TRASIG..Pluggen Dragen MotorHispania Ryz 50cc

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
reaverfeaver
Elmoped

TRASIG..Pluggen Dragen MotorHispania Ryz 50cc

Inlägg av reaverfeaver »

Tja, Tack för er tid.

jag har en Mh Ryz 50 2006 som jag drog pluggen på för ca två veckor sen.. jag är 5 ägaren, instrument brädan är något digitalt skit som är felkopplat så jag vet ej hur långt den gott men förmodligen en bit.
Doch tror jag inte den varit "trimmad" förrns nu.

Det som hände var Jag var ute o körde, rätt så rak väg, "Kan ju säga innan trimningen gjorde den ca 45-50, efter jag drog pluggen gjorde den ca 90-100 med ett jävla öss. hehe. Så iallafall, ja körde på rätt så rak väg.
Låg i 6ans växel o på ca 14k varv. sen helt plötsligt tappade den kraften och typ säckade ihop, nästan som något satt en hand för luft-insuget. eller typ ger den helt för mkt sopa, eller att något gott sönder i motorn av slitage. De är ju inte förrns dessa senaste två veckorna motorn verkligen har fått jobba liksom.
Så jag saktar in varvet går ner till ca 9k, jag gasar men får inte upp den över 10k men ja hör motorn går som FAN.... typ något som inte stämmer där, ja saktar in helt o växlar ner till ettan o lägger den i fri läge, stänger av motorn, går runt o tittar om något ramlat av eller synligt gott sönder, ser inget. Startar igen den startar ja gasar o växlar upp, kommer till 3ans växel då motorn börjar bete sig jätte konstigt igen. de låter som den varvar upp men ingen kraft kommer direkt, ja kör väl kanske i 30-40 nu, o i vanliga fall hade ja bara swishat förbi den farten liksom från 0-90 på bara några sekunder, men nu den vill knappt gå till 4ans växel o varvet e jätte högt o den går fett långsamt. så ja vände o körde hem. har inte rört den sen dess men har funderat o tänkt att de kanske är vev partiet som slitet o behövs bytas? men ja vet inte så jag vänder mig till er ;) the experts. PLz Ge mig lite råd eller tips !!

MVH en snubbe som älskar cross o när de går undan ;)
Användarens profilbild
reaverfeaver
Elmoped

Inlägg av reaverfeaver »

kan ju säga de är en AM6 motor på den om de hjälper med tips ;)
darkon123
Elmoped

Inlägg av darkon123 »

Byt tändstift min kompis hade samma Den ville inte varva och ibland så dör den bara och den gör inte 90 med bara dragen Plugg x__x
Användarens profilbild
reaverfeaver
Elmoped

Inlägg av reaverfeaver »

Jag sitter inte o ljuger här. Min gör 90-95, men ja nu gör den bara 50 pga detta fel. Men så du säger de är Tändstiftet ja ska titta på, hmm ska ta en titt men de känns inte så, eftersom den acelerar nästan som den ska genom växeln 1-3 sen blir den konstig o vill inte ge mer kraft typ som om den kväver sig själv nästan. vet inte hur ja ska beskriva de bättre
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Du måste ju gå upp i munstycke för att den ska gå bra nu kanske den har märken i kolv och cylinder pga att du bara tog bort pluggen och inget mer.
Användarens profilbild
reaverfeaver
Elmoped

Inlägg av reaverfeaver »

Snälla berätta mer. Vad är dessa märkena såfall? hur har dom uppkommit ? vibrationer eller? Jag vill gärna veta :) Vad Gör man i vanliga fall mer efter man dragit pluggen ? du sa ja måste gå upp i munstycke ? alltså en större förgasare då eller bara en bit av den ? :)
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket

Inlägg av TheAndersson »

Munstycken sitter o förgasaeen, du behöver bara byta detta. Går den bra? Eller bööar den eller bläddrar? Isåfall är det dags att dyra munstycke , bööar den så vill du ha ett större , bluddrar den så ett större.. uraäkat för eventuella stav fel är full som satan

Oj. Bluddrr den så vill du ha ett mindre :D haha
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket

Inlägg av TheAndersson »

Märkena kan h6 uppkommit på kolv eller cylinder eftersom den fåått en för mager blandning mellan bensin och luft, mentror att du sluppit dessa skador :D

Edit; skulle gissa på att flrgasaren behövs göras ren, luftfilter eller bara byta tändstift :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Lukaas1
Svårstartad skrothög

Inlägg av Lukaas1 »

Tändspolen!!
Så var min moppe också.
Men testa kicka sen tar du bort tändstiftet och kolla om det är stor kompskillnad.
Alltså om det blir lättare att kicka.
Men antagligen är den skuren eftersom du inte bytt upp dig i munstycke.
Kolla på någon kompis moppe om dom har ungefär likadan tändspole och testa byt
Användarens profilbild
reaverfeaver
Elmoped

Inlägg av reaverfeaver »

Okej grabbar, Jag skruvar av förgasaren då och tändstiftet o tar en titt. Får nog skruva av topp locket o kolla cylindern också..

Lukaas1: Den har ingen kick :P bara el start. Men ska kolla tändstiftet o möjligen fixa ny större förgasare kanske.
-------------------------------------------------------------------------------------
Motorhispania Ryz Ub 50cc
Skriv svar