Sida 1 av 1

Orginal moped går för fort.

Postat: 10 mars 2015, 20:21
av Quvipp
Hej!
Den har frågan har säker varit upp tusen gånger tidigare men jag har inte med mina sökningar kunnat få fram ett klart besked.
Om en moped går för snabbt orginal, kan då polisen säga något?

Postat: 10 mars 2015, 20:23
av yamaha270
Ja, ditt ansvar att den går lagligt.

Postat: 10 mars 2015, 20:24
av Hampu
Dock är det väääääääldigt liten chans att din verkligen går för fort.

Postat: 10 mars 2015, 20:32
av Quvipp
yamaha270 skrev:Ja, ditt ansvar att den går lagligt.
Är det verkligen mitt ansvar?
Artikel på SVT.se http://m.svt.se/2.22620/1.2013113

NTF vill stoppa snabba mopeder
Publicerad 24 maj 2010 - 11:39
Uppdaterad 24 maj 2010 - 11:41
Utan att vara trimmade går två av tre EU-mopeder fortare än tillåtna 45 kilometer i timmen. 15 procent gör mer än 60 direkt från affären.
Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill sätta stopp för det både i Sverige och inom EU.
Enligt NTF är det en lucka i lagstiftningen som gör att fortkörningen inte är olaglig. EU-mopedernas maxgräns på 45 kilometer i timmen är en så kallad "konstruktiv hastighetsgräns" och om mopeden går fortare utan att vara trimmad så är det enligt en dom i Högsta domstolen att betrakta som slitage.
NTF har frågat 2.000 ungdomar i 15 län hur fort deras mopeder går och en majoritet gör 50 kilometer i timmen eller mer. 15 procent går snabbare än 60 kilometer i timmen på full gas utan att vara trimmade.
-Alla EU-länder ska följa regelsystemet, men nästan ingen gör det, inte ens Sverige. Problemet är att tillverkarna och importörerna får en moped som går i max 45 kilometer i timmen godkänd. Men mopederna som de sedan säljer går fortare, säger NTF:s vd Jan Sandberg.
Jan Sandberg vill nu att Transportstyrelsen ser till att reglerna följs och NTF har också informerat de europeiska trafiksäkerhetsorganisationerna med förhoppningen att de ska trycka på EU-kommissionen.
Det finns inga studier som klart visar hur många mopedister som dödas eller skadas varje år i Sverige på grund av de höga hastigheterna.
-NTF:s trafiksäkerhetschef bedömer att om vi fick bort alla trimmade mopeder så skulle vi spara fyra-fem liv årligen. Om vi kan sänka hastigheten på de mopeder vi pratar om här så kan det handla om ett-fem liv, säger Jan Sandberg.
I NTF:s undersökning uppgav nära 40 procent av ungdomarna att de hade trimmade mopeder som gick i över 80 kilometer i timmen.

Postat: 10 mars 2015, 20:51
av Hampu
Quvipp skrev:
yamaha270 skrev:Ja, ditt ansvar att den går lagligt.
Är det verkligen mitt ansvar?
Artikel på SVT.se http://m.svt.se/2.22620/1.2013113

