Jo i luften vi andas in och vår moppe tar in för att göra en förbränning är det ca 21% syre. Ju mer syrerik luft en motor får resulterar till högre effekt.
Om vi säger att vi kopplar en liten tub med ca 95% syrerik luft till luftfiltret, man använder det endast vid full öppning. Då borde det bli som torr Nos, men det brukar resultera i skaddor på motor till skillnad från "Våt" Nos .
Tror ni det funkar eller kommer det bara bli skadda för det blir för kraftigt?
Mvh Robin
Senast redigerad av Snowtiger den 21 februari 2015, 11:44, redigerad totalt 1 gånger.
Snowtiger skrev:Jo i luften vi andas in och vår moppe tar in för att göra en förbränning är det ca 21% syre. Ju mer syrerik luft vår moppe får borde resultera till högre effekt? Om vi säger att vi kopplar en liten tub med ca 95% syrerik luft till luftfiltret. Man använder det endast vid full öppning. Då borde det bli som torr Nos, men det brukar resultera i skaddor på motor. Tror ni det funkar eller kommer det bara bli skadda för det blir för kraftigt?
Mvh Robin
När du öppnar denna tuben och sprutar in 74% mer syre måste du även öka bränslet för annars blir bensin/luftblandningen för mager och motorn går dåligt/inte alls.
Snowtiger skrev:Men om man har en vakumstyrd bensinkran så borde det jämmna ut sig kanske?
nej.
När vakuumkranen får sin dos av vakuum så kommer den öppna sig helt och då flödar bensin ner till förgasaren. Vakuumkranen kan inte öppna sig mer än vad den är byggd för.
Om du gör som du beskrev med en extra syretillförsel måste du också bygga en slags insprutning som sprutar in mycket bensin för att kompensera den ökade syretillförseln när du öppnar din tub med syre.
Det är inte att rekomendera.. rent syre exploderar vid kontackt med olja som exempel. Får men rent syre på kläderna börjar dom spontant att brinna och är väldigt svåra att släcka.
rent syre med mera bensin blir lika varmt som en gassvets man kan exempel vis skära rent berg rller armerad betong med rent syre o bensin det kallas för lansskärning.
så det blir en härdsmälta o motorn nyper på några sekunder..
tro mej det finns måååånga idioter som har provat..
moddlaren skrev:Det är inte att rekomendera.. rent syre exploderar vid kontackt med olja som exempel. Får men rent syre på kläderna börjar dom spontant att brinna och är väldigt svåra att släcka.
rent syre med mera bensin blir lika varmt som en gassvets man kan exempel vis skära rent berg rller armerad betong med rent syre o bensin det kallas för lansskärning.
så det blir en härdsmälta o motorn nyper på några sekunder..
tro mej det finns måååånga idioter som har provat..
Lite av det jag misstänkte. Men om vi säger att man tar 40% eller så mycket man kan använda. Tror du att det ändå går åt helvete?
Det är i vätskeform i flaskan, och förångas på vägen in i motorn. Detta kräver värmeenergi och ger en kraftig kylning av insugningsluften. (Kallare luft = större säkerhetsmarginaler för motorn på många sätt.)
Lustgasens syre är kemiskt bundet tills det utsätts för kraftig värme, därmed har du ingen hög syrehalt som kan orsaka problem på det tema Moddlaren nämnde. Syret börjar frigöras först när bensin & luft börjat brinna, och bidrar först då till det hela. Dessutom ger den sönderdelningen av lustgasmolekylerna en kylande effekt (eller att det kräs energi för att dela molekylerna, om man väljer att säga det så), så trots en mycket kraftigare förbränning tack vare mer syre & bränsle hålls temperaturen på rimliga nivåer som motorn har en chans att tåla.
Med ren syrgas får man en kraftig ökning av förbränningstemperatur och hastighet, såpass mycket att en normal motor inte skulle överleva någon nämnvärd ökning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.