Sida 1 av 1

Slö moppe när man kör

Postat: 4 april 2015, 11:38
av Fredric Malm
Hej!
Har ett problem. jag har renoverat grabbens DT50 R 2002:a. Bytt allt på motorn i princip. Nytt cylinder-kit, ny förgasare, allt inuti o.s.v.
Jag har gjort allting "by the book" (vad jag vet i alla fall).
Till saken. Jag får bara fanskapet till att låta bra i motorn när man står still och gasar. Rappt och bra motorljud, men när jag sätter mig på den och ska provköra så orkar den inte dra för fem öre. Den varvar inte upp utan bara slö segar fram. Jag har varenda låg/huvudmunstycke som finns i princip och har hållit på med guiderna som finns med förgasarinställningar. Orkar snart inte hålla på längre.
Sista desperat försök här och nu om någon vänlig själ kan tänka sig eller vet vad det kan vara för fel på den (eller vad jag gör för fel).

Re: Slö moppe när man kör

Postat: 4 april 2015, 18:54
av Vagif
Fredric Malm skrev:Hej!
Har ett problem. jag har renoverat grabbens DT50 R 2002:a. Bytt allt på motorn i princip. Nytt cylinder-kit, ny förgasare, allt inuti o.s.v.
Jag har gjort allting "by the book" (vad jag vet i alla fall).
Till saken. Jag får bara fanskapet till att låta bra i motorn när man står still och gasar. Rappt och bra motorljud, men när jag sätter mig på den och ska provköra så orkar den inte dra för fem öre. Den varvar inte upp utan bara slö segar fram. Jag har varenda låg/huvudmunstycke som finns i princip och har hållit på med guiderna som finns med förgasarinställningar. Orkar snart inte hålla på längre.
Sista desperat försök här och nu om någon vänlig själ kan tänka sig eller vet vad det kan vara för fel på den (eller vad jag gör för fel).
Går den ojämnt i tomgång och när du kör?

Postat: 4 april 2015, 18:56
av bensinskalle
Jadu, sånt där är ganska lurt.

Har varit med om liknande men jag har tyvärr inget recept på en lösning. En gång var det en bricka som var felvänd i förgasaren som sabbade precis allt, men den sitter bara på större dellorto 19mm och uppåt.


Det låter som du har testat "alla" munstycken, justerat skruvar osv. Bytt tändstift? Kollat tjuvluft? Helt och tätt membran?


Vart håller ni hus?

Postat: 4 april 2015, 19:29
av Rexxy
Avgasröret igensotat? Provkör utan rör så märker du om den går bättre!

Postat: 5 april 2015, 09:38
av Fredric Malm
Har bytt membranet och kollat med startgas över hela motorn. Jag har iofs kört med avfettningsmedel i avgasröret och sedan blåst på med högtryckstvätten i, men det kan ju vara värt att pröva utan en gång för att se om det hjälper...

Postat: 5 april 2015, 13:12
av Fredric Malm
bensinskalle skrev:Jadu, sånt där är ganska lurt.

Har varit med om liknande men jag har tyvärr inget recept på en lösning. En gång var det en bricka som var felvänd i förgasaren som sabbade precis allt, men den sitter bara på större dellorto 19mm och uppåt.


Det låter som du har testat "alla" munstycken, justerat skruvar osv. Bytt tändstift? Kollat tjuvluft? Helt och tätt membran?


Vart håller ni hus?
Japp! Kollat det mesta. Jag tog bort avgasröret också, hände inget, lika slö.
Vi bor några mil västerut utanför Jönköping.

Postat: 5 april 2015, 17:31
av bensinskalle
Okej. Någon som är i jönköpingskrokarna kanske kan svänga förbi och kika då ;) För mig är de lite långt.

Har du kollat gnistan? Långsökt, men den kanske är svag.

Har du kollat kompet? Kan t.ex vara en felvändkolv/ kolvring lr liknande som ställer till det.

OM kolven råkar vara felvänd kan motor rasa bara så du vet

Postat: 5 april 2015, 17:42
av HasSse666
Hmmm
Vad har du bytt till för grejer?
Det kan ju vara så att prylarna inte lirar ihop?
Lite fler ledtrådar på setupen behövs för att hjälpa till.

Samt ett värde på kompressionen, om du inte kan avgöra att den har bra komp med "tummen i hålet trixet"? :)

Vanilgaste felet som jag brukar råka på är att man satt på ett alldeles för "öppet luftfilter" vilket gör det svårt att trimma in förgasaren

Postat: 5 april 2015, 21:33
av potog
säg hela setupen tack.

känns som du bara inte fått förgasaren riktigt inställt antingen för mycket bensin eller för lite.

Postat: 8 april 2015, 08:05
av Fredric Malm
Okej, då ska vi se.
Jag håller med om det med sportluftfilter, jag fick gå ner på dom allra lägsta storlekarna på munstyckena för att den ens skulle gå.
Nu har jag orginalluftfiltret på. Uppsättningen är:

Barikit cylinderkit 50 cc (plus)
Polini Competition förgasare 15 mm
Barikit insug 25 mm
TNT membran
Tändstift NGK BR8ES

Hoppas det finns någon som säger, AHA där har vi felet... :)

/F