Hjälp, Aerox/JoggRR, Supersvag motot

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
sm2umh
Elmoped

Hjälp, Aerox/JoggRR, Supersvag motot

Inlägg av sm2umh »

Hej.
Jag tror jag blir galen på grabbens moppe. Jag är van att skruva med tvåtaktare och har renoverat många motorer men denna enkla motor gör mig galen :)
Tänkte kolla om det är någon här på forumet som vart med om liknade problem.

Mopeden är en Yamaha JogRR (samma vätskekylda motor som Aerox).
Mopeden är helt orginal.

Detta är problemet och det som jag testat...

Svag, går ca 20km/h på raksträcka och orkar knappt i uppförsbacke.
Halvgas till fullgas ger ingen effekt skillnad.
Går ganska rent fyrtaktar eller misständer inte.
Startar superlätt, Tomgång perfekt hur länge som helst.
Får den för lite soppa? Nej om startgas tillförs blir det ingen effektökning bara minskning.
Får den för mycket soppa? Nej om trottelnålen tas lös från trotteln och släpps ner i munstycket kvamnar motorn vid gaspådrag och om man då tillför startgas går den upp i varv men lika svag fortfarande.

Moppen gick superbra några veckor efter cylinder /kolv byttes men blev sedan svagare och svagare på väldigt kort tid tills den var okörbar som nu.

Om man håller handen framför förgasarens insug vid gaspådrag fuktas handen lite av bensin

Undersökningar...
CYLINDER/VEV
Haft lös cylinder. Allt är i toppskick cyl, kolv, ringar och packningar. Cylinder/kolv bytt för ett år sedan
Kompressionstest ligger högt på 120
Inget glappt i lager eller vevstake.

BRÄNSLE
Gamla reedventilen nästan helt tät när jag testar blåsa/suga med munnen
Bytt till ny reedventil för säkerhets skull, ingen skillnad. (nya packningar)
Vakuumkran funkar helt ok
Bränsletank tömd och bränslet nytt.
Alla slangar perfekt
Förgasare kontrollerad och rengjord (flera gånger)

AVGAS
Ljuddämpare genomblåst och inget onaturligt motstånd.
Provkört utan ljuddämpare, ingen skillnad

TÄNDNING
Tändstift bytt
Bra gnista
Provbytt tändspole.
Kontrollerat att svänhjul inte förskjutits på vevaxel.
Kontrollerat CDI pulsgivare och magney, CDI får rätt spänning.

DRIVLINA
Om man kör moppen på stödet med fritt hjul så varvar den upp som den ska.
Allt verka rulla lätt och variator växlar som den ska.

INTE TESTAT
Byta CDI box
Byta Förgasare

Hoppas någon här på forumet varit med om nått liknande och har tips.
/Peter
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Haloj. Har du tagit isär variatorn o gjort rent denna? Vikterna samlar på sig massa skit från remen o gör att dessa rör sig trögt. Vikter skall vara runda är dom kantiga byt dom.
variatorn skall ej smörjas utan skall vara helt ren från all firm av fett/olja/spraysmörja annars sammlas skit innuti variatorn ganska fort.

sedan skall variator skivan glida lätt på bustningen som sitter på vevaxeln den skall därimot ha ett tunt lager olja på bronsbustningen.

sedan kan det vara p-boxarna på vevaxeln som är dåliga byt dom. Dom kostar 100 paret.

mvh moddlare.
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Haloj. Har du tagit isär variatorn o gjort rent denna? Vikterna samlar på sig massa skit från remen o gör att dessa rör sig trögt. Vikter skall vara runda är dom kantiga byt dom.
variatorn skall ej smörjas utan skall vara helt ren från all firm av fett/olja/spraysmörja annars sammlas skit innuti variatorn ganska fort.

sedan skall variator skivan glida lätt på bustningen som sitter på vevaxeln den skall därimot ha ett tunt lager olja på bronsbustningen.

sedan kan det vara p-boxarna på vevaxeln som är dåliga byt dom. Dom kostar 100 paret.

mvh moddlare.
moddlaren trimma lungt
sm2umh
Elmoped

Inlägg av sm2umh »

Tack för svar.
Variator är rengjord och jag har i övrig väldigt svårt att tor det är variatorfel. Man hör och känner att motorn är orkeslös.

P-boxarna skulle absolut kunna vara problemet men är vevhuset otätt borde den vara svårstartad och tomgången även dålig. Har beställt en ny CDI box nu och om den inte löser problemet, jag då blir det till att riva hela motorn :)

Tack
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Det är inte kilen på svänghjulet som gått av o svänghjulet flyttat sig 2-3mm innan det nypt fast. Detta kan ju göra motorn sjukt orkeslös.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

sm2umh skrev:Tack för svar.
Variator är rengjord och jag har i övrig väldigt svårt att tor det är variatorfel. Man hör och känner att motorn är orkeslös.

