Sida 1 av 1
Derbi Senda drd x-treme sm, trimning
Postat: 3 mars 2015, 15:34
av Tedz
Tänkte förmodligen köpa -14/-15 årsmodell (ny moped) och undrar om de är svåra att trimma? Hört att vissa är strypta ganska avancerat, och kan kosta en del om man gör fel.
Och sen undrar jag om de går bra orginal?
ty

Postat: 3 mars 2015, 16:48
av derbiifelix
Tjena, alltså i början är det kul o bara åka runt som den e. sedan kommer du vela ha mer kraft i den. Och då skulle jag rekommendera effektrör o drevning isf. men vet dock inte hur det blir med försäkring osv.
Postat: 3 mars 2015, 17:22
av Rotmosmannen
Om fu ska köra orginal är det mycket bättre med blindrör då den stryper på 8k varv och ett med plugg stryper hela registret.
Postat: 3 mars 2015, 17:25
av Tedz
Rotmosmannen skrev:Om fu ska köra orginal är det mycket bättre med blindrör då den stryper på 8k varv och ett med plugg stryper hela registret.
Hur menar du? är inte så hype på sådant så om du hade kunnat briefa mig lite mer exakt står jag i skuld till dig
Postat: 3 mars 2015, 17:37
av Knatten123
derbiifelix skrev:Tjena, alltså i början är det kul o bara åka runt som den e. sedan kommer du vela ha mer kraft i den. Och då skulle jag rekommendera effektrör o drevning isf. men vet dock inte hur det blir med försäkring osv.
Med den försäkring jag har så gäller trafikförsäkringen vid trimning dock höjs självrisken lite.
Postat: 3 mars 2015, 17:47
av Loffmeister
Det han menar är att det finns två olika modeller på rör till Derbi. Ett rör med en strypning som kallas blindrör och ett rör med en vanlig plugg i mynningen. Fördelen med blindrör är att den är ganska stark upp till ca 8k varv då den börjar strypa, alltså är denna modell bra om du ska köra original. Dock är modellen med blindrör svårare att strypa av då man måste kapa blindröret och sen svetsa igen ett hål i röret (tror jag). Modellen med vanlig plugg i mynningen har fördelen att om man ska strypa av mopeden är det väldigt enkelt att bara ta ut pluggen. Nackdelen är att mopeden blir ganska klen på alla varv, om man ska köra original då då, till skillnad från blindrörs-modellen som (som sagt) är stark upp till 8k varv.
Blev lite lång text men men

hoppas du förstår nu iaf!
Mvh
Postat: 3 mars 2015, 18:53
av Max99
[/quote]Med den försäkring jag har så gäller trafikförsäkringen vid trimning dock höjs självrisken lite.[/quote]
Vilken försäkring har du?
Ska börja trimma och om det nu finns någon försäkring som erbjuder skydd även då så blir det att byta asap.
Harre gött!
Till trådskaparen: Har haft min Derbi i ca ett år nu ( 07:a ) och draget är väl ingat att klaga på. Har sedan dag 1 haft 12/53 som drevning och den orkar utan problem. Dock så tröttnar man när kompisarna drar om med sina trimmade fuckodracs
Så Mk here I come

Postat: 3 mars 2015, 22:39
av Tedz
Loffmeister skrev:Det han menar är att det finns två olika modeller på rör till Derbi. Ett rör med en strypning som kallas blindrör och ett rör med en vanlig plugg i mynningen. Fördelen med blindrör är att den är ganska stark upp till ca 8k varv då den börjar strypa, alltså är denna modell bra om du ska köra original. Dock är modellen med blindrör svårare att strypa av då man måste kapa blindröret och sen svetsa igen ett hål i röret (tror jag). Modellen med vanlig plugg i mynningen har fördelen att om man ska strypa av mopeden är det väldigt enkelt att bara ta ut pluggen. Nackdelen är att mopeden blir ganska klen på alla varv, om man ska köra original då då, till skillnad från blindrörs-modellen som (som sagt) är stark upp till 8k varv.
Blev lite lång text men men

hoppas du förstår nu iaf!
Mvh
Förstår, bra förklaring. men om vi säger att jag ska köra orginal nu, och tänker köra med blindrör (stark upp till 8k) vad bör jag göra härnäst? köpa in ett rör eller?
Extremt oerfaren som ni kanske märker men hoppas inte att det gör något.

