Sida 1 av 1
Kan man flytta ut kopplingsarmen på AM6 motor?
Postat: 26 juni 2015, 22:02
av Charles1
Tja har precis skaffat mig en yamaha dt50 men det finns problem. Det är så att kopplingsarmen blockeras av förgasaren när man trycker in kopplingen men det är också så att när man trycker in kopplingen o petar in växel så vill den åka ivög direkt utan att släppa kopplingen, alltså så frikopplas det inte riktigt :/ ! Men nu behöver jag veta hur man kan eller om man ens kan flytta ut kopplingsarmen!
Tack På Förhand

Postat: 27 juni 2015, 09:00
av Charles1
Någon? Snälla
Re: Kan man flytta ut kopplingsarmen på AM6 motor?
Postat: 27 juni 2015, 12:14
av GurkMarmelad
Charles1 skrev:Tja har precis skaffat mig en yamaha dt50 men det finns problem. Det är så att kopplingsarmen blockeras av förgasaren när man trycker in kopplingen men det är också så att när man trycker in kopplingen o petar in växel så vill den åka ivög direkt utan att släppa kopplingen, alltså så frikopplas det inte riktigt :/ ! Men nu behöver jag veta hur man kan eller om man ens kan flytta ut kopplingsarmen!
Tack På Förhand

Vinkla förgasaren så att den inte tar i kopplingsarmen.
Att den inte frikopplar kan bero på att vajern är dåligt spänd eller att du har fel/gammal växellådsolja
Re: Kan man flytta ut kopplingsarmen på AM6 motor?
Postat: 27 juni 2015, 19:42
av Charles1
GurkMarmelad skrev:Charles1 skrev:Tja har precis skaffat mig en yamaha dt50 men det finns problem. Det är så att kopplingsarmen blockeras av förgasaren när man trycker in kopplingen men det är också så att när man trycker in kopplingen o petar in växel så vill den åka ivög direkt utan att släppa kopplingen, alltså så frikopplas det inte riktigt :/ ! Men nu behöver jag veta hur man kan eller om man ens kan flytta ut kopplingsarmen!
Tack På Förhand

Vinkla förgasaren så att den inte tar i kopplingsarmen.
Att den inte frikopplar kan bero på att vajern är dåligt spänd eller att du har fel/gammal växellådsolja
Tackar så mycket för ditt svar men kan man inte justera kopplingsarmen på något sätt. Och den frikopplar inte pga kopplingsarmen som inte kan dras ut helt eftersom förgasaren blockerar den
Postat: 28 juni 2015, 14:22
av Charles1
Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet

(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Postat: 28 juni 2015, 14:30
av GurkMarmelad
Charles1 skrev:Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet

(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Att FLYTTA kopplingsarmen kommer kräva att du har extremt stor kunskap inom helgjutning i aluminium då du måste tillverka en ny blockhalva. sen så måste du ha kunskap om hur växellådan fungerar och hur du kan hitta lösning på att bygga en ny kopplingsarmsmekanism.
Ta i hårdare när du växlar så kommer 5'an och 6'an gå i.
lägg upp bild på hur förgasaren blockerar kopplingsarmen så blir det enklare att hjälpa dig men jag kan näst intill garantera att alla dina problem löser sig om du byter växellådsolja till 10w-40 anpassad för våtkoppling.
Postat: 28 juni 2015, 14:49
av Charles1
GurkMarmelad skrev:Charles1 skrev:Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet

(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Att FLYTTA kopplingsarmen kommer kräva att du har extremt stor kunskap inom helgjutning i aluminium då du måste tillverka en ny blockhalva. sen så måste du ha kunskap om hur växellådan fungerar och hur du kan hitta lösning på att bygga en ny kopplingsarmsmekanism.
Ta i hårdare när du växlar så kommer 5'an och 6'an gå i.
lägg upp bild på hur förgasaren blockerar kopplingsarmen så blir det enklare att hjälpa dig men jag kan näst intill garantera att alla dina problem löser sig om du byter växellådsolja till 10w-40 anpassad för våtkoppling.
Wow tackar o bugar för det snabba svaret!! Jag vette fan hur man lägger upp bilder här men de där med växellådsolja troru det går kanon med castrol 10w-40 MTX ??
Postat: 28 juni 2015, 17:55
av GurkMarmelad
Charles1 skrev:GurkMarmelad skrev:Charles1 skrev:Btw det är så att på min dt50rsm (2005) manual så står det att min yamaha är 6 växlad men jag kan bara växla upp till 4 växlar men man ska kunna växla upp till 6 växlar. Vad är felet

(6)?
(5)?
4
3
2
N
1
Att FLYTTA kopplingsarmen kommer kräva att du har extremt stor kunskap inom helgjutning i aluminium då du måste tillverka en ny blockhalva. sen så måste du ha kunskap om hur växellådan fungerar och hur du kan hitta lösning på att bygga en ny kopplingsarmsmekanism.
Ta i hårdare när du växlar så kommer 5'an och 6'an gå i.
lägg upp bild på hur förgasaren blockerar kopplingsarmen så blir det enklare att hjälpa dig men jag kan näst intill garantera att alla dina problem löser sig om du byter växellådsolja till 10w-40 anpassad för våtkoppling.
Wow tackar o bugar för det snabba svaret!! Jag vette fan hur man lägger upp bilder här men de där med växellådsolja troru det går kanon med castrol 10w-40 MTX ??
Jag körde castrol mtx i min Derbi och den oljan var helt underbar!
Castrol har alltid gjort bra oljor så jag rekommenderar definitivt den oljan, mtx 10w-40
Postat: 28 juni 2015, 18:03
av lucman
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9006
På en sån här kan man sätta "huvudet" åt vilket håll du vill, det rätta är rakt bakåt, om du sätter den lite snett utåt sidan så borde den inte ta i förgasaren när du kopplar. hur bra kopplingen fungerar då vet jag inte och jag vet inte hur allt annat reagerar. Teoretiskt sett borde det fungera, och den bordebli lite trögare.
Postat: 28 juni 2015, 18:57
av Charles1
lucman skrev:http://www.twostroke.se/product.asp?product=9006
På en sån här kan man sätta "huvudet" åt vilket håll du vill, det rätta är rakt bakåt, om du sätter den lite snett utåt sidan så borde den inte ta i förgasaren när du kopplar. hur bra kopplingen fungerar då vet jag inte och jag vet inte hur allt annat reagerar. Teoretiskt sett borde det fungera, och den bordebli lite trögare.
SCHYST! TACK, ska nog beställa en sådan !
Postat: 28 juni 2015, 19:11
av TheFlyingFin
Minns även att oljan du väljer skall vara anpassad för våtkoppling! Blir inte så farligt bra resultat annars.
Postat: 29 juni 2015, 23:15
av Charles1
Passar på att även fråga om det är någon av er som vet hur en generator på en yamaha dt50r 05 ser ut/vart den befinner sig?
Tack På Förhand
