Sida 1 av 1

vevbyte?

Postat: 27 november 2007, 12:58
av K_Lundstedt
Funkar orginal veven till 70cc sport och ett zx rör?

Postat: 27 november 2007, 15:36
av bultaco_ekke
ja den ska hålla

Postat: 30 november 2007, 16:27
av liindh_
ja! fast beror på hur långt din org vev har gått, så klart. Tex stalker's org vev tål väldigt mkt har ja hört.

Postat: 30 november 2007, 16:52
av P0JKEN
Beror som sagt på skicket på veven.
Villken motor sitter veven i, Vevarna är olika bra.

Och sen tillslut villken 70cc ?
Polini Malossi och dom andra fugnerar det fint.
Men en mera effektfull som MHR Corsa lär du byta vev. 8)

Postat: 2 december 2007, 00:45
av K_Lundstedt
det är bra skick på veven..och jag har en metrakit 70cc sport...kolla länken: http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=99

Postat: 4 december 2007, 15:00
av ProTeam
det ska vara lungt med veven eftersom du inte lär komma upp i speciellt höga varv. Se till att den får rätt mängd olja och kör vettigt så ska de inte vara några problem.

// ProTeam

Postat: 4 december 2007, 16:10
av bensinskalle
allså de viktigaste är egentligen lagrena i veven, och ramlagrena, dom pajja på min efter 500 mil och ja åkte bara me trimmrör o munstycke :? . Själva veven pallar ganska mycket men lagrena bör bytas när man sätter på cylinder med mkt effekt, för så småningom så pajjar dom.....

Postat: 4 december 2007, 18:49
av Holman
bensinskalle skrev:allså de viktigaste är egentligen lagrena i veven, och ramlagrena, dom pajja på min efter 500 mil och ja åkte bara me trimmrör o munstycke :? . Själva veven pallar ganska mycket men lagrena bör bytas när man sätter på cylinder med mkt effekt, för så småningom så pajjar dom.....
Tyvär kan jag inte hålla med på den punkten, låter mer som den var felinställd/för dålig olja.
Lagren som sitter i orginal är oftast fina c3 lager i scootrar, och dessa håller för hyper om du så vill.

Du kan vara lugn med en sport cylinder på din orginal vev/orginal ramlager.

Mvh

Postat: 4 december 2007, 19:28
av K_Lundstedt
ok..tack för tipsen

Postat: 5 december 2007, 16:36
av bensinskalle
mm har svårt att tro att lagrena palllar så mkt....

Men ja kan väl erkänna att de va annat som ställde till de också, men haveriet berodde på slitage....

originallagrena är ju som sagt c3, men inte den absolut bästa kvaliten.
Och vid värre cyllar kan de behövas c4. Visst original lagrena håller ett tag, men slits snabbare :/

Postat: 5 december 2007, 16:40
av Holman
bensinskalle skrev:mm har svårt att tro att lagrena palllar så mkt....

Men ja kan väl erkänna att de va annat som ställde till de också, men haveriet berodde på slitage....

originallagrena är ju som sagt c3, men inte den absolut bästa kvaliten.
Och vid värre cyllar kan de behövas c4. Visst original lagrena håller ett tag, men slits snabbare :/
Det e fel, på C4 har du mer spelrum alltså mer varvvillig motor. Och dessa slits mycket snabbare.

C3 är det bästa valet, och inställning/olja är A och O när det gäller lager.

C3- Mindre spelrum= Mindre slitage och längre livstid. (Bästa valet)
C4- Mer spelrum= Mer slitage och kortare livstid.

Mvh

Postat: 5 december 2007, 16:45
av bensinskalle
jo men de finns ju en anledning att man byter väl????

Hårdtrimmad motor blir varmare än vanlig, och när motorn blir varm så sväller all metall, inclusive lagrena. Sväller lagrena för mycket så går dom sönder.
Därför så finns de lager med mer glapp, för att palla när man kör hårt.

Men visst, ja håller me, c4 krävs inte i detta fall om man kör midrace eller va de nu va......

Postat: 5 december 2007, 16:47
av bensinskalle
oljan ja..... blandar man i tanken inga problem..

Oljepump: spänn vajjern om de finns en sådan,man kan sätta en kattstrypare i änden så drar man ihop den, om man inte kan spänna vajjern mer på annat sätt

Postat: 5 december 2007, 16:58
av Holman
bensinskalle skrev:jo men de finns ju en anledning att man byter väl????

Hårdtrimmad motor blir varmare än vanlig, och när motorn blir varm så sväller all metall, inclusive lagrena. Sväller lagrena för mycket så går dom sönder.
Därför så finns de lager med mer glapp, för att palla när man kör hårt.

Men visst, ja håller me, c4 krävs inte i detta fall om man kör midrace eller va de nu va......
Mm, c4 är mycket känsligare.
Du klarar dig på c3 på midrace utan problem. På hyper med, för dom brukar man inte köra med på gata. Anledningen att c4 finns är pengarna s6 mm vill tjäna. Kostar ca 35kr ink moms på skf ett lager.

Mvh

Postat: 6 december 2007, 00:28
av K_Lundstedt
okej..så c3 lager asså ?

Postat: 6 december 2007, 00:47
av ProTeam
japp, kör c3 lager det blir bra

Postat: 6 december 2007, 16:40
av Holman
K_Lundstedt skrev:okej..så c3 lager asså ?
Japp, c3 lager som gäller i den motorn.

Mvh

Postat: 18 december 2007, 08:48
av Schatz
liindh_ skrev:ja! fast beror på hur långt din org vev har gått, så klart. Tex stalker's org vev tål väldigt mkt har ja hört.
piaggio överhuvetaget har en vev som är förstärk, vad har du för moppe?