Tjena tjena. jag har en lifan 50 cc monkeybike 4 takt.
Efter oljebytet häromdagen har moppen börjat ryka och lukta ovanligt mycket när jag kör ( den rök/lukta inget innan oljebytet).
När jag åker har jag som ett moln efter mig. röken är vit.
Någon som haft liknande problem?
vad ska jag göra?
tack mvh gurrg
Senast redigerad av gurrgangsta den 24 februari 2015, 18:27, redigerad totalt 1 gånger.
viste inte vilken tråd. röken kommer från avgasröret om ni inte uppfattade rätt. jag har kollat olje nivån den är som den ska tror dock moppen drar mer olja än vad den ska men vet inte.
gurrgangsta skrev:tror dock moppen drar mer olja än vad den ska
Jo, det lär vara brinnande olja som ryker.
Har du kollat oljenivån på rätt sätt? Ett klassiskt misstag är att ha hojen stående på sidostödet, den ska stå/hållas helt rakt när man kollar oljenivån.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gurrgangsta skrev:tror dock moppen drar mer olja än vad den ska
Jo, det lär vara brinnande olja som ryker.
Har du kollat oljenivån på rätt sätt? Ett klassiskt misstag är att ha hojen stående på sidostödet, den ska stå/hållas helt rakt när man kollar oljenivån.
ja har tittat på rätt sätt, om det är för lite kan det bli att det ryker mycket då?
Nej, med för lite olja får du bara en skuren motor. Med för mycket olja kommer däremot mer olja stänka upp i cylindern, en del kommer upp förbi kolven och förbränns.
Bottenpluggen är lite jobbig, brukar komma ut mycket när man pillar på den. Ofta bättre att suga upp olja med slang ner i påfyllningshålet.
Nu verkar det ju som att det beror på något som gjorts galet i samband med oljebytet, men det KAN ju vara fråga om någon form av skada i motorn också. Och såna botas inte av att hälla ur olja...
Tar allt från början
Har precis köpt en monkeybike. det är en 07:a. från början fungerade allt bra, startade på första kicken luktade inget rök nästan inget från avgasröret. sedan skruvade jag loss tanken och spraymålade om den och byte även olja för förstagången. Efter detta så startade jag moppen då rök den jätte mycket från avgasröret ( altså hur mycket som helst, har ett helt moln efter mig när jag kör), den har även blivit svår startad ( startar inte alltid på första kicken) och förut dog den när jag la i ettan.
Vad ska jag göra,
vad kan felet vara borde jag vänta med att köra tills jag vet problemet eller är det ingen fara?
tack så jätte mycket!
vet inte hur det är på monkeybike men på min rrx så gick min oljepumpsvajer av o då så pumpade den fullt med olja hela tiden oavsett hur mkt jag gasade, så den fick på tok för mkt olja, så om du har en så kolla, det rök oerhört mkt och gick dåligt på låga varv..
Kevin Kristoffersson skrev:vet inte hur det är på monkeybike men på min rrx så gick min oljepumpsvajer av o då så pumpade den fullt med olja hela tiden oavsett hur mkt jag gasade, så den fick på tok för mkt olja, så om du har en så kolla, det rök oerhört mkt och gick dåligt på låga varv..
Tack så mcyket, var sitter en sån vajer? och var det lätt att återgärda?
Kevin Kristoffersson skrev:vet inte hur det är på monkeybike men på min rrx så gick min oljepumpsvajer av o då så pumpade den fullt med olja hela tiden oavsett hur mkt jag gasade, så den fick på tok för mkt olja, så om du har en så kolla, det rök oerhört mkt och gick dåligt på låga varv..
Kan inte så mycket om 4-takt men en rrx är 2taktare och då finns det en oljepumpsvajer för 2 taktsoljan till den separata smörjningen, vilket jag inte tror finns i 4taktare då de har motorolja som en bil? Rätta mig om jag har fel!!
Kan inte så mycket om 4-takt men en rrx är 2taktare och då finns det en oljepumpsvajer för 2 taktsoljan till den separata smörjningen, vilket jag inte tror finns i 4taktare då de har motorolja som en bil? Rätta mig om jag har fel!!
oljan blandas direkt i motorn på 4 takt kan inte så mycket heller
gurrgangsta skrev:
yamaha270 skrev:
Karlan_ skrev:Polarn hadde en kina 4taktare som kolvringarna var taskiga på man kunde inte se bakåt ihuvudtaget pga all rök! Nog dags och skaffa nya låter det som..