Sida 1 av 1
Hjälp! Med en vass setup för Derbi Senda Xrace sm 05
Postat: 26 juli 2015, 15:17
av ObbolaMoppers
Tjena, som sagt hade jag tänkte att vassa upp Derbin då växellådan låste sig när jag körde..

Så varför inte väcka ett litet monster när motorn ändå är dissekerad
Nuvarande setup:
Metrakit thrower
14mm förgasare (orginal) 108 munstycke
12/52
Jag letar efter en rapp och högvarvig setup, vill helst undvika att göra en borrning då jag inte har någon erfarenhet med det.
Budget: 6k-10k
Postat: 26 juli 2015, 16:32
av xoldero
Vilken modell av Derbi och vilken årsmodell är det? så man vet vilken motor det är/ vilka delar man ska leta efter

Postat: 26 juli 2015, 16:38
av ObbolaMoppers
xoldero skrev:Vilken modell av Derbi och vilken årsmodell är det? så man vet vilken motor det är/ vilka delar man ska leta efter

Det står i rubiken men det är en:
Derbi Senda Xrace SM 05
Postat: 26 juli 2015, 16:43
av xoldero
ObbolaMoppers skrev:xoldero skrev:Vilken modell av Derbi och vilken årsmodell är det? så man vet vilken motor det är/ vilka delar man ska leta efter

Det står i rubiken men det är en:
Derbi Senda Xrace SM 05
Ursäkta mig

Postat: 26 juli 2015, 17:07
av xoldero
Doppler vev:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11016
Malossi fjädrar till kopplingen:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10495
Barikit 74cc:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12456
Om du vill ha 80cc måste du förbereda blocket på en derbimotor enligt twostroke.
Polini PWK 24mm förgasare:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=29278
Insug:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19183
Ett passande Luftfilter behövs också
Värre membran kan du också köpa om du vill
Glöm INTE Packboxar och packningar och Ramlager som passar till veven!
Även bestyckning till förgasaren kommer att behövas. Kanske ett nytt kallare tändstift också?
Valfritt avgassystem efter dina behov, ett underliggande högvarvigt racerör om du vill ha en moppe som går högvarvigt. Annars kan du försöka plugga ur moppens originalrör helt om du vill köra skogsturer med mycket kraft på låga varv som en cross! Eller köra med ett gianelli 2T eller liknande om du inte vill ha ett underliggande racerör men ändå en högvarvigare motor med mer effekt!
Du kan även unna dig en ny tändning om du vill ha en ännu vassare moppe med en tändkurva som passar den nya setupen. Du borde speciellt överväga det om du siktar mot ett högvarvigare avgasrör då originaltändningen inte är ställd för höga varv från fabrik.
Summan av allt detta blev 4775:- Men utan avgassystem och de andra nödvändiga sakerna som jag också nämnde.
Säg till om jag glömde nåt!
Postat: 26 juli 2015, 17:54
av Rotmosmannen
xoldero skrev:Doppler vev:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11016
Malossi fjädrar till kopplingen:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10495
Barikit 74cc:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12456
Om du vill ha 80cc måste du förbereda blocket på en derbimotor enligt twostroke.
Polini PWK 24mm förgasare:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=29278
Insug:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19183
Ett passande Luftfilter behövs också
Värre membran kan du också köpa om du vill
Glöm INTE Packboxar och packningar och Ramlager som passar till veven!
Även bestyckning till förgasaren kommer att behövas. Kanske ett nytt kallare tändstift också?
Valfritt avgassystem efter dina behov, ett underliggande högvarvigt racerör om du vill ha en moppe som går högvarvigt. Annars kan du försöka plugga ur moppens originalrör helt om du vill köra skogsturer med mycket kraft på låga varv som en cross! Eller köra med ett gianelli 2T eller liknande om du inte vill ha ett underliggande racerör men ändå en högvarvigare motor med mer effekt!
Du kan även unna dig en ny tändning om du vill ha en ännu vassare moppe med en tändkurva som passar den nya setupen. Du borde speciellt överväga det om du siktar mot ett högvarvigare avgasrör då originaltändningen inte är ställd för höga varv från fabrik.
Summan av allt detta blev 4775:- Men utan avgassystem och de andra nödvändiga sakerna som jag också nämnde.
Säg till om jag glömde nåt!
Om du ska ha den settuppen kommer du nog behöver tngre drev om du vill ha topp, kommer annars bara ta 1 sekund på varje växel.
Postat: 26 juli 2015, 18:05
av xoldero
Rotmosmannen skrev:xoldero skrev:Doppler vev:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11016
Malossi fjädrar till kopplingen:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10495
Barikit 74cc:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12456
Om du vill ha 80cc måste du förbereda blocket på en derbimotor enligt twostroke.
Polini PWK 24mm förgasare:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=29278
Insug:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19183
Ett passande Luftfilter behövs också
Värre membran kan du också köpa om du vill
Glöm INTE Packboxar och packningar och Ramlager som passar till veven!
Även bestyckning till förgasaren kommer att behövas. Kanske ett nytt kallare tändstift också?
Valfritt avgassystem efter dina behov, ett underliggande högvarvigt racerör om du vill ha en moppe som går högvarvigt. Annars kan du försöka plugga ur moppens originalrör helt om du vill köra skogsturer med mycket kraft på låga varv som en cross! Eller köra med ett gianelli 2T eller liknande om du inte vill ha ett underliggande racerör men ändå en högvarvigare motor med mer effekt!
Du kan även unna dig en ny tändning om du vill ha en ännu vassare moppe med en tändkurva som passar den nya setupen. Du borde speciellt överväga det om du siktar mot ett högvarvigare avgasrör då originaltändningen inte är ställd för höga varv från fabrik.
Summan av allt detta blev 4775:- Men utan avgassystem och de andra nödvändiga sakerna som jag också nämnde.
Säg till om jag glömde nåt!
Om du ska ha den settuppen kommer du nog behöver tngre drev om du vill ha topp, kommer annars bara ta 1 sekund på varje växel.
Ja, men tack! Så klart, glömde jag drevningen... Med mer effekt vill man självklart dreva upp, beroende på hur högvarvig moppen är.