Tack för svarRainn skrev:Hade också det problemet med min Vivacity, stäng nippeln och kasta iväg luftningsverktyget.
1. Skruva av locket från bromsbehållaren.
2. Du skall ha bromsolja i behållaren, nästan fullt!
3. Pumpa några gånger med stängd nippel och släpp handtaget så sakta du kan och du kommer att se att det kommer ut bubblor från själva slangen in till behållaren.
4. Upprepa det jag skrev ett antal gånger tills du blir nöjd med trycket.
Lovar dig, jag satt minst 1-2 timmar utan att komma någonstans, sen kom jag på något själv så jag pumpade och släppte så sakta jag kunde. Sen så vart det tryck i systemet och då vart man ju glad.
Om du inte förstår så är det bara att skriva
Gör det! Är nästan säker på att den lösningen som jag skrev kommer att fungera, skriv här om du får det att fungeravivajonte skrev:Tack för svarRainn skrev:Hade också det problemet med min Vivacity, stäng nippeln och kasta iväg luftningsverktyget.
3. Pumpa några gånger med stängd nippel och släpp handtaget så sakta du kan och du kommer att se att det kommer ut bubblor från själva slangen in till behållaren.
Lovar dig, jag satt minst 1-2 timmar utan att komma någonstans, sen kom jag på något själv så jag pumpade och släppte så sakta jag kunde. Sen så vart det tryck i systemet och då vart man ju glad.
Om du inte förstår så är det bara att skriva![]()
Jag har såklart luftat så som du beskriver, (förutom att släppa handtaget så sakta jag kan, ska testa detta imorgon ) om och om igen. Har även luftat baklänges genom att spruta in olja genom nippeln på oket och upp till behållaren men inget bra resultat. Testade precis att ta isär huvudbromscylindern och kolla packningarna men dom såg fina ut. Så det kanske hjälper att släppa ut handtaget sakta eller så kanske det är luft i oket (?!)
Jag ska testa det du tipsat om och skriver resultat sedan
Tack för svarMhRyz50 skrev:Om det är bakre bromsen så kan du göra följande.
1. Håll in bromsen.
2. Lossa bromsslangen där bromsCYLINDERN sitter
(Bromsen skall fortfarande vara intryckt)
3. Skruva åt bromsslangen igen
4. Släpp bromshandtaget.
Repetera 2-3 gånger.
Ibland sätter det nämligen sig en liten jeffla luftbubbla i toppen av bromscylindern. OCh får man inte ut den så får man heller inte något tryck i systemet
Ta en flaska med slang på kork fyll med broms vätska öppna locket vid pumpen sätt dit slangen på luft nippeln tryck igenom oljan bakifrån upp till styret fyll tills det blir fullt skruva på locket å dra åt luftnippeln så skare va klart har fått lov å gjort så sjvivajonte skrev:Tack för svarMhRyz50 skrev:Om det är bakre bromsen så kan du göra följande.
1. Håll in bromsen.
4. Släpp bromshandtaget.
Repetera 2-3 gånger.
Ibland sätter det nämligen sig en liten jeffla luftbubbla i toppen av bromscylindern. OCh får man inte ut den så får man heller inte något tryck i systemet
Det är bakbromsen som inte vill luftas. Menar du bromslangen vid handtaget? Isåfall ska jag testa detta och jag skriver om jag får det att funka
Har redan testat det men får ändå inget tryck :/cod3mwf skrev:Ta en flaska med slang på kork fyll med broms vätska öppna locket vid pumpen sätt dit slangen på luft nippeln tryck igenom oljan bakifrån upp till styret fyll tills det blir fullt skruva på locket å dra åt luftnippeln så skare va klart har fått lov å gjort så sjvivajonte skrev:Tack för svarMhRyz50 skrev:Om det är bakre bromsen så kan du göra följande.
1. Håll in bromsen.
4. Släpp bromshandtaget.
Repetera 2-3 gånger.
Det är bakbromsen som inte vill luftas. Menar du bromslangen vid handtaget? Isåfall ska jag testa detta och jag skriver om jag får det att funka
Rainn skrev:Gör det! Är nästan säker på att den lösningen som jag skrev kommer att fungera, skriv här om du får det att fungeravivajonte skrev:Tack för svarRainn skrev:Hade också det problemet med min Vivacity, stäng nippeln och kasta iväg luftningsverktyget.
Om du inte förstår så är det bara att skriva![]()
Jag har såklart luftat så som du beskriver, (förutom att släppa handtaget så sakta jag kan, ska testa detta imorgon ) om och om igen. Har även luftat baklänges genom att spruta in olja genom nippeln på oket och upp till behållaren men inget bra resultat. Testade precis att ta isär huvudbromscylindern och kolla packningarna men dom såg fina ut. Så det kanske hjälper att släppa ut handtaget sakta eller så kanske det är luft i oket (?!)
Jag ska testa det du tipsat om och skriver resultat sedan