Sida 1 av 1

Va F*N har hänt veven?

Postat: 26 mars 2015, 12:16
av TheFlyingFin
Tog av förgasaren och insuget för att se varför moppen inte går och fick en trevlig syn i vevhuset. Vad i hela fridens namn har hänt? Ser ut som rost, men hur veven kan rosta vet jag inte.

Bild


Kan man ha det såhär eller ska veven bytas?

Postat: 26 mars 2015, 12:31
av Hampus carlsson
Det ser ut som rost, den går att köra med så länge veven inte är genomrostad, du har väll kört med för lite glykol bara. Men för att vara noga borde man byta men inget måste. :D

Postat: 26 mars 2015, 12:31
av Hampus carlsson
Det ser ut som rost, den går att köra med så länge veven inte är genomrostad, du har väll kört med för lite glykol bara. Men för att vara noga borde man byta men inget måste. :D

Postat: 26 mars 2015, 13:40
av fruktigkaka
Hampus carlsson skrev:Det ser ut som rost, den går att köra med så länge veven inte är genomrostad, du har väll kört med för lite glykol bara. Men för att vara noga borde man byta men inget måste. :D
Varför skulle för lite glykol göra så att veven rostar ? Kylar vattnet går inte ner i vevhuset överhuvudtaget

Postat: 26 mars 2015, 18:26
av Pelsnernels
Om inte mopeden stått väldigt länge skulle jag sett över packningarna i motorn då det förmodligen har kommit ner lite kylarvatten i vevhuset, annars så skulle ju inte veven rosta. Annars kan det ju om du kör med öppet filter eller utan filter ha kommit in vatten den vägen, men då borde moppens gång påverkats mer.

Postat: 26 mars 2015, 20:08
av gilerahjärnan
Trasig topplockspackning så det har kommit ner vatten i vevhuset, hänt mig 2ggr, Ytrosten försvinner efter ett tag.

Postat: 26 mars 2015, 20:10
av G-son
fruktigkaka skrev:Kylar vattnet går inte ner i vevhuset överhuvudtaget
Mjo, när man plockar av cylindern och är oförsiktig med var kylvätskan droppar. Plockar man ihop motorn och kör ganska omgående händer inget, får det stå länge kan det bli rost.

Postat: 26 mars 2015, 20:26
av TheFlyingFin
Problemet i detta är att motorn stått nyrenoverad i snart ett halvår utan vatten i systemet, med nybytta packningar och packboxar. Vet att den packboxarna till vattenpumpen läckte förrän jag renoverade motorn, men kan inte minnas veven såg ut sådär då jag monterade den.

Postat: 26 mars 2015, 22:39
av fruktigkaka
gilerahjärnan skrev:Trasig topplockspackning så det har kommit ner vatten i vevhuset, hänt mig 2ggr, Ytrosten försvinner efter ett tag.
Nu när jag tänker efter är jag väldigt dum

Postat: 26 mars 2015, 23:54
av G-son
TheFlyingFin skrev:...motorn stått nyrenoverad i snart ett halvår...
Rent stål, ingen oljehinna. Rostar ungefär samtidigt som första molnet blåser förbi på himlen. Förvara grejerna torrare eller olja/fetta in dom ordentligt om dom ska stå.