P-boxarna skulle absolut kunna vara problemet men är vevhuset otätt borde den vara svårstartad och tomgången även dålig. Har beställt en ny CDI box nu och om den inte löser problemet, jag då blir det till att riva hela motorn :)

Tack
CDIn har inget med motorns slöhet att göra, hur är det med förgasarinställningarna? Har ni pillat lite här och där? Sen kan ju det bero på vädret också då min moped gjorde exakt likadant sen när sommaren kom så gick den betydligt mycket bättre. Enligt mig så låter det som att den får för lite luft eller bensin! Så kika på det om jag vore du.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
sm2umh
Elmoped

Inlägg av sm2umh »

Hej och tack för er hjälp.

Ett helt klart troligt fel skulle kunna vara att svänghjulet förskjutits på vevaxeln men jag har tidigare tagit av svänghjulet och kilen och allt är helt ok där.

Jag har Googlat runt lite och sett och läst om några som fått vartalsproblem vid trasig CDI. Det stämmer inte riktigt med mitt problem eftersom den varvar bra när man kör den på stödet men är sjukt trött när man kör den som vanligt.

CDI:är en chansning (på 400kr) för att kunna eliminera allt som har med tändningen att göra. Hade en tändspole liggande som den är bytt sen tidigare så den är utesluten.

Packboxarna är som tidigare nämnts är en sak att kolla up men tycker inte tomgången och starten skulle vara så bra då.

/Peter
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

sm2umh skrev:Hej och tack för er hjälp.

Ett helt klart troligt fel skulle kunna vara att svänghjulet förskjutits på vevaxeln men jag har tidigare tagit av svänghjulet och kilen och allt är helt ok där.

Jag har Googlat runt lite och sett och läst om några som fått vartalsproblem vid trasig CDI. Det stämmer inte riktigt med mitt problem eftersom den varvar bra när man kör den på stödet men är sjukt trött när man kör den som vanligt.

CDI:är en chansning (på 400kr) för att kunna eliminera allt som har med tändningen att göra. Hade en tändspole liggande som den är bytt sen tidigare så den är utesluten.

Packboxarna är som tidigare nämnts är en sak att kolla up men tycker inte tomgången och starten skulle vara så bra då.

/Peter
Kan ju vara så att det är elfel så den kanske misständer? Har du kollat tändstiftet?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
sm2umh
Elmoped

Inlägg av sm2umh »

Så.

Nu har jag bytt bäge P-boxar och även testat med en annan CDI. Ingen skillnad, lika slö :(
När jag ändå hade isär kollade jag stator, pulsgivare, krysskil och variator rengjordes...

Snart köper jag en Baotian istället...
/Peter
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Du har ju gjort en halv renovering vilket är ju bra :wink: nej men har du kollat så insuget sitter rätt? packningarna? hur ser kolven ut? kolvringarna? slangarna hela? tjuvluft? något av de felen är det iaf..
sm2umh
Elmoped

Inlägg av sm2umh »

Tack för svar.
Om du läser början av tråden ser du allt jag gjort och testat.
Det är ny Cylinder Kolv vilket funkade jättebra ett par veckor sedan kom detta problem. Cyliner / kolv är som nya. Komptest visar höga värden. Insugsgummi bytt, reedventiler bytt. Alla slangar ok. Tändspola bytt, tändstyft bytt, mm. Frustrerande när det är så enkel motoer att inte hitta felet...
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

sm2umh skrev:Tack för svar.
Om du läser början av tråden ser du allt jag gjort och testat.
Det är ny Cylinder Kolv vilket funkade jättebra ett par veckor sedan kom detta problem. Cyliner / kolv är som nya. Komptest visar höga värden. Insugsgummi bytt, reedventiler bytt. Alla slangar ok. Tändspola bytt, tändstyft bytt, mm. Frustrerande när det är så enkel motoer att inte hitta felet...
Justerat förgasaren?
sm2umh
Elmoped

Inlägg av sm2umh »

Finns inget att justera på förgasaren förrutom tomgång trottelläge och tomgång luftmängd och tomgången är perfekt.
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

kolla så inte det läcker mellan blockhalvorna och så tändspolen fungerar
sm2umh
Elmoped

Inlägg av sm2umh »

Tändspolen är bytt, blockhalvorna kan det läcka mellan men det är lite problematiskat att konstatera utan att riva hela motorn :)
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

sm2umh skrev:Tändspolen är bytt, blockhalvorna kan det läcka mellan men det är lite problematiskat att konstatera utan att riva hela motorn :)
du kan desta spruta start gas då det blir vakum i vevhuset vill startgasen åka in i små springor och få mopeden att reagera
Skriv svar