Ktm framlampa av Pazoma.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Ktm framlampa av Pazoma.

Inlägg av NizzePisse »

Hej!
Jag tycker att ktms framlampor är riktigt fräna.
Ktms egna är lite dyr för vad jag är redo att lägga ut. http://www.ebay.com/itm/NEW-KTM-200-250 ... 1057409782 ca 942 kronor.
Men är Pazomas kopia för mindre än 300 kr något att ha? http://www.ebay.com/itm/NEW-BLACK-MOTOR ... z7&vxp=mtr
Tack för svar!
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
YammaNörd
Elmoped

Inlägg av YammaNörd »

KTM har inte Hel/Halv ljus

Och Pazoma har samma skitlampa som mycket annat - BA20d (S2)
Det vill säga knappt något lyse alls när det behövs.. och då är det inte mycket till uppgradering oavsett vad det kostar.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag vet inget om Pazoma, men om lyset är dåligt så går det ju att lösa.

Att sätta in bi-xenon kan kosta så lite som 100-200 SEK. Om du köper ett hid-kit på ebay/aliexpress och sätter in det själv alltså. Här ser du hur Hasse bytte i orginalstrålkastarna på sin Speedfight.

5000k ger behagligast lyse IMO, men det är ju en smaksak.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Tack för svar!
har lampan bara halvljus eller bara helljus?
Kan någon länka ett sånt där bi-xenon kit?

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Solobaric
Varnad

Inlägg av Solobaric »

Finns det tillräckligt med ström för att starta upp xenon lampan ?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Starta upp den, visst - det fixar batteriet. Men att driva xenonlyse kontinuerligt är en annan femma, det är inte så många moppar som klarar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Här är ett exempel. Där har du ett bi-xenonkit, d.v.s. hel- och halvljus med ballast. Vid 12V brukar man räkna med att det krävs ca 5-6A för att starta och värma upp, och sedan 3-4A för drift. Självklart är inte dessa siffror skrivna i sten, men jag vet att några bekanta bytte lampor i sina mopeder utan problem.

Att notera är ju självklart att inte alla av dessa lågprisvarianter är äkta xenon, men bra imitationer, både i utseende och ljusstyrka. Så du inte kliver på en nit när du tittar runt. 3200 lumen räcker gott och väl, skulle batteriet inte orka producera det så kommer man fortfarande över original.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Tack!
Skulle det kitet du föreslog passa med pazomas ktm lampa på en gilera smt -08?
http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-HID- ... kp&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/NEW-BLACK-MOTOR ... r#shpCntId

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Det är ju S2 som används i strålkastaren, och du kan få xenon med S2 så ja det ska passa. Kom ihåg att skriva att du vill ha S2 när du beställer bara.

Hur bra strålkastaren passar på moppen har jag inte en blekaste aning om.
OBS att det är AC!
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Tack för grymt bra svar! Vad betyder ac?

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

AC betyder växelström, DC betyder likström. Jag behövde gå ifrån datorn rätt snabbt för jag slutade på jobbet och var stressad till en sak.

Mitt i stressen så kom jag på att du kanske inte skulle ha växelström och ville ogärna lura dig, men nu i ett lugnare tillstånd så vill jag säga att det är rätt. AC är vad som gäller. Vill någon rätta mig på det så vore det fint.

Anektod: Bandet AC/DC heter alltså på gubbsvenska växelström/likström.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Tack för all hjälp, det uppskattas! Beställer lampan i kväll men väntar och ser om jag behöver ett bättre lyse. :cry: Lampan kommer först vid 20 januari men ska la ändå inte köra så mycket mer i vinter.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Glöm xenongrejerna. Moppen laddar för lite för att kunna driva det kontinuerligt, det tvärslocknar när batteriet är tomt vilket är livsfarligt vid mörkerkörning, och bixenonkonverteringarna är rätt dåliga på att ge ljus där man vill ha det.

