Yamaha Giggle (4-takt)
Postat: 13 april 2015, 17:15
Tjenare!
Köpte en Yamaha Giggle -08 helt ny för två år sen. Tyckte den gick lite för sakta med sina 45 så vi började lite lätt med att bara plocka bort brickan. När vi sedan märkte att det här knappt hjälpte och insåg att den här mopeden var extremt svårtrimmad köpte vi en annan variator från malossi. Mopeden gick nu lite fortare med rätt viktning. Men inte heller detta tyckte vi dög så vi införskaffade ett 66cc cylinderkit från malossi. Där ingick cylinder, kolv och en box som manipulerade bränsletillförseln eftersom det är en direktinsprutad motor. När vi väl fått på de nya grejerna gick den klockrent i några 100 mil sen började problemen komma. Först hade vi bara startproblem men sen blev den allt mer varm när man körde. Till slut kom man inte alls långt innan den indikerade på "överhettad". Så efter alla svordomar bestämde vi oss för att byta tillbaka till 50cc cylinder och kolv igen. När vi tillslut fått det på plats ville mopeden heller inte starta. Så vi satte dit malossi boxen och prövade och helt plöstligt hörde man att det fanns nå han kunde tända på. Jag blev överväldigad över att den äntligen gick igen. Efter det så tog vi bort malossi boxen och prövade starta utan och den starta även perfekt den här gången. Och nu går den äntligen som en klocka igen! Jag har en liten teori om varför den helt plöstligt släppte in bensin efter att vi kopplat in boxen. Jag tror det kan ha varit för att det har legat kvar som ett "minne" i systemet och då har den låst sig. Så när vi satte i den blev den som 0 ställd igen. Dela gärna med er av era teorier!
Köpte en Yamaha Giggle -08 helt ny för två år sen. Tyckte den gick lite för sakta med sina 45 så vi började lite lätt med att bara plocka bort brickan. När vi sedan märkte att det här knappt hjälpte och insåg att den här mopeden var extremt svårtrimmad köpte vi en annan variator från malossi. Mopeden gick nu lite fortare med rätt viktning. Men inte heller detta tyckte vi dög så vi införskaffade ett 66cc cylinderkit från malossi. Där ingick cylinder, kolv och en box som manipulerade bränsletillförseln eftersom det är en direktinsprutad motor. När vi väl fått på de nya grejerna gick den klockrent i några 100 mil sen började problemen komma. Först hade vi bara startproblem men sen blev den allt mer varm när man körde. Till slut kom man inte alls långt innan den indikerade på "överhettad". Så efter alla svordomar bestämde vi oss för att byta tillbaka till 50cc cylinder och kolv igen. När vi tillslut fått det på plats ville mopeden heller inte starta. Så vi satte dit malossi boxen och prövade och helt plöstligt hörde man att det fanns nå han kunde tända på. Jag blev överväldigad över att den äntligen gick igen. Efter det så tog vi bort malossi boxen och prövade starta utan och den starta även perfekt den här gången. Och nu går den äntligen som en klocka igen! Jag har en liten teori om varför den helt plöstligt släppte in bensin efter att vi kopplat in boxen. Jag tror det kan ha varit för att det har legat kvar som ett "minne" i systemet och då har den låst sig. Så när vi satte i den blev den som 0 ställd igen. Dela gärna med er av era teorier!