Aerox - dåligt axx när den är varm

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
antonnypan
Elmoped

Aerox - dåligt axx när den är varm

Inlägg av antonnypan »

Jag har en Yamaha Aerox 07 som axxar jätte dåligt när den är varm men när den är kall så drar den.

När den är varm, t.ex när ja har stannat vid en korsning eller liknande och ska gasa så segar den nåt fruktansvärt upp till cirka 25-35 km/h men sen så drar den på. Men när jag startar den efter att ja inte har åkt ett tag (typ när ja ska hem från skolan) så drar den direkt när ja gasar.

Jag kör med 72 munstycke (org. 62), ett Gianelli Rekord avgassystem (ej dragit pluggen) och 4.5g vikter.

Vad kan det vara för fel? :/

Ifall ni tror jag behöver beställa någon del så länka gärna den :D
sälen153
Elmoped

Inlägg av sälen153 »

kolla om du har kylar vatten
Derbi Drd 05
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

Inlägg av AndenIflaskan »

plugga ur systemet. sen ställ inn förgasaren rätt.
rexxy har en utmärkt guide här på tsr, använd den!

rätta mig om jag har fel, men du får samma straff om polisen tar dig när moppen går 55 km/h som när moppen går i 75+.. (det blir självklart värre straff om polisen tar dig när du väl kör i 75 blås :D. men du fatta poängen.)
om man ska trimma trimma fullt ut annars är det inte värt.

om förgasaren inte är rätt inställd så har moppen en tendens att gå bra och fint när den är kall, men går uruselt när moppen är varm..
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
antonnypan
Elmoped

Inlägg av antonnypan »

Tack AndenIflaskan!

Ja det stämmer nog det du säger om trimning så jag ska nog plugga ur röret eftersom den ändå inte är laglig :D Jag ska kolla in den guiden så får man hoppas att moppen kommer gå mycket bättre :D
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

lungt ;)
kan länka guiden här så du får läsa på, goodluck!
http://www.twostrokerider.se/rexxys-forgasarguide/
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

En kall motor kräver mer bränsle än en varm.
Du har nog för stort munstycke.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
antonnypan
Elmoped

Inlägg av antonnypan »

Jag tror nog mer på det som AndenIflaskan sa eftersom Yamaha Aerox har mindre munstycke från fabrik (har jag hört iaf) så tror inte munstycket jag har i nu behöver vara förstort men det kanske stämmer det du säger?.. :?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

med att ställa inn förgasarn rätt menar jag allt från att byta huvudmunnstycke till att justera luft/bränsleskruven rätt.
Det kan absolut vara så som yamahanörden säger, att du har för stort munnstycke...

Men jag tror helt klart att förgasaren är boven i detta problem ;)
PGO T.REX
antonnypan
Elmoped

Inlägg av antonnypan »

Jag drog pluggen idag och det var något av det bästa jag gjort med moppen! Tomgången fixades, axxet är sjukt (både när den är varm och kall) och toppfarten höjdes! :D Och inte behövde jag trimma i smyg, mamma gick med på det direkt :lol:

Tack för att ni hjälpte mig! :wink:
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

oslagbar känsla va ;)
om du har nå andra pluggar typ insugsplugg o.s.v ta bort dem mä och ställ in variatorn rätt så blire kanon!

kul att de löste sig, goodluck in the future! ;D
PGO T.REX
antonnypan
Elmoped

Inlägg av antonnypan »

Oh ja :D riktigt skönt drag, synd bara att det ska bli mörkt så otroligt fort, hann inte köra så jätte mycket :/

Vart sitter insugpluggen? Första gången jag ens hör ordet :D
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

vet ej om aerox har en insugsplugg, men alla pgo scooters efter 2008 har en.
den bör sitta mellan membranet och insuget elr insuget och förgasarn.
bara å skruva lös insuget och kolla ifall du hittar nån plugg, brukar vara lätt å plocka bort ;)

annars är väll cdiboxen strypt på aerox?
finns de nån blindtarm? (blindtarmar stryper väldigt mkt)
PGO T.REX
Skriv svar