Sida 1 av 1

DEA!!'s 50cc Racing Puch 11/10

Postat: 5 augusti 2015, 11:38
av DEA!!
Bild

Välkomna Till Mitt 50cc RacingPuch Projekt

Här kommer ett projekt som baserar sig på en puchmotor med 50cc. Kommer alltså att tävla i klassen "50cc Veteran". Hoppas att ni kommer att gilla projektet! Lägg gärna en kommentar så det blir lite lönt att fortsätta med projektet.

SETUP
Block: Puch original Matchportat - Tivedens Motor
Cylinder: Athena AJH 50 - Tivedens Motor
Topplock: Högkomp - Tivedens Motor
Kolv: Athena AJH 50
Vev: Rito
Lager:
Förgasare: Mikuni 24mm Flatslide
Luftfilter: -
Insug: Homemade
Reedventil:
Koppling:
Avgasrör: Avstämt
Tändning: HPI (brytarlöst 2 kurvssystem)
Tändkabel:
Tändstift:
Bränsle:
Utväxling:

Endtime: -
Endspeed: -
60 Foot Time: -


10/8-15

Började plocka ner motorn. Som ni kan se på bilden så ligger det något nere vid veven. Kunde aldrig riktigt komma fram till vad det var, kändes som en hård och tjock slang av något slag. Hur den nu hamnat där?

Bild

Bild

Skrev och frågade puchfantasterna på puchverkstan angående cylinderval. Då var det en kille där som rekommenderade Athena AJH 50cc, som egentligen är till för puch maxi. Det man behöver göra är att ta bort material för cylinderkjolen. Blocket ska ju ändå portas så det är ju inga svårigheter. Jag gjorde även så att jag beställde en membranspacer, vilket medför att jag kan sätta dit en reedventil från en MT5.

Blev å andra sidan lite besviken på finishen på cylinder. Den är ojämn på en hel del ställen, men det får väl portas till rätta.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


11/10-15

Fick ett sms av Agge häromdagen för att han gjort klart min puchmotor, cylinder och topplock (som jag nästan glömt att jag hade). Han levererar kvalité precis som vanligt. Tack så mycket för det! Som ni kanske har märkt så lägger jag ner mer tid på min DTR/T, då den ligger närmare hjärtat. Men ska försöka att lägga ner lite tid på denna med nu under vintern. Kolla och begrunda denna konst.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: 5 augusti 2015, 14:07
av spaaals
min röst går på 50cc, fast skulle inte vara fel med 70cc heller :) över 70 blir bara overkill IMO!

Postat: 5 augusti 2015, 14:10
av TheAndersson
50cc, hade varit skoj att se hur mycke du kan pressa den :)

Postat: 5 augusti 2015, 14:46
av DEA!!
Är inne på samma linje med 50cc faktiskt :) men får se vad röstningen säger!

Postat: 5 augusti 2015, 19:18
av Hilmersson
Har inte så mycket för Puch egentligen men på 50cc blir det helt plötsligt spännande. Dessutom kan du ju åka 50-veteran! :)

Postat: 5 augusti 2015, 21:18
av DEA!!
Precis :D har tyvärr ingen ram.. för crescenten klassas inte som veteran va?

Postat: 5 augusti 2015, 21:45
av Hilmersson
DEA!! skrev:Precis :D har tyvärr ingen ram.. för crescenten klassas inte som veteran va?
Tyvärr inte eftersom den är förlängd troligtvis med mer än 40mm också.. :roll:

Postat: 6 augusti 2015, 06:16
av DEA!!
Får väl hitta något gammalt härke :) lite tråkigt o köra mot dom i promod (lite för pigga kanske :roll:)

Postat: 15 augusti 2015, 21:12
av DEA!!
Börja peppa nu då!

Postat: 16 augusti 2015, 08:13
av ChopperPojken
Peppning. :D

Postat: 16 augusti 2015, 20:26
av Persson97
Kul att du håller igång fortfarande, ska försöka kika in nån gång och se hur det går för dig :)

Postat: 16 augusti 2015, 20:28
av DEA!!
Persson97 skrev:Kul att du håller igång fortfarande, ska försöka kika in nån gång och se hur det går för dig :)
låter bra de! :)

Postat: 16 augusti 2015, 20:36
av Rexxy
Att trimma puch är som att skjuta sig i foten! :roll: Kopplingen håller inte för allt för mycket effekt eller varv, då den sitter direkt på vevaxeln. Men kämpa på. ;)

Postat: 16 augusti 2015, 20:39
av DEA!!
Nu blev jag deprimerad här :evil:

Postat: 16 augusti 2015, 20:45
av TheAndersson
DEA!! skrev:Nu blev jag deprimerad här :evil:
du får la se de som en utmaning ;)

Postat: 11 oktober 2015, 10:10
av DEA!!
update!

Postat: 11 oktober 2015, 20:16
av Hilmersson
Blir ju bra! funderat något om val av chassi ännu? :)

Postat: 12 oktober 2015, 04:54
av DEA!!
Nej inte kommit så långt än. Måste ju hitta en ram som passar in i veteran. Ingen aning än faktiskt :roll:

Postat: 12 oktober 2015, 14:05
av TheMustang
Kämpa på, kommer följas :D

Postat: 12 oktober 2015, 16:14
av moddlaren
Hade du valt den 2 växlade puch maxi motorn så kunde du nog fått en bra sprutt i bröten med precis som reexy säger så varvar man pjuck för mycket så ser kopplingen ut som en kapklinga när varvtalets spränger kopplings korgen.

Lycka till dock..

Postat: 12 oktober 2015, 18:52
av DEA!!
moddlaren skrev:Hade du valt den 2 växlade puch maxi motorn så kunde du nog fått en bra sprutt i bröten med precis som reexy säger så varvar man pjuck för mycket så ser kopplingen ut som en kapklinga när varvtalets spränger kopplings korgen.

Lycka till dock..
Sett någon som klurat ut något smart på detta problem?

Postat: 12 oktober 2015, 19:21
av moddlaren
Finns någon som har svarvat en stålring o punktat fast runt kopplingskrogen dock så har du ju inte mer än 2 lameller eller 3 i trim kopplingen.. Det är lixom lite snålt tilltaget..

Postat: 12 oktober 2015, 19:21
av moddlaren
Finns någon som har svarvat en stålring o punktat fast runt kopplingskrogen dock så har du ju inte mer än 2 lameller eller 3 i trim kopplingen.. Det är lixom lite snålt tilltaget..

Postat: 12 oktober 2015, 19:23
av moddlaren

Postat: 12 oktober 2015, 19:32
av DEA!!
Men det borde ju gå att svetsa ändå trots att den är mindre menar jag?