Sida 1 av 1

TRIMRÖR/EFFEKTRÖR Lågvarv vs högvarv

Postat: 18 juli 2015, 00:41
av Xefsan
Tjenare! så jag har en Aprilia SX50 07 (Piaggo Motorn) just nu har jag helt orginal med dragen plugg o ingen blindtarm.
Men jag undrar då Trimrör jag har hört att Lågvarvigt är bäst för att stunta vad jag har tänkt mig är att få upp den på bakan enklare
Men vad är fördelen och nackdelar med dom båda olika ?

Och vilken kan ni rekomendera behöver inget värsting rör men vassare ska den bli

Tack i förhand!

Postat: 18 juli 2015, 17:14
av AndenIflaskan
köp ett stage6 pro replica, mkt efftekt för pengarna!

den ger lite bättre botten, bättre axx, och högre toppfart.

annars finns de ju leo vince zx som ger hur nice bottendrag som helst men knappt nån toppfart.

Postat: 18 juli 2015, 18:15
av Rlias
AndenIflaskan skrev:köp ett stage6 pro replica, mkt efftekt för pengarna!

den ger lite bättre botten, bättre axx, och högre toppfart.

annars finns de ju leo vince zx som ger hur nice bottendrag som helst men knappt nån toppfart.

Sen är det ju bara det att han inte har en scooter...
Jag har Metrakit Thrower på samma motor och axxar gött som fan och låter som 1000 änglar! Billigt också! Rekommenderar starkt!!!

Postat: 18 juli 2015, 21:35
av Xefsan
Låter det högt typ som störande menar typ om jag byter till det kommer det låta brutalt mycket mer än innan och hur mycket tror du den toppar med bara röret just nu har jag somsagt urpluggat o ingn blindtarm o den toppar 75 med gött axx

Postat: 19 juli 2015, 02:18
av HasselTrassel
Ljudnivån beror ju på vilken ljuddämpare du kör med.
Men det låter mest bara coolare å smattrar mer.
Crossmoppar kan gå i 100 med rätt rör så det beror helt på vad du köper.

Lågvarvigt: effekt på låga varv, alltså bra drag i början men sen händer det ingenting

Högvarvigt: effekt på höga varv, händer ingenting sen pang så kommer effekten och då drar den iväg

Högvarviga rör toppar såklart mer.
Finns olika rör som passar till olika behov och cylindrar, köp något som kommer funka bra på en org 50cc cylinder.

Postat: 19 juli 2015, 06:59
av AndenIflaskan
:roll: :roll: :roll: :roll: men de kunde ju inte ja veta....

Postat: 19 juli 2015, 10:02
av RoyTheToaster
Det där med lättare o stunta med lågvarvigt tycker jag personligen är skitsnack... Går ju lika bra att åka på bakan med ett högvarvigt rör som med ett lågvarvigt, medans man samtidigt har mkt roligare med ett högvarvigt.

Postat: 19 juli 2015, 11:25
av Xefsan
Men är de enklare med lågvarvigt att stunta och hur är toppfarten med lågvarvigt hur är de på era moppar :)?

Postat: 19 juli 2015, 14:50
av Rlias
AndenIflaskan skrev::roll: :roll: :roll: :roll: men de kunde ju inte ja veta....
Hahaha näe men nu vet han vilka rör han skall ha om han skaffar scooter iaf :lol:

Men du kan ju om du vill, köpa 70cc istället. Så får du bättre axx, toppfart och ah hela rubbet! Blir ju garanterat lättare att stunta då... Kostar ju lika även mycket som ett rör
:)

Postat: 19 juli 2015, 15:54
av TheFlyingFin
Bästa sättet för bottendrag är ju som sagt 70cc med större gasare och urpluggat originalrör.

Men om du med all makt skall ha ett effektrör så köp inte ett TK eller Gianelli 2T. Låter ungefär som du skulle skjuta med en AK i en sto plåthall utan öronproppar. Hemskt med andra ord. Enox är däremot najs! Gillar högvarviga rör mer personligen, men bäst är ändå större cylinder.

Postat: 20 juli 2015, 09:38
av Xefsan
Vill inte slita så mycket på moppen det är just det och sedan inte spendera massvis med pengar.

Postat: 20 juli 2015, 11:54
av Rlias
Det går fine att göra 70cc på originalvev och du kan va en 70cc får 1000kr utan problem.

Postat: 20 juli 2015, 22:24
av Xefsan
Men sliter inte cylindrar på moppen mer än trimrör gör ? vill ju inte slita sönder moppen och drar det inte mycket mer bränsle?

Postat: 21 juli 2015, 14:09
av Rlias
Nej airsal sport är nog lungt, kommer såklart sätta lite mer tryck beror ju på övrig setup. Om man inte vill slita på moppen så får man sluta köra helt! :P Allt sliter ju...

Postat: 21 juli 2015, 14:21
av Xefsan
Kommer det dra mycket mer bränsle och kommer jag behöva byta munstycke?

Vad tror ni den kommer toppa isåfall och hur vlir axxet?
Vilken rekommenderas till urpluggat orginal rör ingen blindtarm heller??

Postat: 22 juli 2015, 01:36
av Rlias
Vad du än gör med motorn förutom så behöver du byta huvudmunstycke, vare sig du tar bort blindtarmen, sätter på effektrör eller byter till 70cc. Det ändå som du kan göra utan att behöva byta munstycke är byta vexelåda eller drev. Det kommer gå bättre med 70cc än med vilket effektrör som helst i alla kategorier. Bränsleförbruking har jag ingen koll på.

Postat: 22 juli 2015, 17:04
av Scatsex
Xefsan skrev:Vill inte slita så mycket på moppen det är just det och sedan inte spendera massvis med pengar.
Ifall du inte är beredd att spendera pengar, så ska du inte köra trimmat.
Torsk? 1500 böter, 500 till brottsofferfonden(?), du kanske måste köpa lite nya grejer för att göra den original, kanske en tusenlapp till besiktning osv. +att du tappar lämplighetsintyget 4 månader (oftast 4 månader).

I och med att du inte verkar vilja spendera pengar så kanske det är värt att tänka om en till gång.

Köp ett begagnat trimrör och beställ munstycken & drev.

Postat: 23 juli 2015, 22:04
av Xefsan
Pliz anden :P Vad jag menade med det var att jag inte är villig att betala cirka 4,5 k för överprisade rör på marknaden när jag inte behöver värsting rör

Och är helt på med riskerna med polisen där dom inte är ett stort problem där jag bor :)