Sida 1 av 1

Problem efter ursotning :(

Postat: 5 juli 2015, 22:39
av pizza-bagarn
Tja!

Bestämde mig idag för att sota ur röret då min Derbi Senda xtreme 06:a börjat gå sämre på senaste tiden.
Ja använde mig utav bensinmetoden och blåste därefter ur röret med högtryckstvätten. Sen lät jag det rinna ut så mycke som möjligt och stå på tork en stund.
Därefter monterade jag allt.
Efter att jag monterat allt igen och va nyfiken på hur den skulle gå så tog jag en tur, tyvärr så gick den ännu sämre än tidigare då den kändes riktigt slö och gick ej att varva ur.
Men körde så att röret blev varmt i förhoppningen att vattnet skulle förångas. Men det gjorde den aldrig, tänkte att det kunde varit skit i förgasaren/munstycket så jag började direkt med att kolla om det fanns något munstycke man kunde ta bort utifrån som på äldre mopeder.
Hittade en skruv och drog ut den och då var det fel skruv men vid monteringen av den så blev moppen ännu mer konstig genom att börja hoppa vid ca 6K varv.
Och går slött också, skruvade lite olika på den och tillslut gick den bättre men inte "optimalt" dvs så som den ska gå.
http://imgur.com/8t2QhGk
Denna drog jag ur..
Så ja, vad ska jag göra?
Tack på förhand<333

Postat: 5 juli 2015, 23:34
av wannabefjortis
Om du har originalröret så skulle du ej ha använt bensinmetoden då katalysatorn går sönder, det kan påverka.

Postat: 6 juli 2015, 00:11
av pizza-bagarn
wannabefjortis skrev:Om du har originalröret så skulle du ej ha använt bensinmetoden då katalysatorn går sönder, det kan påverka.
Jaha åfan, det hade jag inte läst nånstans.

Det gjorde ju nu så att allt gick ännu mer utför haha

Nån som upplevt samma?

Edit: han går faktiskt bra ibland, göra ca 47 på mätaren. Men ibland som en trana som blivit uppfostrad av satan han själv

Postat: 6 juli 2015, 15:58
av pizza-bagarn
Nu startar den inte alls.
Frågan är nu om man ska köpa nytt rör eller öppna upp det nuvarande...

Postat: 6 juli 2015, 17:06
av wannabefjortis
Tror inte att det ska bli så stora problem, men kolla i cylindern om det har hänt något eller om inget täpper för i avgasröret.

Postat: 6 juli 2015, 23:34
av pizza-bagarn
wannabefjortis skrev:Tror inte att det ska bli så stora problem, men kolla i cylindern om det har hänt något eller om inget täpper för i avgasröret.
Hmm okej.
Om det nu är så att katalysatorn har gått sönder, isåfall på vilket sätt?

Postat: 7 juli 2015, 16:21
av david96
plocka ut katten, den lär ha blivit en klump och pluggat igen hela röret

Postat: 7 juli 2015, 17:12
av pizza-bagarn
drog ner till garaget förut och kollade först om jag hade gnista, sen testade jag att starta på startgas och det funkade men den dog ganska snabbt efter ett tag.
Sen gick jag vidare till att kolla förgasaren och fick för mig att ändra på luftskruven, och rätt va det va så gick den igång.
Men skulle nog säga att han känns ganska svag i början på ettans växel...

Nån som vet vad orginalinställningen på luftskruven är?
Eller kan det fortfarande vara fel på katalysatorn?

Postat: 7 juli 2015, 17:18
av sqwideew

Postat: 7 juli 2015, 17:35
av Jetforce_Dahlin
Jag tänker såhär:
Du gjorde en ändring i avgasröret, och fick ett problem.
Du löste problemet (typ) genom att ändra på förgasaren, som det inte var något fel på innan.

Alltså. Det är fortfarande något som har hänt i avgasröret, troligtvis till det sämre. Om du inte kontinuerligt har ändrat på luftskruven, vartefter röret har sotat igen mer.

Jag skulle ta mig en titt i röret om jag vore du.
Hoppas jag inte låter allt för virrig.

Postat: 7 juli 2015, 18:02
av pizza-bagarn
Jetforce_Dahlin skrev:Jag tänker såhär:
Du gjorde en ändring i avgasröret, och fick ett problem.
Du löste problemet (typ) genom att ändra på förgasaren, som det inte var något fel på innan.

Alltså. Det är fortfarande något som har hänt i avgasröret, troligtvis till det sämre. Om du inte kontinuerligt har ändrat på luftskruven, vartefter röret har sotat igen mer.

Jag skulle ta mig en titt i röret om jag vore du.
Hoppas jag inte låter allt för virrig.
jo det är sant,
får se om jag orkar såga upp röret imorrn eller nån kommande dag.