Sida 1 av 1

honda mt5 slö

Postat: 9 mars 2015, 17:16
av Valdemar
Har en mt5 med denna setupen.

70cc noname
20mm förgasare keihin
13-45 drev


Den gör bara 70km/h som max och det är väl rätt så lite för 70cc?
Behöver man dreva den mer eller? vet att den läcker lite från topplocket med det borde man inte förlora så mycket km på tycker jag

Postat: 9 mars 2015, 18:07
av yamaha270
Köp ett trimrör.

Postat: 9 mars 2015, 18:14
av G-son
Det bör sitta fler trimbitar på den för att den ens ska gå så fort. Kolla noggrannare vad det faktiskt är du har.

Postat: 9 mars 2015, 18:14
av Valdemar
yamaha270 skrev:Köp ett trimrör.
Sorry glömde skriva det också.
Har trimkrök luhao
och ljuddämpare jamarcol.

Postat: 9 mars 2015, 18:28
av G-son
Topplock? Reedventil? Luftfilter/luftgummin?

Är tändningen inställd för att funka med trimmet, eller är den originalinställd?

Postat: 9 mars 2015, 18:46
av Valdemar
G-son skrev:Topplock? Reedventil? Luftfilter/luftgummin?

Är tändningen inställd för att funka med trimmet, eller är den originalinställd?
Kom på nu att det är rätt mycket som jag glömt

högkompstopplock som läcker lite.
Det är också fiberreeds.
och just nu öppet luftfilter men ska nog fixa sportluft.

Tändningen har jag aldrig rört så det vet jag inget om

Postat: 9 mars 2015, 18:57
av G-son
Dåså, då är det lämpligt att börja med tändningen. Med trimmet går motorn mycket bättre med mer förtändning än originalinställningen.

Postat: 9 mars 2015, 19:01
av Valdemar
G-son skrev:Dåså, då är det lämpligt att börja med tändningen. Med trimmet går motorn mycket bättre med mer förtändning än originalinställningen.
Vet du någon bra tutorial hur man kan ändra så man får mer förtändning?
har aldrig ändrat tändningen och kompisarna har aldrig pysslat med något sånt heller.

När jag klyvde motorn för några månader sedan så tror jag det var ritat på tändningen så jag antar att någon har varit där och pillat innan

Postat: 9 mars 2015, 19:40
av G-son
Har du klyvt motorn vet du uppenbarligen hur du plockar av vändsterkåpan och svänghjulet. När du kommit så långt justerar man tändningen genom att lossa de tre skruvar som håller tändplattan (10mm sexkantsskalle), vrider tändplattan till den nya inställningen man önskar, drar åt skruvarna och sätter på svänghjulet igen.

Eftersom svänghjulet roterar moturs när motorn går får man vrida tändplattan medurs för att öka förtändningen. Har man en originaltändplatta (som skruvhålen inte filats upp extra mycket på) kan man många gånger göra det så enkelt att man bara vrider plattan maximalt medurs, den inställningen man får då brukar fungera rätt bra. Nackdelen med den strategin är att vissa som sagt filat upp hålen för att kunna justera mer, och det säljs även "trimtändplattor" med längre skruvhål.

Postat: 9 mars 2015, 21:05
av MacGyver84
Börja med att fixa det läckande topplocket det kan hjälpa till att få mopeden att gå bättre.

Postat: 9 mars 2015, 21:16
av euroman
Toppen måste fixas då det försvinner komp och den blir mycket svagare och orkar inte lika bra.

Drevningen är ju väldigt liten då 12-45 är original och du har ökat 1 kugg fram. 15 borde vara lugnt iallafall fram.

Men fixa först toppen, sedan tändningen. och sen eventuellt bestycka förgasaren rätt med om detta inte är gjort.

Mvh
Martin

Postat: 9 mars 2015, 21:24
av Valdemar
euroman skrev:Toppen måste fixas då det försvinner komp och den blir mycket svagare och orkar inte lika bra.

Drevningen är ju väldigt liten då 12-45 är original och du har ökat 1 kugg fram. 15 borde vara lugnt iallafall fram.

Men fixa först toppen, sedan tändningen. och sen eventuellt bestycka förgasaren rätt med om detta inte är gjort.

Mvh
Martin
Yes får börja sen när man orkar :)

Sandpapprade lite på toppen lite för några månader sedan men det var för lite för att det skulle bli rakt men få ta lite mer snart.

Iaf tack för tipsen gubbs!

Postat: 9 mars 2015, 21:29
av Dillpojken
mt5or brukar inte gå så mycket fortare än 70 med det du skrev. kanske max 80 med andra drev och rätt inställd förgasare osv.
sen beror det ju på vilken 70cc cyllinder du har.
Men ta och fixa det läckande topplocket och testa gå ner 5-10 storlekar/upp 5-10 storlekar i munstycke och se om den går bättre, sen slänger du på 16 drev fram så lär den gå lite bättre.