Hjälp med trim Derbi Senda 2014

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
CreamBlo
Elmoped

Hjälp med trim Derbi Senda 2014

Inlägg av CreamBlo »

Hej

Jag har en Derbi Senda Extreme 2014 och jag skulle vilja trimma lite utan att det skulle märkas (låta) för mycket.

Men saken är den att jag är väldigt okunnig om mopeder generellt så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Först var jag inne på att bara dra pluggen men sen fick jag reda på att det skulle låta rätt mycket mer då och att motorn inte skulle må bra av det. Sen var jag inne på att dreva om den då jag just nu är osäker på hur många tänder jag har men tror det är 12/52. Men som sagt jag är väldigt okunnig och kan ha fel så rätta mig gärna och ge förslag på vad jag skulle kunna göra.
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped

Inlägg av Rlias »

Uhm vet inte vilken idiot som sagt att motorn skulle gå dåligt om man tog bort pluggen, för det gör den inte, och låter mer gör den inte heller! Just på din sitter en blindtarm som kan vara klurig att få bort men det lättataste och mest diskreta sättet att trimma din diskret är nog att köpa en effektkrök och sedan dela på mellanröret och sedan sätta ihop ditt mellanrör och ljudämpare med kröken. Lägg sedan lite avgasbandage på kröken så kommer den inte att låta mycket men gå gött! Men annars brukar inte effektrör med ljuddämpare låta så mycket, bara att lägga i en högre växel när polisen rullar förbi ;) Men annars har ju gianellie en krök som går att köpa.
CreamBlo
Elmoped

Inlägg av CreamBlo »

Jag tackar så mycket för svar. Jag kollade på gianellies sida men förstod inte riktigt vilken du menade så om du skulle kunna länka skulle det du menade. Också om du skulle kunna skicka någon guide eller likande förklaring hur man byter kröken så skulle jag bli väldigt tacksam. Men också med bara kröken hur snabbt skulle den gå då ungefär? :D
DbL
Elmoped

Inlägg av DbL »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9249

Skulle plugga ur den om du inte vill lägga ner pengar men annars så skulle jag rekommendera det Rlias sa
Ride or die <3
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped

Inlägg av Rlias »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=24397

Om du köper detta behöver du bara ta av kröken, behöver inte kapa som jag sa, och sedan montera allt. Du behöver också en ostrypt cdi, finns på samma sida eller om du hittar en som passar Derbi begangnad.
Behövs ingen guide för att ta av kröken! Den sitter med två insex-skruvar i cylindern! Men vad du kanske behöver en guide för är att byta huvudmunstycke i förgasaren! Du måste oavsett vad du gör (förutom att dreva) med motorn byta huvudmunstycke i förgasaren.
Med det röret och originaldreven så kommer den kanske toppa 70.
CreamBlo
Elmoped

Inlägg av CreamBlo »

Jag skulle ju helst då inte lägga ner pengar på det men så då finns det en plugg som man inte behöver borra bort? För jag har blivit lite förvirrad för vissa säger att det inte finns någon plugg på min? Men är då blindtarmen "pluggen" fast det skulle ju märkas om man tog bort den?
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped

Inlägg av Rlias »

Din har två strypningar:
1. Är din cdi, köp en ny på tsr bara eller begangnat

2.Blindtarmen, (det korta och tjocka röret som pekar rätt ut i början på kröken) du kan göra så att du sågar av blindtarmen och sätter en metallbit för och svetsar på den över hålet, och sedan sätta på blindtarmen igen på metallbiten! Så ser det ut som att den är inkopplad i röret men egentligen bara sitter på utsidan utav kröken.
Men det är mycket mer värt med trimrör, då kan du alltid göra den original sedan när du säljer den och det kommer med rätt rör att bli roligare att köra och den kommer gå bättre! För att inte glömma det goa ljudet också, metrakit ljuddämparen låter underbart <3
Skriv svar