Sida 1 av 1
Kolv&Förgasar hjälp!
Postat: 23 juli 2015, 12:46
av Piratenn
Tjena! ska beställa lite nya grejer till moppen, har spanat mig in på
Naraku 17.5mm black edition och en Meteor kolv.
1. Förgasarn är en 17.5mm, men det som oroar mig är munstycket, just nu har jag en Dollorto 12mm med 68 munstycke(inte hel säker) och på naraku förgasaren sitter det 70 på original, skall jag köpa en sats för att vara säker eller borde det gå bra med 70?
2. Kolven! jag är inte säker på om jag skall ha en 40.25/40.30?^måste jag öppna upp cylindern och mäta? eller om någon vet så har jag
Minarelli AM6 som sitter på en MH Furia årsm. 2000
Hjälp uppskattas.....

Postat: 23 juli 2015, 13:58
av Hilmersson
Större förgasare går hand i hand med större munstycken. Mer luft = mer bränsle och effekt. Rekommenderar att du köper en sats med munstycken och jobbar dig nedåt tills den går rent och läser av tändstiftet som man alltid gör vart du ska börja beror lite på övrig setup men målet är att den till en början ska gå fett. Om inte med lite otur kan du räkna med fler kolvbyten framöver.
Tycker för övrigt 68 munstycke låter litet om inte mopeden är original/näst intill och i så fall ser jag inte anledningen med större förgasare men kör du med effektrör och grejer bör du nog kolla upp det hursomhelst.
Mät kolven med mikrometer eller digitalt skjutmått då det är noga med kolvspelet om den nu verkligen behöver bytas det vill säga? Även om den har många mil eller år på nacken kan den vara fräsch och då kan det räcka med att enbart byta ringar!
Postat: 23 juli 2015, 18:21
av Piratenn
Rent motormässigt är moppen helt original sen 2000, mätaren e fast på 900mil(ish) stannade mellan 2010/2012, sitter effektrör på och 15:54 drevning, och den orkar inte riktigt varva ut helt på plan mark, och med en större förgasare får man ju in mer bränsle in i cylindern=mer effekt, så tänkte ifall det skulle hjälpa problemet?
Postat: 23 juli 2015, 18:27
av MhRyz50
1. Du borde köpa en munstyckessats 70 och uppåt
2. Ja du måste mäta kolven så du vet exakt vilken storlek det är.
3. Att du inte kan varva ut på plan mark kan bero på en mängd orsaker.
För det första borde du byta munstycke och kontrollera så dit tändstift är oboybrunt.
För det andra tycker jag du borde kliva ner nåt steg på framdrevet.
Postat: 23 juli 2015, 21:21
av G-son
Man mäter inte gamla kolvar för att se hur stora dom varit, av den enkla anledningen att dom slits och blir mindre. Man mäter en osliten del av cylindern (om man behöver mäta nått alls) och skaffar den kolv som passar.