Vad håller centralstödet "uppe" från att släpas i

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
JoakimB
Elmoped

Vad håller centralstödet "uppe" från att släpas i

Inlägg av JoakimB »

Hej!

Viarelli GT1/Baotian Classic

Idag när jag skulle hem från jobbet så märkte jag att centralstödet inte stannar kvar i "övre läget". Det ligger bara och släpar med backen.

Jag kan använda stödet i sig, det fungerar att ställa moppen med det, men så fort jag "kör fram" moppen så att centralstödet åker "bakåt" så istället för att fastna i övre läget så hänger det bara.

Jag har kommit fram till att jag bara har en fjäder på den sidan där avgasröret sitter, så den andra fjädern på andra sidan har lossnat och ska köpa ny, men, håller dessa fjädrar upp stödet också? I så fall borde det väl räcka med en fjäder för att hålla stödet uppe?

http://www.ladda-upp.se/bilder/fkcxxfhlmmpngp/ - där ska det sitta en fjäder gissar jag, som då lossnat.

Såhär ser stödet ut idag, har fått sätta en gummisnodd för att hålla upp det tills vidare,
http://www.ladda-upp.se/bilder/xphddouhmmczjy/ - dvs håller sig inte på plats i övre läget.

Hoppas jag gjort mig tydlig. :)

Tackar galet mycket för svar!
Senast redigerad av JoakimB den 10 december 2015, 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
RT
Elmoped

Inlägg av RT »

Skall sitta en fjäder som håller upp stödet.
JoakimB
Elmoped

Inlägg av JoakimB »

RT skrev:Skall sitta en fjäder som håller upp stödet.
Ofanken, så det är så enkelt? :D Jag kände ingen logik om jag satt dit en fjäder till, men så kan det vara. Låter ju iofs logiskt då en har lossnat och hände efter. ^o)
JoakimB
Elmoped

Inlägg av JoakimB »

Men, är det den fjädern som jag ritat på bilden? Och den ska sitta som jag ritat? Det är inte en tredje fjäder som ska vara någonstans?
RT
Elmoped

Inlägg av RT »

JoakimB skrev:Men, är det den fjädern som jag ritat på bilden? Och den ska sitta som jag ritat? Det är inte en tredje fjäder som ska vara någonstans?
Ser ut som att det saknas en fjäder där ja, på min Yamaha Aerox är det en fjäder som håller hela centralstödet. Så svaret är att du skall ha en till fjäder då det ser ut som att ena har lossnat.
JoakimB
Elmoped

Inlägg av JoakimB »

RT skrev:
JoakimB skrev:Men, är det den fjädern som jag ritat på bilden? Och den ska sitta som jag ritat? Det är inte en tredje fjäder som ska vara någonstans?
Ser ut som att det saknas en fjäder där ja, på min Yamaha Aerox är det en fjäder som håller hela centralstödet. Så svaret är att du skall ha en till fjäder då det ser ut som att ena har lossnat.
Yepp, har googlat bilder på min mopedmodell och det ska vara en till fjäder där, men börjar bli fundersam om det ska vara en tredje. Kan iofs inte se att om man köper ett helt nytt centralstöd så är det bara två fjädrar man får med. Nå jag får ha lite tålamod och se om något magiskt händer när jag monterar en till fjäder. :)
PuhBjörn
Elmoped

Inlägg av PuhBjörn »

det ska sitta en fjäder där du har ritat. Men vet inte om det sitter mer fjädrar någon annan stans. Sitter iallafall där på min
Skriv svar