Man kan inte bara ha inställningen att antingen smiter man alla gånger, eller så stannar man alla gånger.
Jag kommer personligen köra jävligt försiktigt i sommar, kan ju iallafall rada upp lite tips att följa för att minimera risken att bli tagen.
-Var uppmärksam! Oftast när man kör moped (även jag) så sitter man fan bara och stirrar rakt fram (förutom när man är på bakan och stirrar på tjejer

)
-Undvik att köra på ställen du inte vet alla vägar på, när du väl är på ett ställe där du inte kan vägarna så kan du ju se till att hålla utkik efter vart man ska smita ifall man måste (precis som man ska kolla efter nödutgångar när man är i nya byggnader)
-Polisen bakom dig? Var lugn, låtsas som ifall du inte brydde dig om att dem är bakom dig & kör fint (har en f.d. kompis som blev stannad för han körde slalom på vägen, dem misstänkte fylla.)
-När polisen vill att du ska stanna så försök att vara lugn, bedöm ifall du ska smita eller inte först och främst. Ska du smita så tänk ut närmaste ställe du blir av med polisen (väg där polisen inte får plats, bommar osv). Nu har du förmodligen ett väldigt långt försprång och kan fara och gömma dig. Att fara hem kan ju vara VÄLDIGT riskabelt, särskilt ifall du kör med registreringskylt. Även utan skylt skulle jag inte köra hem mopeden.
Edit; kom på direkt, det som Hjärnan skrev, skippa stora vägar med få avfarter, småvägar med många svängalternativ är stor fördel!
Materiella ting:
-Bestäm ifall du ska köra med eller utan registreringskylt, du måste själv göra en egen bedömning ifall det är värt eller inte.
-Fungerande lampor och inte ett snuskigt högt ljud från mopeden är nödvändiga fördelar.
-att kunna byta tröja ifall du har gömt mopeden för polisen och vill förstöra för deras signalement dem letar efter. Ganska enkelt att ha en gammal t-shirt i en påse liggandes under sadeln. (Kan ses som ganska överdrivet, men det är ju en enkel grej som faktiskt kan hjälpa om man vill dölja så mycket bevis som möjligt!)
Blir du inte tagen på bar gärning (dvs när du kör mopeden) så skall du alltid NEKA NEKA NEKA! Du förlorar ingenting på att neka då, även ifall dem säger att dem har bevis på att det är du osv så ska du neka eftersom dem kan säga så bara för att du ska erkänna det.
Kom gärna med förslag på saker jag kan lägga till i listan, 100% säker på att jag glömt något.