Sida 1 av 1

Klyva AM6?

Postat: 22 november 2015, 11:10
av erorikokkok
Tjena, måste byta koppling på min AM6 motor, vad ska jag tänka på innan jag börjar? Ska man tömma oljan och vattnet? Måste man lägga kopplingsdelarna i olja innan man monterar eller liknande?
Tack för svar

Re: Klyva AM6?

Postat: 22 november 2015, 16:40
av cod3mwf
[quote="erorikokkok"]Tjena, måste byta koppling på min AM6 motor, vad ska jag tänka på innan jag börjar? Ska man tömma oljan och vattnet? Måste man lägga kopplingsdelarna i olja innan man monterar eller liknande?
Tack för svar[/quote Lamellerna ska ligga i olja i ca 3 timmar innan montering !

Postat: 22 november 2015, 16:46
av YourShoulder
Du behöver nt klyva motorn för att komma åt kopplingen. Och ja du måste ju tömma oljan och kylvattnet

Postat: 23 november 2015, 15:59
av ArthurRyZ
Som sagt, Du behöver inte klyva motorn för att byta lameller utan bara öppna på kopplingskåpan. Du måste skruva bort avtappnings skruven som är typ under motorn så oljan far ut sedan måste du också ta bort allt vatten.
Om du inte har något verktyg för att hålla i kopplingen medans du drar bort muttern för tryckplattan kan du ta bort cylindern och sätta en skruvmejsel igenom veven. Men kolla först hur hårt muttern sitter för att du ksk bara kan hålla i den/lägga i en växel medans du drar. Sedan får du tänka på att lägga alla mellanlägg för lamellerna rätt. 12,4,8 Lycka till :D

Postat: 23 november 2015, 17:21
av erorikokkok
ArthurRyZ skrev:Som sagt, Du behöver inte klyva motorn för att byta lameller utan bara öppna på kopplingskåpan. Du måste skruva bort avtappnings skruven som är typ under motorn så oljan far ut sedan måste du också ta bort allt vatten.
Om du inte har något verktyg för att hålla i kopplingen medans du drar bort muttern för tryckplattan kan du ta bort cylindern och sätta en skruvmejsel igenom veven. Men kolla först hur hårt muttern sitter för att du ksk bara kan hålla i den/lägga i en växel medans du drar. Sedan får du tänka på att lägga alla mellanlägg för lamellerna rätt. 12,4,8 Lycka till :D
Tack för svar alla, hur hårt ska kopplingsfjädrarna vara åtdragna?

Postat: 23 november 2015, 20:41
av TheAndersson
botten

Postat: 23 november 2015, 21:03
av erorikokkok
TheAndersson skrev:botten
Tack :)

Postat: 23 november 2015, 21:23
av Kooolby
Avancerat men ska du byta lameller då rinner det väl inte ut något kylar vatten ändå eller!

Postat: 23 november 2015, 21:25
av erorikokkok
Kooolby skrev:Avancerat men ska du byta lameller då rinner det väl inte ut något kylar vatten ändå eller!
Jag ska byta hela kopplingen... Det sitter olje och vattenpump för kopplingskåpan så måste tömma

Postat: 23 november 2015, 21:27
av Kooolby
Jaha vågar ju knappt rör dessa nya mopeder allt är så känsligt Dakota och dt50mx är ju lite robustare grejer!!!

Postat: 23 november 2015, 23:32
av YourShoulder
Kooolby skrev:Jaha vågar ju knappt rör dessa nya mopeder allt är så känsligt Dakota och dt50mx är ju lite robustare grejer!!!
Äsch, då, lite pilligare kanske men det funkar utmärkt ändå ;)

Postat: 24 november 2015, 10:41
av Kooolby
Jaha det har du rätt i nere nu ska jag ut och se om jag kan fixa Dt:n

Postat: 24 november 2015, 11:00
av Rexxy
Kooolby skrev:Jaha vågar ju knappt rör dessa nya mopeder allt är så känsligt Dakota och dt50mx är ju lite robustare grejer!!!
Tvärtom, klent skit som inte håller lika bra som Derbi eller AM6. Men det är en annan historia. :)

Postat: 24 november 2015, 17:30
av Kooolby
Min Dt är riktig skit fast det var idioten till ägare som förstörde den!!!

Postat: 24 november 2015, 19:14
av G-son
Det är ganska standard att mopeder misshandlas, vanvårdas och mekas sönder. Det är egentligen det enda möjliga resultatet när man sätter en avancerad och känslig mekanisk apparat (moppen alltså!) i händerna på en 15-åring som inte vet vad han gör med den, men väldigt, väldigt gärna ändå vill försöka göra det. :wink:

Postat: 24 november 2015, 19:33
av Kooolby
Han som hade den innan var ju helt dum i huvudet han visste säkert bara hur man startade den!!!