Aerox '05 problem med bensinen att nå cylindern!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
swagsta
Elmoped

Aerox '05 problem med bensinen att nå cylindern!

Inlägg av swagsta »

Tjenare! Har en Aerox '05a och den vägrar att starta! Nyligen bytt ut hela motorn (cylinder 50cc,kolv,vev,vevlager och hela fadderullan!)

Till problemet, tog ut den på ungefär "första turen" för iår, den har max gått en timme med allt nytt! Kör ett tag, den funkar bra. Ställer in den i polaren garage i en vecka, tar ut den och tänker köra lite. Kör max 600m på halvgas och kör väldigt lugnt! Nästan så att kompisarna blev irriterade hehe.
Den stannar, det låter som att man har slagit av tändningen när man är ute och kör! Den bara "börrar", sen så dör den.. Om det hjälper så, jag körde ner för en backe, ingen brant backe utan en lång kanske 200m lätt lutad.

Nu har vi försökt få igång den i över en vecka! Den har gnista, det kommer bensin förgasaren, den går ej igång med startgas, den går ej igång när man slår i bensin rätt in i cylindern, stiftet är snustorrt(vi fixade ett nytt tändstift dessutom, men det funkade inte heller) Det är som att bensinen ej når cylindern... Vad kan ha hänt? Vi har rengjort förgasaren dessutom, tömt bensin och stoppat i nytt! Kan det vara tändningen eller ett annat slags elfel? Kan det vara CDI boxen som har fått nå spratt?

Skulle bli oerhört tacksam om man skulle kunna få hjälp! :D
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp

Re: Aerox '05 problem med bensinen att nå cylindern!

Inlägg av oggew2 »

swagsta skrev:Tjenare! Har en Aerox '05a och den vägrar att starta! Nyligen bytt ut hela motorn (cylinder 50cc,kolv,vev,vevlager och hela fadderullan!)

Till problemet, tog ut den på ungefär "första turen" för iår, den har max gått en timme med allt nytt! Kör ett tag, den funkar bra. Ställer in den i polaren garage i en vecka, tar ut den och tänker köra lite. Kör max 600m på halvgas och kör väldigt lugnt! Nästan så att kompisarna blev irriterade hehe.
Den stannar, det låter som att man har slagit av tändningen när man är ute och kör! Den bara "börrar", sen så dör den.. Om det hjälper så, jag körde ner för en backe, ingen brant backe utan en lång kanske 200m lätt lutad.

Nu har vi försökt få igång den i över en vecka! Den har gnista, det kommer bensin förgasaren, den går ej igång med startgas, den går ej igång när man slår i bensin rätt in i cylindern, stiftet är snustorrt(vi fixade ett nytt tändstift dessutom, men det funkade inte heller) Det är som att bensinen ej når cylindern... Vad kan ha hänt? Vi har rengjort förgasaren dessutom, tömt bensin och stoppat i nytt! Kan det vara tändningen eller ett annat slags elfel? Kan det vara CDI boxen som har fått nå spratt?

Hmm låter lite klurigt, lär inte vara ett elfel eller cdi om det är att stiftet blir torrt. Felsök hela skiten, även fast den skulle starta med elfel så prova dra på tändningen å slå på blinkers så ser du att det funkar så du slipper oroa dig över det.
Hade faktiskt samma fel på en aerox jag hade för ett tag sen, fick inte ner soppa verkade det som... Vad har du för luftfilter? Öppet? Original luftfilterbox?
Jag fick pilla lite med luftintagningen, det satt ett öppet filter på så bytte till en original filterbox, sedan pillade jag på "luftskruven" på förgasaren. Kruxet för mig var att det kom in för mycket luft så den inte drog igång...

Det jag gjorde för att fixa skiten var att be farsan hålla handen för hålet där luftfiltret ska sitta så ingen luft kom in där alls, sedan drog vi på luftskruven så knappt nån luft gick in sedan gick den igång på stargas!
Lycka till :)
Moppar jag ägt= * Moppar jag äger= ^
1. Ful vivacity Köpt för 4500 såld för 5k *
2.Puch maxi köpt för 500 med 2 motorer, sålde direkt för 1500 *
3. Stunt Aerox köpt med 2 motorer för 3700 *
4. Aerox 03 köpt för 2300 såld för 10 k :D *
5. Derbi Senda R, bytt mot stunt rox som inte starta ^
swagsta
Elmoped

Re: Aerox '05 problem med bensinen att nå cylindern!

Inlägg av swagsta »

[spoiler]
swagsta skrev:Tjenare! Har en Aerox '05a och den vägrar att starta! Nyligen bytt ut hela motorn (cylinder 50cc,kolv,vev,vevlager och hela fadderullan!)

[/spoiler]

oggew2 skrev: Hmm låter lite klurigt, lär inte vara ett elfel eller cdi om det är att stiftet blir torrt. Felsök hela skiten, även fast den skulle starta med elfel så prova dra på tändningen å slå på blinkers så ser du att det funkar så du slipper oroa dig över det.
Hade faktiskt samma fel på en aerox jag hade för ett tag sen, fick inte ner soppa verkade det som... Vad har du för luftfilter? Öppet? Original luftfilterbox?
Jag fick pilla lite med luftintagningen, det satt ett öppet filter på så bytte till en original filterbox, sedan pillade jag på "luftskruven" på förgasaren. Kruxet för mig var att det kom in för mycket luft så den inte drog igång...

Det jag gjorde för att fixa skiten var att be farsan hålla handen för hålet där luftfiltret ska sitta så ingen luft kom in där alls, sedan drog vi på luftskruven så knappt nån luft gick in sedan gick den igång på stargas!
Lycka till :)
Hm, den starta inte alls då? Har original luftburk, håller man handen vart luftburken ska vara så ska det ju komma bensin där tydligen. Kommer inte ett smatt, kan ju inte vara förgasaren då vi slog i bensin direkt i cylindern... Eller kan det ändå inte starta? Hade bra tomgång tidigare, riktgit klurigt! Kan knappast tänka mig att den har skurit/värmenypt, kanske något med packningarna? :P Man blir så fruuustrerad, nu när moppe tiden börja och alla är ute och kör utan en hehe! :?

När man slår igång tändningen så är det som att den NÄSTAN.. Vill gå igång, den är som på snedden att starta, men ändå så vill den inte. Har inget batteri så blinkers funkar ej.
Tack för tipset! :)

Någon annan som har tips? :!: :?:
Användarens profilbild
karlzzoonn
Elmoped

Inlägg av karlzzoonn »

kolla så inte vakum slangen har åkt av hände min några gånger :)
setup en så länge:

Stage6 70cc mk2 racing
Naraku evo racing vev
stage6 wingcooler
Zx-r rör
3,2 grams dr.pulley vikter
blå tryckfjäder 28 kg
Gula kopplings fjädrar
dellorto black edition 21mm
Hebo membran (röda)
snabbgas
Skriv svar