Postat: 4 mars 2015, 16:46
av Drivenx
Knatten123 skrev:derbiifelix skrev:Tjena, alltså i början är det kul o bara åka runt som den e. sedan kommer du vela ha mer kraft i den. Och då skulle jag rekommendera effektrör o drevning isf. men vet dock inte hur det blir med försäkring osv.
Med den försäkring jag har så gäller trafikförsäkringen vid trimning dock höjs självrisken lite.
Vad har du för försäkringsbolag osv.?

Postat: 4 mars 2015, 19:37
av Tedz
Drivenx skrev:Knatten123 skrev:derbiifelix skrev:Tjena, alltså i början är det kul o bara åka runt som den e. sedan kommer du vela ha mer kraft i den. Och då skulle jag rekommendera effektrör o drevning isf. men vet dock inte hur det blir med försäkring osv.
Med den försäkring jag har så gäller trafikförsäkringen vid trimning dock höjs självrisken lite.
Vad har du för försäkringsbolag osv.?

Jag har "dina" eller "dina försäkringar" på öland tror jag.
Men det blev så att jag köpte en Rieju mrt racing istället.
Men jag planerar att trimma den också, men hört att det inte är så lätt
Postat: 4 mars 2015, 19:46
av Pelsnernels
köp inte en sprillans ny moppe och trimma, det är väldigt dumt och värdet på dem sjunker ofta enormt. Köp isåfall hellre en från ca 08-10 som redan är smått trimmad och sätt sedan på mer trimm efter det om du vill ha mer drag.
Men om du absolut vill ha en ny så är ett trimrör en bra början, Vet inte hur det är med varvstrypningar på nyare derbis.. Men ett rör och vill du ha mer så köp en 70cc med passande förgasare. ca 19 mm
Postat: 4 mars 2015, 20:45
av Tedz
Pelsnernels skrev:köp inte en sprillans ny moppe och trimma, det är väldigt dumt och värdet på dem sjunker ofta enormt. Köp isåfall hellre en från ca 08-10 som redan är smått trimmad och sätt sedan på mer trimm efter det om du vill ha mer drag.
Men om du absolut vill ha en ny så är ett trimrör en bra början, Vet inte hur det är med varvstrypningar på nyare derbis.. Men ett rör och vill du ha mer så köp en 70cc med passande förgasare. ca 19 mm
Tänkte att jag kunde t.ex dra pluggen, sen vid försäljning köpa en ny plugg på twostroke?
Samma princip med röret
Postat: 5 mars 2015, 00:21
av Rotmosmannen
Tedz skrev:Pelsnernels skrev:köp inte en sprillans ny moppe och trimma, det är väldigt dumt och värdet på dem sjunker ofta enormt. Köp isåfall hellre en från ca 08-10 som redan är smått trimmad och sätt sedan på mer trimm efter det om du vill ha mer drag.
Men om du absolut vill ha en ny så är ett trimrör en bra början, Vet inte hur det är med varvstrypningar på nyare derbis.. Men ett rör och vill du ha mer så köp en 70cc med passande förgasare. ca 19 mm
Tänkte att jag kunde t.ex dra pluggen, sen vid försäljning köpa en ny plugg på twostroke?
Samma princip med röret
Då får den inte ha blindrör. Tror att derbis gör med blindrör nu så skulle satsa på Annan moppe då. Och om fu köper en med plugg och vill ha bra trimm till urpluggat rör så köp nya drev. Mycket för pengarna skulle jag säga. Sen om du tröttnar på det så köp nytt trimmrör och 70cc. Men skulle rekomendera typ en Rieju rrx eller nå då jag har för mig att dom har plugg och inte blindrör då det låter som att du inte ska trimma så mycket så skulle jag säga att det räcker med urpluggat och drev. Pluss att rrx är snyggare orginal
Båda mina inlägga har varit från mobil så det kanske är lite oförståeligt :S
Postat: 5 mars 2015, 07:47
av Knatten123
Tedz skrev:Drivenx skrev:Knatten123 skrev:
Med den försäkring jag har så gäller trafikförsäkringen vid trimning dock höjs självrisken lite.
Vad har du för försäkringsbolag osv.?

Jag har "dina" eller "dina försäkringar" på öland tror jag.
Men det blev så att jag köpte en Rieju mrt racing istället.
Men jag planerar att trimma den också, men hört att det inte är så lätt
"Trafikförsäkring gäller. Men det kan bli en förhöjd självrisk med upp till 4400:-
Delkasko delen kan komma att prövas."
Jag har Modernaförsäkringar.