Sida 1 av 1

byta kolv

Postat: 15 augusti 2008, 18:24
av yamaha_yz_01
tjenare jag har en yamaha yz 01 125cc som de är snart ska bytas kolv på. vill veta det lättaste sättet och göra de på? (ÄR LAT) :D

Postat: 15 augusti 2008, 18:30
av Moddad
Finns det mer än 1 sätt? : I

Postat: 15 augusti 2008, 18:52
av lule
du tar bort bak hjulet och sen så ska det bara vara att dra kolven rakt igenom tanken ,hur lätt som helst :D

Postat: 15 augusti 2008, 22:34
av furia FFS
haha precis xD, men tar du även bort sitsen så går de ännu bättre :wink:

Postat: 15 augusti 2008, 23:24
av Moto_X
Men seriöst nu grabbar.. Om du är lat kan du ju alltid lämna in crossen på närmaste värkstad eller ÅF, så får de göra de åt dej. Det är inte heller så svårt.. :wink:

Postat: 15 augusti 2008, 23:34
av Joz
De är förfan sjukt lätt o byta kolven, lämnar du in kanske dom tar 1000kr minst för jobbet.
skruva av muttrarna från topplocket och alla muttrar /skruvar som håller fast cylindern, sedan drar du bara cylinder och topplock rakt upp, sen hänger kolven på vevstaken.
lägg en trasa i vevhuset så inget ramlar ner där när du håller på och byter kolven.
för att byta kolven så ska du ta en näbbtång och ta bort clipset som sitter på varje sidan om kolven i dom hålen på sidorna, sen tar du bara en skruvmejsel och bankar ut kolvbulten, sen är kolven av, och nu ska du montera den nya så de ser exakt lika dant ut som innan/ var noga med att pilen på kolven ska vara riktad mot avgasporten altså mot framhjulet. och att kolvringarna kommer rätt i sina spår är jävligt viktigt men de grejar du nog, inga svåra grejer precis.
lycka till nu med kolvbytet :wink:

Postat: 16 augusti 2008, 00:34
av Moto_X
Joz skrev:De är förfan sjukt lätt o byta kolven, lämnar du in kanske dom tar 1000kr minst för jobbet.
skruva av muttrarna från topplocket och alla muttrar /skruvar som håller fast cylindern, sedan drar du bara cylinder och topplock rakt upp, sen hänger kolven på vevstaken.
lägg en trasa i vevhuset så inget ramlar ner där när du håller på och byter kolven.
för att byta kolven så ska du ta en näbbtång och ta bort clipset som sitter på varje sidan om kolven i dom hålen på sidorna, sen tar du bara en skruvmejsel och bankar ut kolvbulten, sen är kolven av, och nu ska du montera den nya så de ser exakt lika dant ut som innan/ var noga med att pilen på kolven ska vara riktad mot avgasporten altså mot framhjulet. och att kolvringarna kommer rätt i sina spår är jävligt viktigt men de grejar du nog, inga svåra grejer precis.
lycka till nu med kolvbytet :wink:
Han behöver bara ta bort 1 clips från kolven, går ju att dra ut kolvbulten från andra hållet

Postat: 17 augusti 2008, 01:42
av Joz
Moto_X skrev:
Joz skrev:De är förfan sjukt lätt o byta kolven, lämnar du in kanske dom tar 1000kr minst för jobbet.
skruva av muttrarna från topplocket och alla muttrar /skruvar som håller fast cylindern, sedan drar du bara cylinder och topplock rakt upp, sen hänger kolven på vevstaken.
lägg en trasa i vevhuset så inget ramlar ner där när du håller på och byter kolven.
för att byta kolven så ska du ta en näbbtång och ta bort clipset som sitter på varje sidan om kolven i dom hålen på sidorna, sen tar du bara en skruvmejsel och bankar ut kolvbulten, sen är kolven av, och nu ska du montera den nya så de ser exakt lika dant ut som innan/ var noga med att pilen på kolven ska vara riktad mot avgasporten altså mot framhjulet. och att kolvringarna kommer rätt i sina spår är jävligt viktigt men de grejar du nog, inga svåra grejer precis.
lycka till nu med kolvbytet :wink:
Han behöver bara ta bort 1 clips från kolven, går ju att dra ut kolvbulten från andra hållet
Du fattar väl att han måste ta bort båda idiot, han skulle byta kolv, och man får aldrig med clips ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,....

Postat: 17 augusti 2008, 04:41
av Miza_
DU KAN TA KOLVEN OCH TRYCKA UPP I ANALEN!

Postat: 17 augusti 2008, 04:41
av Monkey_Freak
Word på miza!