koppar packning till aluminium topplock

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
carl allstrin
Elmoped

koppar packning till aluminium topplock

Inlägg av carl allstrin »

Hej har nu skaffat ett topplock i aluminium till min dt50mx som har gjutjärns cylinder. Går det bra att använda sig av en topplockspackning i koppar eller kommer det korrodera topplocket i aluminium?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Går fint. Finns inte topplock gjorda av annat än aluminium till den motorn förresten, och detsamma gäller nog alla encylindriga tvåtaktare från någorlunda modern tid.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
carl allstrin
Elmoped

G-son skrev:Går fint. Finns inte topplock gjorda av annat än aluminium till den motorn förresten, och detsamma gäller nog alla encylindriga tvåtaktare från någorlunda modern tid.
hmm då är det jag som inte kan mina metaller alltid trott orginal locket var i gjutjärn. skulle nog inte säga att 1983 är modern tid :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

När det gäller detta är allt efter andra världskriget modern tid. ;) Aluminiumtoppar på tvåtaktare var vanliga innan dess också, man ville ha den överlägsna kylningen som aluminium ger. I fyrtaktsmotorer med ventiler etc. i topplocket är det svårare att använda aluminium, så det dröjde till ~70-talet innan gjutjärnstopparna fasades ut.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
carl allstrin
Elmoped

intresant tack så mycket för härliga svar alltid kul att lära sig lite ny motorlära :D
Skriv svar