Satsa på en bra strålkastare med konventionell lampa - antingen glödlampa eller halogen. Vill du ha lite extra ljus, häng dit ett litet LED-extraljus på några watt och mata det från batteriet - det drar kanske en aning mer ström än moppen laddar men används det bara vid behov bör det vara rätt lugnt. Dessutom, du har fortfarande lyse även om strömmen inte riktigt räcker till, det blir inte kolsvart som med xenon.
Solobaric
Varnad

Inlägg av Solobaric »

Jag har monterat på en sån här och blev väldigt nöjd Bild
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

G-son. Lite komiskt måste jag säga att det är, att det här är andra kvällen i rad där vi har helt skilda åsikter (utan att försöka trampa på några tår).

Jag känner igen dig sedan länge och vet att du brukar komma med bra och utförliga svar. Så om jag har fel nu så är ingen gladare än jag när det kommer till att bli rättad. För vem vill inte lära sig mer saker?

Hur kommer det sig att du är så mäkta orolig över att batteriet ska tömmas direkt? I min mening så har man alltid pratat om att HID är avsevärt mycket energisnålare, när man har jämfört det med halogen.

Nackdelar med lågprisvarianterna är ju som du säger att vissa kan få en konstig ljusbild (jag har lyckligtvis blivit väldigt nöjd när jag har använt dessa ändå). Och att sikten vid dimma, regn eller snö blir sämre. Men att energikonsumtionen skulle vara något negativt känner jag inte igen en smula.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ett 35W xenonkit drar ca 42W (35W till själva lampan och resten till ballasten). Och detta är naturligtvis likström.

Den starkaste generatorn jag sett uppgifter om i en växlad moppe påstås ge 85W. Det kan hända att den faktiskt är så stark, men i så fall är det vid riktigt höga motorvarvtal - och ingen maxvarvar ju motorn hela tiden, särskilt inte på en växlad moppe. Med andra ord, vi kan inte räkna med att få ut 85W ur generatorn i snitt, 60W känns som en mer rimlig gissning (om man inte står på tomgång i korsningar eller liknande mycket, då sjunker genomsnittet ännu mer).

Resten av moppens elsystem drar lite ström, låt säga att 10W ryker för att driva allt annat. Jag har nog tagit i i överkant, men hellre det än att lyset tvärslocknar mitt i natten, right? Vi har 50W kvar.

Generatorn ger växelström, den måste likriktas för att kunna ladda batteriet. Dessa moppar använder den simpla varianten som heter halvvågslikriktning, som helt enkelt bara släpper igenom den halvan av växelströmmen som går åt rätt håll. Av generatorns kvarvarande 50W är bara 25W tillgängligt för att ladda batteriet.

Man tappar ca 1V på vägen genom likriktaren. 25W vid 12V betyder att strömmen är ca 2A. 1V x 2A = 2W, vi förlorar ytterligare 2W som blir värme i likriktaren.

Vi har kvar 23 teoretiska watt. Vi har en xenonlykta som drar 42W. Det är 14 år sedan jag slutade elprogrammet på gymnasiet, men om jag inte är fullständigt ute och seglar betyder det att i detta teoretiska fallet skulle vi bränna ca 20W mer än vi kan få ut ur generatorn, och även om det skulle gå köra med en stund är det inte ett pålitligt system - särskilt inte när det handlar om något så viktigt som strålkastaren.

De som gjort en lyckad xenonkonvertering på moppe har gjort det på scootrar. Vissa av dom har större generator och helvågslikriktning (för att hålla batteriet fullt så elstarten alltid funkar), dessutom ligger man generellt på högre varvtal med variatormotorerna vilket betyder att man får ut mer av generatorns maxkapacitet.
Crossmopparna spelar inte ens i samma liga när det gäller elsystemet, hade det gått få till det på ett vettigt sätt hade jag haft xenonlyse på min Senda redan för 10 år sedan när jag började experimentera med det. Jag la projektet på is när jag insåg att strömmen inte räcker till.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Men om ett hid-kit drar 42 och halogen 35 så är det ändå skapligt liten skillnad.

I vilket fall. Det du säger om att de som bytt har gjort det på scootrar, och att man ofta varvar mer på dessa, stämmer givetvis. Men där är det ju ofta så (om jag inte fått detta helt om bakfoten, vilket jag inte hoppas på) att strålkastare går på växelström innan strömmen likriktas, just för att man ska klara sig även med ett dött, eller helt utan, batteri. Jag ser ingen anledning till att det borde vara annat på en växlad moppe.

