Sida 1 av 1
Yamaha dt50xsm
Postat: 11 januari 2016, 15:24
av Mrdabbe
Blir galen på moppen. Har fan bytt allt i den men vägrar starta.
Komp 8.5kg
Stark gnista
Får bränsle till cylinder
Startar inte ens med startgas/bränsle om man ger en sup.
Ryker ur avgasststemet samt tänker till ej mer än så.
Vad fan kan felet vara? Är tändplattan felmonterad"?
Postat: 11 januari 2016, 19:33
av YammaNörd
lite låg kompression tycker jag, borde ligga runt 12:1 har jag för mig..
Kolla toppackningen, behövs väldigt lite fel för läckage.
Tokfel tändinställning, tjuvluft eller fel bestyckning i förgasaren, fel på choken...
Svårt att ge något bättre tips utan att veta vad som är gjort sedan den gick senast?
Börja från förgasaren och leta - kolla att det inte läcker luft vid trottel locket, bränsleanslutning, flottörhus, insug.. kolla att reedventilerna är ok..
Ställ in tändningen, montera standard munstycken om de är bytta..
Hittar du inget, lyft på toppen - kolla packningar och eventuella sprickor i toppen,
Inget där? lyft på cylindern och kolla ringar och kolv om allt är ok.
Postat: 11 januari 2016, 19:54
av Mrdabbe
Ok. Ska kolla kompression imorgon igen. Alla motor delar såsom topp cylinder kolv vevlager packvoxar förgasare insug membran är helt nytt. Byggt mopeden från grunden..har inte fått den att starta alls..misstänker själv tändplattan..är ducati tändning..elstrippad allt utom cdi/tändspole.
Airsal 70cc
Polini 21mm competition
Technigas enox avgassystem
Malossi insug
Malossi membran
Wirechoke TnT
Bytt alla cylinder/topp packningar igen för säkerhets skull men inte gjort skillnad
Tändningen vette fan hur den ska sitta/ vilket håll pickup ska peka åt.
Postat: 11 januari 2016, 20:58
av YammaNörd
Okej.. ja då kan du ju utesluta allt utom tändning eller bränsleproblem...
Du kan få samma fenomen om vevhustätningen är skadad.. okej att den är ny men lätt hänt att man pajjar den vid montering (har gjort det själv nån gång) värt att kolla om du inte hittar något annat.
Men som du säger, det troligaste i ditt fall är tändningen eller bränsleblandningen..
Har du fel lågfartsmunstycke kan den bli j*****t tjurig att få igång..
Kan även vara membranen som jäklas, men inte speciellt troligt..
Mekarhandbok till AM6 om det kan vara till någon hjälp:
http://2wheeler.dk/manuals-dl/AM6%20mot ... rilia).pdf
Postat: 11 januari 2016, 21:16
av Mrdabbe
Ok men om det är bränslet som spökar så borde den väl tända med startgas eller?
Vevhuset får jag titta på sist isåfall
Tackar hittar dock ej något som visar om ducati tändningen ska vara speciellt monterad utan bara hur original sitter ska testa montera den enligt den bilden och försöka starta den.. Återkommer imorgon
Postat: 11 januari 2016, 21:23
av Kölbyshåren
Tänder den inte på startas då är ju något lite konstigt!!!
Måste ju vara tändningen tänder den inte på startgas då är det ju tändningen den ska ju tända den om inget är fel
Postat: 12 januari 2016, 11:32
av Mrdabbe
Lyft topp idag inga fel. Monterade ny packning (igen)
Justerat tändplattan till ett läge där den tänker till !!
Kommer rök från avgas samt när man lyfter av stiftet.
Komp 9kg.
Slår mellanstark blå gnista från stiftet men det slår en riktigt stark gul låga från gängen på stiftet till metallen på chassiet samtidigt som blå låga slås mellan stift och böj.
Satt ren bensin i cylinder men tänker bara till mycket kort stund.
Kickat ihjäl foten på köpet

Postat: 12 januari 2016, 19:32
av YammaNörd
Nu kommer jag ju att låta som en pryo på Teliasupport
Men du har luft, kompression, bränsle och gnista - alltså borde den i alla fall kunna gå apdåligt!
Kan tänka mig ett par anledningar till,
Tändstiftet kasst - Även om stiftet är nytt kan det vara dåligt, sprucken isolatorfot eller så surt att det inte tänder.
Ingen gnista under kompression, även om det gnistar i luften så kan tändsystemet vara för klent för att orka ge gnista under tryck.
Byt stift, kontrollera alla jordpunkter (har själv blivit stående pga oxid mellan tändspole och ram)
kontrollera tändkabel och tändhatt att de sitter som de ska. Byt cdi/tändspole om du har nåt som ligger över..
Kan man montera nåt så fel att den tänder ett halvvarv fel på en AM6:a? Har inte behövt öppna min så jag har ingen aning om det ens går men?

Postat: 12 januari 2016, 20:34
av Mrdabbe
Hehe

Har testat 8 olika tändstift och alla visar samma gnista..kan det vara fel tändsystem på min? Köpte standard kompl med svängjul för der/pia Ducati skulle vara motsvarande original..
Får testa med jorden och slipa upp rejält med metall yta och testa
Bytt till ny cdi/tändspole för 2v sedan utan resultat.
Ska göra en rejäl koll imorgon med jord och andra cdi:n
Postat: 12 januari 2016, 20:50
av YammaNörd
Okej.. ja då verkar det bara vara jordfel eller tändsystem kvar som kan jävlas.
Har du kvar originalsystemet? om motorn går med det vet du ju iaf VAR problemet är
Men kolla alla jordpunkter först.. motorblock, cdi, tändspole, har säkert glömt nåt

Eller så tänder den med kolven i botten (hur nu det skulle gå till vet jag inte) mäta om pickupen får signal i närheten av toppläge
Postat: 12 januari 2016, 21:29
av Mrdabbe
Nix köpte som sagt hela mopeden i molekyler från olika säljare motorblock medmera är nya fabrikssaker..
Jordat motorblock?

Har bara jord från tändplattan till cdi/tändspole sen i samma hål på ramen

Postat: 13 januari 2016, 09:53
av Kölbyshåren
Tänder den inte på startgas så är det ju inget fel på bränsle tillförseln eftersom du testar med start gas. Skulle tändningen funka då skulle den åtminstone tända så något är fel på tändsystemet den tänder ju inte!!!
Postat: 13 januari 2016, 12:19
av Mrdabbe
Jordat om cdi/tändspole bytt t-hatt kommer fin blå gnista..tänker till microsekunder då och då inget mer..bytt bensin och annan startgas men efter lika med noll
[/img]
Postat: 13 januari 2016, 13:39
av Mrdabbe
Nu tar jag och klyver motorn och byter ut alla tätningar medmera..använder loctite 5922 bör jag använda annat medel för tätning av blocken.?
Återkommer inom kort

Postat: 13 januari 2016, 16:27
av Kölbyshåren
Det är tråkigt för dig det här va f*n kan felet vara då!!!
Postat: 14 januari 2016, 14:35
av Lukaas1
Har hänt likadant för mig 2 ggr.
En gång var de tändspolen å andra gången så var de el pöl med bensin i vevhuset.
Postat: 14 januari 2016, 16:27
av Mrdabbe
Förbannat. Vatten och bensin samt 1l transmissionsolja i hela motorn inkl vevhuset fattar inte vafan de har kommit in ifrån måste varit någon packbox som läkt. Dock ser jag ingen som är trasig...fattas de helt enkelt någon packbox?? Bifogar bilder på mitt galleri
Postat: 14 januari 2016, 17:45
av YammaNörd
Kan inte svara på om någon fattas men,
Att det är fullt med bensin är ju inte konstigt om du kickat motorn varm, men vatten?
Till vevhuset ska det ju sitta (minst) 2 packboxar. En på varje sida vevpartiet.
Tänk på att dom kan vändas åt fel håll
transmissionsolja kan bara smita in i vevhuset på 4 sätt:
Felaktiga packboxar - storlek, skadade, felvända
Skador på vevaxeln - repor, rost...
Dålig tätning mellan blockhalvorna
Spricka/or i vevhuset
Postat: 14 januari 2016, 18:08
av Mrdabbe
Ja vevaxeln är splitt ny suttit 2 packboxar där
En till drivaxeln en till vattenpumpen och en till växelpet och kopplingsarmen..missat någon?
Kör på olja i bensinen då jag tagit bort oljepumpen...skall det i olja iaf i kopplingshuset?
Samt skall transmissionsolja fyllas via kopplingsarmen eller ska den istället i kopplingssidan?
Vilken tätning rekommenderar du/ni för blockhalvorna?
Postat: 14 januari 2016, 18:19
av Mrdabbe
Vilken väg ska packbox monteras ??

