Sida 1 av 1
midrace? hyper?
Postat: 6 augusti 2008, 21:08
av maczon
hur vet man skillnaden mellan midrace och hyper???
Postat: 6 augusti 2008, 21:10
av Tuta
effekten
Postat: 6 augusti 2008, 21:12
av maczon
ja men hur vet man vilken cylinder som är midrace och vilken cylinder som är hyper??
Postat: 6 augusti 2008, 21:24
av Moddad
Exempel på en midrace är Arisal och exempel på hyper är MHR 80CCn. De flesta 70cc är midrace eller lägre och de flesta 80cc hör till hyper. I en grov sållning då : >
Postat: 6 augusti 2008, 21:26
av lobtec
tror "moddad" gav dig en hyfsad förklaring

Postat: 6 augusti 2008, 21:34
av T-J
har för mej hyper cyllarna ligger på 22hk ++ eller något liknande
Postat: 6 augusti 2008, 21:37
av MarcusAndersson
Moddad skrev:Exempel på en midrace är Arisal och exempel på hyper är MHR 80CCn. De flesta 70cc är midrace eller lägre och de flesta 80cc hör till hyper. I en grov sållning då : >
Hebo manston patanegra 70 cc är även hyper ...
Och alla Evo cylindrar 50 cc som 70 cc ..
T-J skrev:har för mej hyper cyllarna ligger på 22hk ++ eller något liknande
Bara cylindern ger inga 22 hk .
EDIT : CYLINDERTRÅDEN
Postat: 7 augusti 2008, 01:29
av Joz
lobtec skrev:tror "moddad" gav dig en hyfsad förklaring

Nej verklgien inte, exempel på midrace cylindrar är:
Malossi mhr 80cc/ stage6 racing/metrakit sp/Hebo manston replica osv.
Hyper cylindrar:
Malossi mhr 80cc Team/metrakit pro race/polini evolution (dock rätt slö)/ Hebo manston patanegra....
Postat: 7 augusti 2008, 02:14
av chifen
Joz skrev:lobtec skrev:tror "moddad" gav dig en hyfsad förklaring

Nej verklgien inte, exempel på midrace cylindrar är:
Malossi mhr 80cc/ stage6 racing/metrakit sp/Hebo manston replica osv.
Hyper cylindrar:
Malossi mhr 80cc Team/metrakit pro race/polini evolution (dock rätt slö)/ Hebo manston patanegra....
polini evo är en midrace cylinder.
det som skilljer en midrace från hyper är mycket saker, mestadels effektkurva med tillhörande effekt då såklart, hög effekt under ett relativt kort register.
portarna på cylindern är den huvudsakliga skillnaden, men även topplock och utformningar osv osv, det är mycket som spelar roll här.
sport = vardaglig effektkurva, sliter inte så mycket på övriga delar av motorn då de inte varvar så högt och har ett brett, mindre intensivt register men ändå högre än original.
cylinder ex: 50cc= arisal sport. 70cc = metrakit handmade. 80cc = polini guss
midrace = en racigare version av sport, kortare register men betydligt effektrivare, kräver mer på resten av motorn mer ger också ut mer. högre effekt under kortare register, helt enkelt mer intensivt.
cylinder ex: 50cc = Hebo manston replica. 70cc = metrakit sp. 80cc = malossi mhr
hyperrace = vassaste kategoring, här är det inte åka fram och tillbaka till skolan motor som byggs, utan här är det byggt med tanke för maximal fart och effekt. det kräver mycket av resterande motorn, inte bara cylinder och rör. effektkurvan är kort och intensiv jämnmot de tidigare och effekten stiger med kurvan, högre varv medför mer slitage men smakar det så kostar det.
cylinder ex: 50cc = metrakit prorace. 70cc = Hebo manston. 80cc =malossi mhr team
som ni nog förstår ger inte en 50cc hyper lika hög effekt som en 70cc hyper t ex prorace50 ger inte lika hög effekt som prorace70 men båda räknas till hyperkategorin pga effektregistret och cylindervolym/prestanda egenskaperna.
förstår ni?

Postat: 7 augusti 2008, 02:17
av chifen
Moddad skrev:Exempel på en midrace är Arisal och exempel på hyper är MHR 80CCn. De flesta 70cc är midrace eller lägre och de flesta 80cc hör till hyper. I en grov sållning då : >
arisal gör sport och lowmid cyllar. arisal sport är en sport och t6 är uppersport - lower midrace.
malossi mhr 80 är en midrace cylinder, team däremot är hyper

Postat: 7 augusti 2008, 15:52
av MarcusAndersson
Evo cyllarna är hyper.
Postat: 7 augusti 2008, 16:12
av KoNG
De flesta tänker att Omg jag har en 80cc MHR nu kör jag hyper, men allt beror mer på vart effekten ligger och övrig seup
Postat: 7 augusti 2008, 16:18
av chifen
KoNG skrev:De flesta tänker att Omg jag har en 80cc MHR nu kör jag hyper, men allt beror mer på vart effekten ligger och övrig seup
evocyllen är upper midrace
malossi mhr 80 är också midrace
Postat: 7 augusti 2008, 16:27
av KoNG
chifen skrev:KoNG skrev:De flesta tänker att Omg jag har en 80cc MHR nu kör jag hyper, men allt beror mer på vart effekten ligger och övrig seup
evocyllen är upper midrace
malossi mhr 80 är också midrace
amen du förstår ironin, folk tror att MHR 80cc är hypers men i själva verket inte
Postat: 7 augusti 2008, 16:29
av chifen
KoNG skrev:chifen skrev:KoNG skrev:De flesta tänker att Omg jag har en 80cc MHR nu kör jag hyper, men allt beror mer på vart effekten ligger och övrig seup
evocyllen är upper midrace
malossi mhr 80 är också midrace
amen du förstår ironin, folk tror att MHR 80cc är hypers men i själva verket inte
jo, går ju inte att kalla moppen hyper om du sätter en pr cylinder på ett urpluggat rör precis, det är ju som jag skrev ovan mycket mer som krävs bytas i motorn
mycket folk som tror för mycket

Postat: 7 augusti 2008, 17:02
av KoNG
chifen skrev:KoNG skrev:chifen skrev:
evocyllen är upper midrace
malossi mhr 80 är också midrace
amen du förstår ironin, folk tror att MHR 80cc är hypers men i själva verket inte
jo, går ju inte att kalla moppen hyper om du sätter en pr cylinder på ett urpluggat rör precis, det är ju som jag skrev ovan mycket mer som krävs bytas i motorn
mycket folk som tror för mycket

Japp så är det

Postat: 8 augusti 2008, 13:50
av chifen
nu har ni fått er en liten beskrivning iaf, duger den?

Postat: 8 augusti 2008, 14:09
av KoNG
Hoppas jag verkligen
