Jo det är så att motorn har börjat rassla/skramla efter att den stått still i ca 2-3 veckor. På tomgången hör man ett skramlande ljud som om något sitter löst och vibrerar. Trycker jag in kopplingen så dämpas skramlandet avsevärt. när man kör med den så kommer ett mer rasslande ljud när man kommer upp på lagom mars-varv. Det måste väl va något i kopplingen som har släppt eller kan det vara ramlager tex som har gett sig?
kan tillägga att jag bytte växellådsolja precis innan jag ställde ifrån mig moppen som var av fel sort, körde väl en kilometer provtur kanske. men inga konstiga ljud. har nu bytt olja till sån som de ska vara men rasslandet återstår
Låter lite likt ensak sak som hände för Elias (medlem i WES) För han så hade muttern som håller fast kopling skruvat upp sig. så ta loss koplingskåpan å kolla ifall koplingen sitter fast som den ska
Det kan lika gärna vara växelgafflarna som skurit det är dom som ger sig först sedan skär drevet på axlarna o sist lagren i blockhalvan.
Bara för att du frikopplar betyder det inta att det måste vara kopplings relaterat växellådan slutar snurra när du kopplar ur så skramlar kan lika gärna vara växellåds relaterat.
Jag hade i ATF-olja eftersom att någon rekommenderade det till trimmade motorer. Känns dock rätt dumt i efterhand men jag körde bara nån kilometer med den oljan i. Det var för övrigt ett visst glapp i kopplingskorgen så det är väl där felet ligger isf? Kanske får köpa ett kopplingsverktyg så jag kan ta låss den.
Nej Att Dextron 3 pajar ingen växellåda.. Den oljan är i alla planetväxlar som sitter i automat lådor.. Bättre olja får man leta efter den oljan.har jag kört alla mina crossar och enduros på i ca 20 år alla mina AM6 går med att.
Grabbens Rieju som rullar varje dag har gått med atf utan byte i ett år o den gör 120+.
Kopplings korgen med drev glappar ca 1mm upp o ned.. Det ligger en fjäder bricka under så glappa på det hållet är helt som det skall..
Rasslar kopplingen så glappar lamellernas mot korgen i skåror där lamellernas låser i korgen yttersida ca 0,1mm mellan lamellernas tänder och korgens skåror är ok är det mera brukar lamellernas vara slut.
Okej så oljan är inte felet då! Men jag fattar inte att det bara uppstod sådär första gången jag startade den efter några veckor, den lät helt normalt innan... men jag kanske får undersöka lamellerna mer då.