Då har du (60-42)/2-10-2=-3

Haha, gjorde en miss i beräkningen (klockan är 05:01 här) hoppas att du inte hann se det. Men -3 ger ett avsevärt mycket bättre utgångsläge för våra uppskattade siffror och marginaler, jämfört med -20.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Stämmer att originalstrålkastaren nästan alltid drivs med växelström direkt från generatorn. Problemet med xenonkiten är att dom inte går driva med den instabila växelström generatorn ger, särskilt som generatorn ger mindre ström än dom behöver när motorn går på lågvarv.

Därmed måste man köra dom via batteriet, och utan en rätt pillig modifikation av generator, byte av regulator/likriktare och lite andra ändringar i elsystemet så sitter vi fast med halvvågslikriktningen och alla begränsningar den ger. Det ser ut som att du i din beräkning räknar xenonkitets förbrukning på växelströmssidan av elsystemet, och det funkar inte när det drar strömmen från likströmsdelen.

Skillnaden mellan 35 och 42W är liten, men det går inte jämföra äpplen och päron på det viset - alltså växelströmsförbrukning och likströmsförbrukning. När 42W-prylen förbrukar likström via denna typ av (halvvågslikriktat) system är det i princip likvärdigt med att förbruka ungefär 90W i växelström direkt från generatorn. Det är mer än generatorn ens klarar att ge, även om vi struntar i ALLT annat elektriskt på hela hojen.
Solobaric
Varnad

Inlägg av Solobaric »

Hoppar in här igen läst mycket om dessa lampor till moped och mc som många verkar varit nöjda med men såna hittar man väl inte här i landet Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Dom som är nöjda med såna har väldigt låga krav på att strålkastaren ska ge rätt ljusspridning. :roll:
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Hej, g-son du sa: Dessa moppar använder den simpla varianten som heter halvvågslikriktning, som helt enkelt bara släpper igenom den halvan av växelströmmen som går åt rätt håll. Av generatorns kvarvarande 50W är bara 25W tillgängligt för att ladda batteriet. Skulle man kunna byta till en mindre simpel (som tar upp ström på väg åt båda hållen) variant och få mera ström och då klara av mer förbrukning?

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ja, i många fall är det möjligt. Dock varken helt enkelt eller billigt.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Så även om det tar tid och kostar så kan man få ut mer ström? Är det någon nackdel med att ändra detta? Hur mycket mer ström kan man få ut? Jag har en gilera smt -08.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du kan aldrig få ut mer än generatorn ger naturligtvis (då har man skapat evighetsmaskinen), det ger bara möjligheten att få ut det mesta av generatorns kapacitet i form av likström - till skillnad från det vanliga halvvågslikriktade systemet som bara är bra på att mata ut växelström, likströmmen är rätt handikappad.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

G-son, du är ju onekligen mer kunnig på el än mig. Ett byte till helvågslikriktare lär väl inte vara ett allt för jobbigt ingrepp? Och har du någon aning om hur det ser ut på en större motorcykel, där lär väl helvågs vara standard?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Inte allt för jobbigt, men lite pilligt.

Hela elsystemet behöver övergå till att drivas med likström. Sannolikt ganska simpelt, om man inte har några delar i elsystemet som kräver växelström.

Generatorn är vanligtvis jordad direkt i tändplattan (och vidare ut i ramen). Man kan INTE ha både växelströmsdelen och likströmsdelen jordad, så generatorn behöver modifieras så den är ojordad.

Man behöver givetvis en lämplig helvågslikriktande regulator.

Små motorcyklar brukar ha samma typ av elsystem som mopeder, växelström till lyse och likström till annat.
Större motorcyklar har ofta helvågslikriktade trefasgeneratorer, och allt i hela systemet går på likström. Samma typ av system som i en bil, men i mindre format.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Jag är ingen höjdare på el så, skulle man kunna få ut mer ström med annan generator?

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Javisst. Problemet är att hitta en kraftigare generator som passar på motorn.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Tack för alla underbara svar! Säg gärna till om ni hittar en sådan generator som passar. Ha en God Jul!!!!

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar