Aerox 70cc varvar ej ut fullt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Aerox 70cc varvar ej ut fullt

Inlägg av Rainn »

Tja!

Blev att köpa 70cc istället för styling och nu är allt monterat och klart!

Nu till problemet

Jag hade 72 i munstycke innan jag bytte till 70cc och då gick den lite bättre med choken i så jag tänkte att den skulle gå bättre med storlek 90.

Den toppar bara 50 och jag hör på motorn att den har mycket mer att ge, den gick ungefär 84 km/h uppmätt med gps & bil.

Den går bättre med sportluftfilter men jag vill köra med luftburk som jag alltid gjort och kommer alltid att göra!

Moppen bluddrar inte på fullgas utan varvar inte ut.
Moped: Yamaha Aerox -02
Förgasare: Orginal
Cylinder: Stage6 Streetrace 70cc
Variatorvikter: 3.5G (kan det vara det som är felet?)

Resten orginal!

Står ute med moppen just nu och ser ut som ett frågetecken och jag vet inte vad jag ska göra.

Den bluddrar lite grann med choken i så jag tror knappast att det är för stort munstycke.

Den gör detsamma med luftburk fast då är den helt orklös!
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheDewTuning »

Kan den kanske ha strypt cdi? Isåfall är det nog värt att investera i en ostrypt cdi. :D
Yamaha Aerox!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

TheDewTuning skrev:Kan den kanske ha strypt cdi? Isåfall är det nog värt att investera i en ostrypt cdi. :D
Nope den har ej strypt 😊
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
TheDewTuning
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheDewTuning »

Rainn skrev:
TheDewTuning skrev:Kan den kanske ha strypt cdi? Isåfall är det nog värt att investera i en ostrypt cdi. :D
Nope den har ej strypt 😊

Hmm då har jag inte än aning tyvärr :(
Yamaha Aerox!
darkon123
Elmoped

Inlägg av darkon123 »

byt vikter kan vara med varningen och hur den växlar om det inte funkar tästa munstycken jag kör med en 21mm förgasare på min peugeot xps med airsal 70 och bidalot rör så
kolla förgasaren om det inte funkar
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Har du avstrypt avgasrör på den?.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

darkon123 skrev:byt vikter kan vara med varningen och hur den växlar om det inte funkar tästa munstycken jag kör med en 21mm förgasare på min peugeot xps med airsal 70 och bidalot rör så
kolla förgasaren om det inte funkar
Jag har en Aerox alltså en Vespa och inte crossmoppe 😂
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:Har du avstrypt avgasrör på den?.
Japp! Ett Leovince ZX.
Moppen varvar ut fullt på stödet men inte när man sitter på moppen 😞😞
wannabefjortis
Svårstartad skrothög

Inlägg av wannabefjortis »

Kolla hur tändstiftet ser ut (vilken färg det har) så kan du avgöra om den får för mycket eller för lite bensin.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Det brukar följa med vikter till det röret prova dom som är på 4,3g om du nu inte har köpt det begagnat.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

wannabefjortis skrev:Kolla hur tändstiftet ser ut (vilken färg det har) så kan du avgöra om den får för mycket eller för lite bensin.
Det är typ svart/brunt på halva sen vitt längst ner på gängen
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:Det brukar följa med vikter till det röret prova dom som är på 4,3g om du nu inte har köpt det begagnat.
Köpte moppen med zx röret monterat :/
wannabefjortis
Svårstartad skrothög

Inlägg av wannabefjortis »

Prov att byta ner dig lite i munstycke och se om det blir någon skillnad.
Trasig aerox så nuförtiden är det Derbi Senda Xtreme FTW
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

MacGyver84 skrev:Det brukar följa med vikter till det röret prova dom som är på 4,3g om du nu inte har köpt det begagnat.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Rainn skrev:
Okej men bytt vikterna och kolla sen kan du ställa in luftskruven som sitter närmast luftfburken skruva in den helt och ut 1 och 1 halvt varv och ställ nålen på andra eller tredje hacket uppifrån och ner. Det är inte säkert mopeden går att köra med luftburken men du kan prova att ta bort luftpluggen om den sitter kvar där.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

wannabefjortis skrev:Prov att byta ner dig lite i munstycke och se om det blir någon skillnad.
Men är det verkligen det som är felet? Såg precis att det var en spricka i insuget som var ungefär 2 cm, kan det vara det som är problemet?
lotis
Elmoped

Inlägg av lotis »

Rainn skrev:
wannabefjortis skrev:Prov att byta ner dig lite i munstycke och se om det blir någon skillnad.
Men är det verkligen det som är felet? Såg precis att det var en spricka i insuget som var ungefär 2 cm, kan det vara det som är problemet?
Hade 75 munstycke till min setup i signaturen :D
Aerox 05
Stage 6 Streetrace 70cc
17,5 Dellorto
Zx-R Rör
4 Grams vikter
Malossi Fly Clutch
Blåa Malossi Kopplingsfjädrar
Hebo Tryckfjäder 50%
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Rainn skrev:
Är sprickan rakt igenom drar den ju tjuvluft och det är absolut ett problem!
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Rexxy skrev:
Rainn skrev:
Är sprickan rakt igenom drar den ju tjuvluft och det är absolut ett problem!
Gjorde en provisorisk lösning bara för att se om det är de som är felet så jag slipper oroa mig, dessutom har jag tappat bort mitt leg så jag lär ju vänta ett tag..
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög

Inlägg av Knatten123 »

För stort munstycke?
Skriv svar