Slö efter cylinderbyte (original)

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Brolle
Elmoped

Slö efter cylinderbyte (original)

Inlägg av Brolle »

Hej !

Jag har en Rieju MRX 04 som i början när jag köpte den gick ganska slött men jag ville inte trimma. (vill fortfarande inte det) Efter ett tag märkte jag att mopeden drog mycket olja så jag blandade direkt i tanken i stället och då gick han 15 km/H snabbare och med bättre acc. Men efter ett tag av körande och lossnade fästet till avgasröret och den skakade så mycket att röret gick av.

jag hade köpt en ny kolv ett tag innan röret gick av men jag hade inte fått loss röret så att jag kunde lyfta av cylindern. Och då tog jag tillfället i akt och fixa det det ända var att det var den billigaste kolven jag kunde moppen skar och den. Det var ett ganska klantigt köp. Så jag fick ta och köpa en helt ny cylinder istället och nu går han lika skit igen. Jag är helt 100 på att allt var original det var original munstycke i förgasaren, han jag köpte den av sa att allt var original, Inget glapp i vevstaken, och jag har gått över hela moppen.

Jag gick upp lite i prisklass på cylindern för att förhindra att den skulle skära igen. Undrar om det här också kunde varit ett dåligt köp.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12146

Jag har testat det mesta men hoppas att jag kan få hjälp här.
Tack på förhand. Elias
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög

Re: Slö efter cylinderbyte (original)

Inlägg av mojoxom »

Brolle skrev:Hej !

Jag har en Rieju MRX 04 som i början när jag köpte den gick ganska slött men jag ville inte trimma. (vill fortfarande inte det) Efter ett tag märkte jag att mopeden drog mycket olja så jag blandade direkt i tanken i stället och då gick han 15 km/H snabbare och med bättre acc. Men efter ett tag av körande och lossnade fästet till avgasröret och den skakade så mycket att röret gick av.

jag hade köpt en ny kolv ett tag innan röret gick av men jag hade inte fått loss röret så att jag kunde lyfta av cylindern. Och då tog jag tillfället i akt och fixa det det ända var att det var den billigaste kolven jag kunde moppen skar och den. Det var ett ganska klantigt köp. Så jag fick ta och köpa en helt ny cylinder istället och nu går han lika skit igen. Jag är helt 100 på att allt var original det var original munstycke i förgasaren, han jag köpte den av sa att allt var original, Inget glapp i vevstaken, och jag har gått över hela moppen.

Jag gick upp lite i prisklass på cylindern för att förhindra att den skulle skära igen. Undrar om det här också kunde varit ett dåligt köp.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12146

Jag har testat det mesta men hoppas att jag kan få hjälp här.
Tack på förhand. Elias
Det var ej ett dåligt köp det är ganska bra kvalite' på det märket!
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Brolle
Elmoped

Inlägg av Brolle »

mm. Det är väldigt svårt för mig att tänka ut vad felet är. Det enda är att om det var något speciellt med den förra cylindern och jag är säker på att den inte var någon trim cylinder.
Brolle
Elmoped

Inlägg av Brolle »

Är det värt att testa att sätta i kolven som jag hade från första början innan jag satte i den som var skit ? Började ju gå dåligt efter jag satte i den som var skit och sedan skar den. Den som var i från första början var aldrig i när den nöp men den är lite skavd.
Brolle
Elmoped

Inlägg av Brolle »

Testade att sätta i den gamla kolven och han gick ca 1 km/h snabbare men jag har glömt att skriva att det kommer mycket vit rök som luktar ur avgasröret. och när han är kall vill han inte varva på 1/2 men efter typ 30 sec så är det inga problem. Är detta förgasar inställningar eller kan den vita röken bara bero på kondens i avgasröret ?
Lukaas1
Svårstartad skrothög

Inlägg av Lukaas1 »

Hur mycket rök är det Då?
Kolla om den har dragit kylarvatten isåfall kan det vara Därför.
Att den går dåligt när den är kall är normalt.
Låt den stå på tomgång innan du kör iväg så den blir varm.
Man ska aldrig köra med en kall motor
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Vill du slippa byta tändstift en gång om dan, kör inte på tomgång för att värma upp den.. Stå och smågasa lite.
Brolle
Elmoped

Inlägg av Brolle »

Den läcker inte kylar vatten :/ Och det är rätt så mycket rök en bra mycket mer en normalt.
Skriv svar