarens profilbild
drayper
Svårstartad skrothög

Inlägg av drayper »

haselhoff skrev:
12mm nålager kan du köpa nästan i vilken butik som hälst som säljer 12mm kolvbultsnållager.
haha bra svar där =P Det kan du köpa i vilken butik som helst som SÄLJER 12mm kolvbultsnållager , det var ju hans fråga vart man köper det .
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

drayper skrev:
haselhoff skrev:
haha bra svar där =P Det kan du köpa i vilken butik som helst som SÄLJER 12mm kolvbultsnållager , det var ju hans fråga vart man köper det .
Så klart de va ett bra svar :D finns ju tusentals butiker så jag vet inte vilken jag ska nämna :shock:

http://www.ncpshop.se/

Men de svåra e o hitta vilka som e skit lager o dom ska man akta sig för.

Joz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Joz »

Mx_Master skrev:
Joz skrev:jag klyvde nyss min motor och då var det samma sak som för dig,, du moste ha motorn rakt för växlarna ska gå i + att de känns lättare när den sitter på ramen med foten + att ska nog gå lättare när du annvänder kopplingen så du behöver inte oroa dig
Vad var det för moppemotor?
Derbi motor ( hyfsat lik )
Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

Har kollat sprängskissar och så. Även kollat på bilder när jag precis tog isär motorn.
Testade 2ggr till ikväll, testade med kulan i ett annat hål: Då blev växelpetaren stum. Testade att göra precis som det såg ut som på bilden när jag precis hade klyvt motorn: Var ganska stort glapp neråt och jag kunde inte röra petaren uppåt.

Jag funderar starkt på växeltrumman där gafflarna ligger i spåren, har någon bilder på hur dem skall ligga?

Vad ska hända om man snurrar växeltrumman när man har motorn isär?
Det ändå som händer är att den översta gaffeln (där det finns 2) rör sig lite uppåt annars händer det inget.

Hoppas på svar/bilder!
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Mx_Master skrev:Har kollat sprängskissar och så. Även kollat på bilder när jag precis tog isär motorn.
Testade 2ggr till ikväll, testade med kulan i ett annat hål: Då blev växelpetaren stum. Testade att göra precis som det såg ut som på bilden när jag precis hade klyvt motorn: Var ganska stort glapp neråt och jag kunde inte röra petaren uppåt.

Jag funderar starkt på växeltrumman där gafflarna ligger i spåren, har någon bilder på hur dem skall ligga?

Vad ska hända om man snurrar växeltrumman när man har motorn isär?
Det ändå som händer är att den översta gaffeln (där det finns 2) rör sig lite uppåt annars händer det inget.

Hoppas på svar/bilder!
Du har samma sprängskiss som jag gav dig eller ? den e inte så detaljerad specielt hur växselådan ska vara ihop monterad.

De som ska hända när du vrider växseltrumman e att växselgafflarna ska flyttas uppot/nerot o flytta växselådans drev upp/ner beroende vilken växsel som ska föras i.

du kan ju prova pilla borta växselgafflarna o snurra trumman åt valfritt håll o stoppa in gafflarna igen, du kan helt änkelt fått in gafflarna i fel läge i växseltrumman.

För du hade la inte haft isär växselådan har jag för mig eller ?

Mvh. David

Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

Nej, jag har inte tagit ut växellådan direkt.

Just nu händer det inte alls mycket när jag snurrar på trumman, bara den översta gaffeln som det händer något med.

Måste vara gafflarna som orsakar detta, kulan ligger emot fjädern och så iaf.

Någon som har bilder hu det skall se ut från egen motor?
Mx_Master
Elmoped

Inlägg av Mx_Master »

Nu blev det likadant igen, kan röra växelpetaren upp och ner, precis som växeln skall komma i, men ikke!

Kollade hur växeltrumman rörde sig, gafflarna rör sig upp och ner som de skall.

Hur stor chans tror ni det är att växlarna kommer funka när jag sätter dit allt på högersidan som drev, kopplingskorg och det och sedan häller i ny fräsch olja?
Någon som gjort något liknande?

Tacksam för svar!
lillabengan
Elmoped

Inlägg av lillabengan »

hej :D
vet inte vad som har hänt med min am6a.

veven satt fast så man inte kunde kicka :(
sen när jag skulle lossa tändningen så tryckte jag till och då släppte allt:) men ser ut som om det har rostat på veven när den är i motorn :?
och cylindern och kolven verkar det som om det är rost på också :(

nån som kan hjälpa mig med vad som hänt och om man ''bör'' byta vev lager osv ? tacksam för svar :D
Rieju drac (Y)(y)(Y)
Låst