Persson97 skrev:Kan säga att mitt agasrör till riejun var mkt rostfriare än ditt, och jag körde med på metoden att köra en runda, låta den stå en stund och upprepa.
Det höll två veckor ungefär innan rosten kröp igenom igen genom nya stenskott..
Vill du att det sk hålla så blästra det plåtrent och lämna sedan in det. Då din ugn troligtvis inte är stor nog för hela kröken och det luktar skit.
Så antagligen berodde det på en eller flera av dessa fyra orsaker:
1. Du hade inte tvättat den ordentligt innan du lackade.
2. Ytan var för ojämn eller, det fann för mycket rost (rost kan gömma sig under lacken, indicier ser man först när lacken börjar bli veckig eller bubblig eller flagna)
3. Du lackade för få lager/för tjocka lager vid varje lackning (ca 4 tunna lager).
4. Du glömde ha den i tomgångsläge innan du körde in den.
G-son skrev:Hjul skrev:Så du menar att jag ska lacka och sen göra om jobbet efter ett tag då färgen Kommer flagna av rosten som finns under?
Nej, jag menar att oavsett vad du gör kommer avgasröret fortsätta blästras av allt framhjulet kastar upp, det kommer skada lacken och med skador i lacken kommer det börja rosta igen. Det gäller oavsett hur fantastiskt förarbete man gjort, så vill man att den biten av röret ska vara fin har man inget val, man tvingas göra om lackeringen då och då. Så länge du itne lämnat så mycket rost att det är ett omedelbart problem kommer det bara vara blästringen du behöver bry dig om.
Jo men jag kör inte i så extrema miljöer så det är inget jag behöver tänka på. Dessutom finns ju en stänkskärm på framhjulet vilket tar det mesta Av gruset/stenarna/smutsen osv. Dessutom kan man ju torka av röret som hastigast om man märker att smuts (som är en ingångskälla för rost) lagt sig där.