Sida 1 av 1

Yamaha dt växellåda!

Postat: 13 juli 2015, 21:33
av derbipirka
Tja!
Plockat isär motorn pga att det var nå fel i växellådan.
Märkte då att detta drevet satt helt löst, det går och snurra utan att nåt annat snurrar.
Kan detta va felet och kan någon förklara hur det ska vara?!
Det är en Yamaha DT modell äldre.
https://www.imageshack.us/i/eyd3pgVCj

Postat: 13 juli 2015, 21:38
av G-son
Sätt tillbaka kopplingskorgen så ska du se att det drevet inte snurrar fritt längre. Det hör till kickstarten. :wink:

Postat: 14 juli 2015, 04:04
av derbipirka
Haha, okej... :lol: Vad ska jag kolla efter för fel?? Allt verkar som de ska förutom framdrevet som satt helt löst på axeln(snutrade fritt)

Postat: 14 juli 2015, 12:10
av G-son
derbipirka skrev:...framdrevet som satt helt löst på axeln(snurrade fritt)
Snurrar kedjedrevet på axeln har du felet där, driver dåligt när drevet inte följer med axeln. Antagligen kassa splines på axeln.

Postat: 14 juli 2015, 14:50
av derbipirka
G-son skrev:
derbipirka skrev:...framdrevet som satt helt löst på axeln(snurrade fritt)
Snurrar kedjedrevet på axeln har du felet där, driver dåligt när drevet inte följer med axeln. Antagligen kassa splines på axeln.
Mm, det måste vara felet för kopplingsklockan snurrar när man snurrar på axeln där drevet sitter.

Postat: 15 juli 2015, 21:21
av derbipirka
https://www.imageshack.us/i/idh4msHkj
Kickmeckanismen sitter rätt va? Och är packning på tub något att ha?

Postat: 15 juli 2015, 23:07
av G-son
Nej, fjäderöglan ska träs in i ett urtag i blocket så den inte kan snurra med drevet.
Packning på tub har sina användningsområden, men det är alltid förenat med viss risk att ersätta en konventionell packning med sånt om man inte kollar exakt vad det ger för skillnad noga - utan packningen kommer kåpan en halvmillimeter längre in mot blocket, ibland är det allt som behövs för att klämma fast något. På denna motorn TROR jag det är okej ändå.

Postat: 20 juli 2015, 13:05
av derbipirka
Hej igen!
Splinesen på axeln där framdrevet sitter är ner slitna, måste man byta hela axeln och innebär det klyvning av motor osv? Börjar luta mot att köpa en annan motor då de inte är så dyra.

Postat: 20 juli 2015, 14:05
av G-son
Ja och ja.

Tänk på att de flesta gamla DT-motorer vid det här laget är renoveringsobjekt, så bara för att du köper en annan motor betyder inte det att du slipper att riva ner den.

Postat: 21 juli 2015, 11:43
av derbipirka
G-son skrev:Ja och ja.

Tänk på att de flesta gamla DT-motorer vid det här laget är renoveringsobjekt, så bara för att du köper en annan motor betyder inte det att du slipper att riva ner den.
Sorry för besväret, fel av mig då jag trodde splinesen var nerslitna när min bror snurrade på drevet när friläget var i så jag trodde att bara drevet snurrade :oops: Det var låsbrickan som inte låste fast drevet helt enkelt :)
Ps. är det i den skåran öglan ska in? https://www.imageshack.us/i/ipyr8luCj

Postat: 21 juli 2015, 21:13
av G-son
Ja.