NTF vill stoppa snabba mopeder
Publicerad 24 maj 2010 - 11:39
Uppdaterad 24 maj 2010 - 11:41
Utan att vara trimmade går två av tre EU-mopeder fortare än tillåtna 45 kilometer i timmen. 15 procent gör mer än 60 direkt från affären.
Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill sätta stopp för det både i Sverige och inom EU.
Enligt NTF är det en lucka i lagstiftningen som gör att fortkörningen inte är olaglig. EU-mopedernas maxgräns på 45 kilometer i timmen är en så kallad "konstruktiv hastighetsgräns" och om mopeden går fortare utan att vara trimmad så är det enligt en dom i Högsta domstolen att betrakta som slitage.
NTF har frågat 2.000 ungdomar i 15 län hur fort deras mopeder går och en majoritet gör 50 kilometer i timmen eller mer. 15 procent går snabbare än 60 kilometer i timmen på full gas utan att vara trimmade.
-Alla EU-länder ska följa regelsystemet, men nästan ingen gör det, inte ens Sverige. Problemet är att tillverkarna och importörerna får en moped som går i max 45 kilometer i timmen godkänd. Men mopederna som de sedan säljer går fortare, säger NTF:s vd Jan Sandberg.
Jan Sandberg vill nu att Transportstyrelsen ser till att reglerna följs och NTF har också informerat de europeiska trafiksäkerhetsorganisationerna med förhoppningen att de ska trycka på EU-kommissionen.
Det finns inga studier som klart visar hur många mopedister som dödas eller skadas varje år i Sverige på grund av de höga hastigheterna.
-NTF:s trafiksäkerhetschef bedömer att om vi fick bort alla trimmade mopeder så skulle vi spara fyra-fem liv årligen. Om vi kan sänka hastigheten på de mopeder vi pratar om här så kan det handla om ett-fem liv, säger Jan Sandberg.
I NTF:s undersökning uppgav nära 40 procent av ungdomarna att de hade trimmade mopeder som gick i över 80 kilometer i timmen.
''EU-mopedernas maxgräns på 45 kilometer i timmen''
Nej, gränsen är på 52km/h


''I NTF:s undersökning uppgav nära 40 procent av ungdomarna att de hade trimmade mopeder som gick i över 80 kilometer i timmen.''
Skrattretande, aldrig i livet att 40% av ungdomarna har mopeder som går över 80, möjligtvis 15-20% (tror faktiskt det ganska lätt är under 15 tbh)

''15 procent går snabbare än 60 kilometer i timmen på full gas utan att vara trimmade. ''
Lika stor chans att det är sant som att det regnar bensin imorrn.

Postat: 10 mars 2015, 20:58
av Quvipp
Nej, att alla de inte svarat helt ärligt kan man ju räkna ut med lilltån.
Men faktum kvarstår och enligt den artikeln ska ju en orginal moppe som går för snabbt betraktas som "slitage". Kan det stämma?

Postat: 10 mars 2015, 21:47
av Kevin Kristoffersson
Går den för fort på mätaren? isåfall har du en "glädjemätare".

Postat: 10 mars 2015, 21:48
av TheFlyingFin
De kanske räknar med kinamopparna =D min kines gör runt 70 helt original.

En kompis har även en Derbi som gör 65 från butik o.O

Postat: 10 mars 2015, 21:51
av Rainn
Stryp luftflödet eller något liknande, typ större plugg i röret?

Postat: 11 mars 2015, 07:30
av Wat
Mät med GPS och kolla topphastighet. Måna mätare visar 5-15% för mycket :p

Postat: 11 mars 2015, 09:23
av Quvipp
Men om det verkligen är mitt ansvar. Hur ska man lösa det när man inte får göra något med mopeden? Den är ju typ godkänd eller vad det heter.

Postat: 11 mars 2015, 12:49
av tele444
Quvipp skrev:Men om det verkligen är mitt ansvar. Hur ska man lösa det när man inte får göra något med mopeden? Den är ju typ godkänd eller vad det heter.
Ingen kommer bry sig om du pluggar igen den så den går laglig. Ingen kommer fråga om den. OM den går lagligt. Du får ändra rör till CE godkända rör osv sålänge det inte blir över 52km/h Så ta plugga igen den själv eller lämna den på verkstad, du kommer inte få böter för du pluggade igen den eller ombess.

Postat: 11 mars 2015, 15:27
av Hampu
tele444 skrev:Du får ändra rör till CE godkända rör osv sålänge det inte blir över 52km/h
Då krävs dock en besiktning.

[spoiler]fuck the law, kör trimmat istället för att behöva sitta och plågas på en seg mopedjävel :roll: :twisted: [/spoiler]

Postat: 11 mars 2015, 16:40
av TheFlyingFin
Eftersom moped är ett heltypsgodkänt fordon så behöver man väl besikta om den ifall du byter så mycket som backspegel.

Gällande 52km/h verkar lagstiftningen skilja sig i Finland och Sverige.

Här i Finland får moppen göra 65km/h då polisen testar den förrän något händer. Men då får man å andra sidan lättmc skatt om ombesiktning.
.