Sida 1 av 1
Bidalot koppling
Postat: 26 januari 2016, 18:44
av kujau
är det någon som har monterat en Racing Factory Koppling från Bidalot på din Derbi?
jag förstår inte hur man får kickmekanismen att funka med denna koppling!
jag behöver hjälp! guida mig.
Postat: 26 januari 2016, 18:58
av Hilmersson
Nej men jag har sneglat en del på de kiten även om det känns lite onödigt så länge man inte har närmare 40hk. Vad är problemet? kan vara lite pilligt och få kickmekanismen på plats rätt även med originalkorg. Säker på att du fått i den i blocket ordentligt med bottenfjädern och axeln? provat med standardkorgen och konstaterat att det fungerar?
Postat: 26 januari 2016, 19:18
av kujau
det är inga problem med att få det att funka med original korgen.
där är ju inte något litet kugghjul på "baksidan" av bidalot korgen.
om du förstår vad jag menar. hur får man då det att funka? man vill ju inte springa igång den ju.
jag håller på med ett 110 cc monster bygge som ska provas med lustgas också är det tänkt.
Postat: 26 januari 2016, 20:10
av Hilmersson
kujau skrev:det är inga problem med att få det att funka med original korgen.
där är ju inte något litet kugghjul på "baksidan" av bidalot korgen.
om du förstår vad jag menar. hur får man då det att funka? man vill ju inte springa igång den ju.
jag håller på med ett 110 cc monster bygge som ska provas med lustgas också är det tänkt.
Du saknar alltså drevet på undersidan på Bidalot korgen?
Postat: 26 januari 2016, 20:42
av kujau
ja
jag mailade butiken och frågade om bidalot skulle funka med kickmekanismen . de svarade att det skulle det göra. men jag fattar inte hur?
det verkar som om det bara funkar med startmotor och inte med kick.(har inte startmotor på den)
har mailat dom igen och frågat just detta. men får inte svar fören i morgon.
irriterande att dom inte kan skriva ut sånt.
så nu vet jag inte hur jag ska lösa det!
tips tas gärna emot.
Postat: 26 januari 2016, 20:50
av Hilmersson
kujau skrev:ja
jag mailade butiken och frågade om bidalot skulle funka med kickmekanismen . de svarade att det skulle det göra. men jag fattar inte hur?
det verkar som om det bara funkar med startmotor och inte med kick.(har inte startmotor på den)
har mailat dom igen och frågat just detta. men får inte svar fören i morgon.
irriterande att dom inte kan skriva ut sånt.
så nu vet jag inte hur jag ska lösa det!
tips tas gärna emot.
Precis kollade nyss denna video och där struntar de i och montera kickmekanismen men har dock elstart istället. Dåligt information vart man än söker och kan man inte Spanska eller Franska blir det ännu svårare..
https://www.youtube.com/watch?v=FanSP73wTkk
Skumt, antar att du har den "blå" korgen? kunde inte hitta några bilder från baksidan på just den modellen. Tittar man istället på den här modellen (som jag spekulerat tidigare på) har man drevet på plats och den är också för 6st lameller står det även om bilden visar 4st. Kanske är det så att de gjort en revision och du har föregångaren som enbart tillåter rull eller elstart?
Man lär sig så länge man lever!
Postat: 26 januari 2016, 21:07
av kujau
har också sett den videon . men man ser inte baksidan på koggen.
ja ja problem är till för att lösas.

Postat: 26 januari 2016, 21:26
av Hilmersson
kujau skrev:har också sett den videon . men man ser inte baksidan på koggen.
ja ja problem är till för att lösas.

Jag kan om det är till en tröst glädja dig med att Derbi kopplingen klarar av mycket pulver innan den börjar slira. Original koppling förutsatt att de är fräscha klarar över 30hk med MHR fjädrar och då är det bara 4:a lameller. En vanlig 5-lamellsats exempelvis MVT är därför god för över 35hk det ska därför mycket lustgas till innan den slutar greppa, ett värre problem är nog hål i kolvarna.

Postat: 27 januari 2016, 19:41
av Rexxy