Extraljus

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Hauro
Elmoped

Extraljus

Inlägg av Hauro »

Är det här bra extraljus och är de lagligt att ha på allmän väg har en Rieju drac utan batteri funkar de då är de bara att koppla dom på ljussladdarna ?
Denhär alltså:http://ledandebelysning.se/razor-slimline-40w-extraljus
GASARTILLSDERARSAR
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det är tillåtet att använda extraljus till helljuset.

Utan batteri får du dock svårt att hitta något LED-extraljus som fungerar, så gott som allt är gjort för att matas med likström från ett batteri. Dessutom är 40W extra belastning väldigt mycket på en klen moppegenerator, du har med största sannolikhet inte så mycket effekt "till övers" att driva extraljus med.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hauro
Elmoped

Inlägg av Hauro »

okej men hur ska man göra för att kunna driva ett då?
GASARTILLSDERARSAR
Solobaric
Varnad

Inlägg av Solobaric »

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Hauro skrev:okej men hur ska man göra för att kunna driva ett då?
Hitta ett som går på växelström eller modifiera dit batteri i elsystemet, ihop med de grejer det kräver.

Den Solobaric länkar skulle nog lysa på växelström, MEN... som vanligt finns det ett men, eller två i detta fallet.
*Den är på 25W, du kan kanske driva den och originallyset om du ligger på maxvarv men annars räcker inte strömmen till.
*LED-lampor gjorda för att sättas i konventionella strålkastare FUNGERAR INTE. Lysdioderna sprider ljuset på helt annat vis än glödtråden i lampan som strålkastaren är avsedd för, därmed kommer dessa LED-lampor säkert ge mycket ljus, men inte där man vill ha och behöver det.
Hauro
Elmoped

Inlägg av Hauro »

Har du något förslag på ljus då som går på växelström och jag har inget batteri på mopeden men kan man sätta på de eller .?
GASARTILLSDERARSAR
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Nej, finns inte så mycket såna grejer att köpa (i alla fall inte senast jag letade).

Visst går det fixa så man har batteri. Förmodligen är det enklast att byta till en spänningsregulator från en hoj avsedd för att ha batteri, t.ex. Derbi Senda, den har en utgång avsedd för batteriladdning. (Men jag har inte hundraprocentig koll på dracens elsystem, det kan vara lite pilligare och behövas fler grejer för att få allt att fungera.)
Hauro
Elmoped

Inlägg av Hauro »

Menar du att man bara byter ut den vanliga regulatorn som finns och sätter på en spänningsregulator istället.? och hittar inte så mycket om el på en Rieju drac.
GASARTILLSDERARSAR
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Jag menar det, men jag vet inte om det "bara" är att göra det. T.ex. har åtskilliga moppar idag blinkersreläet inbyggt i spänningsregulatorn, har moppen det behöver man räkna ut hur allt sånt ska kopplas om också.
Skriv svar