Postat: 14 januari 2016, 20:05
av YammaNörd
Packboxar ska alltid monteras infettade för att minimera risken för skador när axeln ska igenom.
De ska monteras med läppen (sidan med fjäder) åt det håll den ska hålla tätt.
Dvs, vill du hålla olja ute ska läppen peka mot oljan.
Enkelt så länge man ska hålla oljan inne i växellådan - det är bara att ha läppen mot oljan så att säga..
Däremot när det gäller vevhuset ska man i regel hålla trycket i vevhuset kvar i vevhuset och alltså vända läpparna inåt.... MEN, det gäller sannerligen inte alla motorer!
På sprängskissen ser de ut att vara vända inåt mot vevhuset - om det är rätt kan jag inte lova
På en del motorer ska ena vara vänd inåt och den andra utåt.. jag vet inte vilket som är rätt på din.. Men om den sugit in olja så satt den (förmodligen) felvänd på kopplingssidan.
Tätningsmedel - Loctite 5188
Olja fyller man på i påfyllningshålet

kopplingssidan
Om någon här VET vilket håll p-boxarna ska vara så rätta mig gärna
Men jag skulle monterat läppen inåt på magnetsidan och utåt på kopplingssidan - Men jag kan ha fel... ?
Postat: 14 januari 2016, 20:25
av Mrdabbe
Härligt då ska jag putsa upp alla delar nu och börja bygga ihop motorn
Så får jag återkomma med resultat

F*rbannat
Postat: 21 januari 2016, 14:46
av Mrdabbe
Nu har jag demonterat / monterat hela motorn på nytt med Packboxarna rätt monterat. Läcker ingen vatten in till cylinder nu
Tändstiftet ger kraftfull fin blå gnista utanför cylinder
Men fanskapet VÄGRAR starta
Kan ju fan inte vara annat som spökar bytt bensin spruta startgas händer fan inget utom att det sprutar eld från avgassystemet då och då
Kan ni ge mig något vettigt för nu river jag ej isär motorn en enda gång till
Re: F*rbannat
Postat: 21 januari 2016, 18:14
av cod3mwf
Mrdabbe skrev: Nu har jag demonterat / monterat hela motorn på nytt med Packboxarna rätt monterat. Läcker ingen vatten in till cylinder nu
Tändstiftet ger kraftfull fin blå gnista utanför cylinder
Men fanskapet VÄGRAR starta
Kan ju fan inte vara annat som spökar bytt bensin spruta startgas händer fan inget utom att det sprutar eld från avgassystemet då och då
Kan ni ge mig något vettigt för nu river jag ej isär motorn en enda gång till
Provat å rullstartat som en tok ??
Postat: 21 januari 2016, 18:22
av Mrdabbe
ÄNTELIGEN startade tjurskallen. Nu ska firas med pizza o bärs
Snurrade på tändplattan och borrade egna hål och otroligt den startade direkt.
Nu äre bara resten kvar för att få den att gå bra
Den går kasst som tusan nu men den går iaf.
Fifflade på tomgångsskruven men den gjorde ingen skillnad?
Har sportfilter på gasaren då original ej passade på förgasaren
Får skruva tomgångsnålen i botten för att den ej skall dö?
Polini competition 21mm
Huvudstycke 100 har jag för mig det stod
Höja/sänka nålen?
Postat: 21 januari 2016, 20:54
av MotorAndMoore
Gött att den startade åtminstonde
Postat: 22 januari 2016, 15:02
av Mrdabbe
Kolla denna
https://youtu.be/yB2CiV9RBU8
Den låter inte kul
Misständer den eller vafan sysslar den med får den för mycket eller för lite soppa
Postat: 22 januari 2016, 15:57
av Rexxy
Tändningen står förmodligen fel! Då det var ditt fel hela tiden med att den inte startade, så nu kom den "någorlunda" bra för att starta. Men inte tillräckligt för att funkar ordentligt. Så vrid lite till!
Postat: 23 januari 2016, 15:11
av Mrdabbe
Jo men nu har jag borrat andra hål nu varvar den fullt ut bara förgasare inställning kvar...
Någon som vet om soppatank från en 00:a dt50r passar min sm 04?