Har nyligen kapat och svetsat igen blindröret på min annars helt originala vivacity. Den har gått bra i ca 1 vecka med gött axx. Men helt plötsligt blev den helt orkeslös och det tog ca 50-100 meter på fullgas att varva ur den. Innan har den börjat varva ganska direkt och det har varit lätt att få upp den på bakhjulet, nu är det nästan omöjligt om man inte kör riktigt sakta. Jag märkte även att i backar blev den extremt slö och de kändes som att den skulle dö. Vad kan va fel??? Jag ska kolla hur tändstiftet ser ut och om det är för ljust ska jag öka munstycke va? Vilken storlek är original munstycke på vivacity? Skulle uppskatta hjälp!
Vagif skrev:Bytte du inte munstycke efter att ha tagit bort blindröret? Kan vara så att den har skärt för att du inte bytt munstycke.
Nej bytte inte, men jag tog bort tändstiftet precis och såg att det va ett lager med sot på det. Så jag borstade bort det med en stålborste och då gick den bra igen i en stund. Sen hände samma sak fast tändstiftet va inte lika vitt så jag antar att det borde hjälpa o byta munstycke? Isåfall vad är original munstycke på viva?
Vagif skrev:Bytte du inte munstycke efter att ha tagit bort blindröret? Kan vara så att den har skärt för att du inte bytt munstycke.
Nej bytte inte, men jag tog bort tändstiftet precis och såg att det va ett lager med sot på det. Så jag borstade bort det med en stålborste och då gick den bra igen i en stund. Sen hände samma sak fast tändstiftet va inte lika vitt så jag antar att det borde hjälpa o byta munstycke? Isåfall vad är original munstycke på viva?
Kan vara så att kolven har några repor så att du får förlorat komp och sedan sämre effekt. Men kan vara något annat också men alltid bra att öppna och kolla
Vagif skrev:Kan vara så att kolven har några repor så att du får förlorat komp och sedan sämre effekt. Men kan vara något annat också men alltid bra att öppna och kolla
För somsagt jag borstade av stiftet och den gick som vanligt igen en stund. Men tack ändå får väl ta och öppna o se om det är så.
Ah såg inte att den gick som vanligt. Men det är konstigt eftersom om tändstiftet är sotigt betyder det att för fet blandling eller för stort munstycke, men du behöver gå upp i mynstycke. Konstigt
Vagif skrev:Ah såg inte att den gick som vanligt. Men det är konstigt eftersom om tändstiftet är sotigt betyder det att för fet blandling eller för stort munstycke, men du behöver gå upp i mynstycke. Konstigt
Jag tog bort stiftet precis när den började gå konstigt och det var ett vitt lager på den, ett ganska tjockt lager. Men borstade bort det och körde en stund då den gick som vanligt. Sen kollade jag stiftet igen och den var oboy brunt. Körde en stund till och stiftet började bli vitare så antar att jag behöver större munstycke. Jag vet att man måste testa sig fram för att hitta det absolut rätta men 5 storlekar större är väl bra att börja med?
Behöver inte vara att förgasaren är felt inställd (kan mycket väl vara),
kan va att du värmpenypte cylindern eller något.
Se till att du har alla kylkåpor som sitter runt cylindern. De är väldigt viktiga!
HasselTrassel skrev:Behöver inte vara att förgasaren är felt inställd (kan mycket väl vara),
kan va att du värmpenypte cylindern eller något.
Se till att du har alla kylkåpor som sitter runt cylindern. De är väldigt viktiga!
Tänkte att den kanske hade värmenypt men den stannade aldrig. Det blev inte heller helt plötsligt som man kan sätta fingret på utan det blev under loppet av kanske 1h. Någon som aldrig kört min moppe innan hade nog inte märkt något speciellt. Men kan den ha värmenypt ändå. Dock märkte jag det ganska väl då jag har kört bakhjul original i ca 1 år och vet exakt hur effekten ska komma.
Testade sätta på original röret dvs ett strypt rör. Då gick den precis som den gjorde innan jag avströp röret men tändstiftet var fortfarande lite för ljust så tror det är munstycket.
HasselTrassel skrev:Behöver inte vara att förgasaren är felt inställd (kan mycket väl vara),
kan va att du värmpenypte cylindern eller något.
Se till att du har alla kylkåpor som sitter runt cylindern. De är väldigt viktiga!
Tänkte att den kanske hade värmenypt men den stannade aldrig. Det blev inte heller helt plötsligt som man kan sätta fingret på utan det blev under loppet av kanske 1h. Någon som aldrig kört min moppe innan hade nog inte märkt något speciellt. Men kan den ha värmenypt ändå. Dock märkte jag det ganska väl då jag har kört bakhjul original i ca 1 år och vet exakt hur effekten ska komma.
Den behöver inte dö pga av att den nyper, min 70cc nypte sig lite men moppen startade fortfarande bara att den inte hade lika mycket effekt som innan. Kolla skicket på cylindern å håll utkik för märken/repor