derbie Senda xtreme sm 05 går för fort behöver råd

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
20sk
Elmoped

derbie Senda xtreme sm 05 går för fort behöver råd

Inlägg av 20sk »

Hallå!

Mina föräldrar har köpt en Derbi Senda extreme SM 2005 till min brorson.
Vi har återställt den till att bli laglig igen med backspegel, tillbakaflyttande av nummerskylt på ankstjärten och röd reflex mm mm.

Blev vid köpet försäkrad av säljare att mopeden är helt original och går ca 50 km/h. Hastighetsmätaren fungerade ej vid köp men är numera åtgärdad.

Det visar sig att mopeden med mina 120kg på gör 55 utan problem på raksträcka, 55-60 vid lätt nedförsbacke och 70-75 vid brant längre nedförsbacke.

Detta gör oss väldigt oroliga, vi vill inte ge honom en moped som är olaglig så han ev blir av med mopedkörkortet han precis tagit och inte heller att han skall åka dit och förlora chansen till B körkortet när han fyller 18.

Vad är det troligaste tidigare ägare ändrat och hur återställer vi mopeden till original igen? När jag var ung så tog vi bort pluggar i avgassystem i första hand, vad är det ni unga gör idag?

Mvh

Farbror 20sk
:?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Kolla vad för drevning den har, original ska ligga på 12 kugg fram och 65kugg bak om jag minns rätt. :)
20sk
Elmoped

Inlägg av 20sk »

Rexxy skrev:Kolla vad för drevning den har, original ska ligga på 12 kugg fram och 65kugg bak om jag minns rätt. :)
Hej!

Tack för svar :D

Vi har kollat och den är orginaldrevad med 12/65 och det är vad dreven har.
Är dessa mopeder pluggade någonstans orginal som jag kan kontrollera om dom finns kvar?

Mvh

Farbror 20sk
VetInte
Elmoped

Inlägg av VetInte »

06 har blindtarm. Vet inte om 05an har. borde inte finnas plugg i mynningen på röret iaf.
20sk
Elmoped

Inlägg av 20sk »

VetInte skrev:06 har blindtarm. Vet inte om 05an har. borde inte finnas plugg i mynningen på röret iaf.
Vad är blindtarm för något? Så inga pluggar i avgassystem alltså?

Är det rimligt att mopeden går så fort som den gör orginal eller bör jag fortsätta sökandet efter trim?

Mvh

Farbror 20sk
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

den har en plugg i avgasröret där den är delad vid kröken
Skriv svar