Sida 1 av 1
Droppar olja från vevhusventilationen? (Rieju mrx)
Postat: 26 juni 2015, 18:08
av Smörjan
Tjenare är ganska kass på fordon över huvudtaget so bare with me.
I alla fall, jag har nyligen införskaffat mig en Rieju mrx 04. Nu den senaste månaden har jag märkt att efter körningar på höga varv droppar det olja från en slang som jag efter en del googling fått fram att det är vevhusventilationen stämmer detta? Se bilder.
[spoiler]

[/spoiler]
[spoiler]

[/spoiler]
Men jag kan inte hitta någonstans där det står hur jag ska fixa detta problem. En polare till mig sa att det kan vara slitna kolvringar, borde jag byta dem? Tack på förhand

Postat: 26 juni 2015, 19:50
av MacGyver84
Det där måste ju vara oljeslangen vevhusventilationen ser inte ut sådär.
Postat: 26 juni 2015, 20:09
av Beya
Slangen ska sitta jämte den andra slangen i förgasaren, du ser att det sticker ut en nippel med ett hål i. Sätt slangen där på så löser det sig
Edit: Din moped har inte fått tillräckligt med smörjning om slangen har legat så löst om du lägger olja i en annan tank än direkt i bensinen.
En 2t förbrukar/läcker inte olja med dåliga kolvringar, då motoroljan inte är där.
Postat: 26 juni 2015, 20:27
av Smörjan
Beya skrev:Slangen ska sitta jämte den andra slangen i förgasaren, du ser att det sticker ut en nippel med ett hål i. Sätt slangen där på så löser det sig
Jo det var det jag tänkte första gången jag såg en lös slang, grejen är den att den inte passar på den nippeln, änden har förmodligen krympt på nå vänster?
Borde jag töja änden på slangen och sätta dit den?
Edit: Din moped har inte fått tillräckligt med smörjning om slangen har legat så löst om du lägger olja i en annan tank än direkt i bensinen.
Aj då, kan motorn ha tagit skada under tiden jag kört med slangen lös?
Edit: nu förstår jag nog vad som har hänt, slangen har förmodligen legan mot avgasröret och smält någon gång, kommer förmodligen få byta slangen helt, någon som vet vart man kan köpa?
Postat: 26 juni 2015, 20:35
av Beya
Olja in nippeln och ta i hårt, man eller mus?
Klart den kan ha tagit stryk, men häll i lite extra olja i själva bensinen när du tankar ett litet tag framöver.
Postat: 26 juni 2015, 20:41
av Smörjan
Beya skrev:Olja in nippeln och ta i hårt, man eller mus?
Klart den kan ha tagit stryk, men häll i lite extra olja i själva bensinen när du tankar ett litet tag framöver.
Hoppade ut i garaget en sväng, slangen är för kort, det har förmodligen legat mot avgasröret och smält av? Måste nog köpa ny.
Postat: 26 juni 2015, 22:49
av Smörjan
Okej, bara för att jag ska vara säker, (är som sagt okunnig med detta) så ska slangen gå härifrån
till nippeln här på förgasaren?
Ursäkta om jag är jobbig, vill bara vara säker

Postat: 27 juni 2015, 12:04
av Smörjan
Blir mer osäker ju mer jag kollar, slangen som på den vänstra nippeln kommer från oljepumpen
Postat: 27 juni 2015, 23:05
av Beya
Den ska upp där, ja.
Postat: 27 juni 2015, 23:20
av lucman
det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Postat: 27 juni 2015, 23:42
av Oskare97
Den övre kommer det rinna ut oljeblandad bensin ifrån då den är ett överflödes hål, den undre är jag osäker på, men den ska det va kylarvätska i?
2 slangar ska gå till förgasaren och värma den på vintern och sen går det vidare till den nedre markerade slangen. Testa att ta loss den en snabbis och se om det rinner ut kylvätska??
Postat: 28 juni 2015, 00:38
av lucman
Oskare97 skrev:Den övre kommer det rinna ut oljeblandad bensin ifrån då den är ett överflödes hål, den undre är jag osäker på, men den ska det va kylarvätska i?
2 slangar ska gå till förgasaren och värma den på vintern och sen går det vidare till den nedre markerade slangen. Testa att ta loss den en snabbis och se om det rinner ut kylvätska??
2 slangar går från cylindern till förgasaren, där går kylarvätskan in och ut, ingen annanstans.
här är vad alla anslutningar är till för.

Postat: 28 juni 2015, 00:46
av Smörjan
lucman skrev:det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Men det måste väl vara något fel på om det kommer olja efter varje körning eller
Postat: 28 juni 2015, 01:02
av lucman
Smörjan skrev:lucman skrev:det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Men det måste väl vara något fel på om det kommer olja efter varje körning eller
nja, kan vara så enkelt som att det bara är lite för mycket olja i motorn och då droppar det lite vid hård körning. så länge oljan ser bra ut. börja med att byta oljan för så du får i rätt mängd och du ser om den gamla är frisk. Sen ser det ut som att änden på slängen är rätt tilltäppt, byt den till en ny längre så slipper du dessutom få olja över hela motorn.
Postat: 28 juni 2015, 01:08
av Smörjan
lucman skrev:Smörjan skrev:lucman skrev:det där är vevhusventilationen, den ska absolut inte in i förgasaren, den ska bara hanga under motorn så olja kan rinna ut där.
Men det måste väl vara något fel på om det kommer olja efter varje körning eller
nja, kan vara så enkelt som att det bara är lite för mycket olja i motorn och då droppar det lite vid hård körning. så länge oljan ser bra ut. börja med att byta oljan för så du får i rätt mängd och du ser om den gamla är frisk. Sen ser det ut som att änden på slängen är rätt tilltäppt, byt den till en ny längre så slipper du dessutom få olja över hela motorn.
Okej, tack för hjälpen. Nu är det dags för lite sömn

Postat: 28 juni 2015, 09:19
av Rexxy
Vevhusventilation finns inte på 2-t... Det skulle bli katastrof då 2-t använder vevhuset för att pumpa runt bränslet i motorn..
Ventilen är ventilation till växellådan!
Så, då fick jag det sagt.
Postat: 28 juni 2015, 11:32
av Smörjan
Rexxy skrev:Vevhusventilation finns inte på 2-t... Det skulle bli katastrof då 2-t använder vevhuset för att pumpa runt bränslet i motorn..
Ventilen är ventilation till växellådan!
Så, då fick jag det sagt.
Jahaja, om det då kommer ut olja efter jag vart ute o kört, är det då för mycket olja i växellådan helt enkelt? Eller kan det vara någon trasig packning?
Postat: 28 juni 2015, 12:09
av lucman
Smörjan skrev:Rexxy skrev:Vevhusventilation finns inte på 2-t... Det skulle bli katastrof då 2-t använder vevhuset för att pumpa runt bränslet i motorn..
Ventilen är ventilation till växellådan!
Så, då fick jag det sagt.
Jahaja, om det då kommer ut olja efter jag vart ute o kört, är det då för mycket olja i växellådan helt enkelt? Eller kan det vara någon trasig packning?
Oj, var nog lite trött igår, ventilationen till växellådan ska det stå
Och menade att oljan du byter är växellådsoljan, inte "vevhusoljan"

Postat: 30 juni 2015, 16:21
av Smörjan