Moment EBE motor?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Moment EBE motor?

Inlägg av Rotmosmannen »

Hur hårt ska toplocket dras på en Derbi motor EBE? (I Nm)
Men kolla...ja la en post!
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

vet inte vad det står exakt i handboken men på m6 pinnbultar ligger mellan 15-22 ungefär men på AM6 är det 17 så det är nog samma på EBE motorn
Användarens profilbild
GustavKull
Elmoped

Inlägg av GustavKull »

har för mig att det ska vara runt 12?
Senda och Mt :D
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

Någon som vet exakt? Inte nå "dra ba åt dom".
Fick en sån nyckel av farbrorn till jul så då kan man ju liks gjärna använda den
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög

Inlägg av Snowtiger »

Trodde aldrig att det var något specielt med Nm vid toplocket. Vid rotorn visste jag men aldrig där :? Man lär sig något nytt varje dag :P
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

Snowtiger skrev:Trodde aldrig att det var något specielt med Nm vid toplocket. Vid rotorn visste jag men aldrig där :? Man lär sig något nytt varje dag :P
Det är väll inte så jätte noga med små moped cylindrar men om du har en bilmotorn är det väll sjukt viktigt.
Användarens profilbild
zexxo
Elmoped

Inlägg av zexxo »

topplock på bilar brukar va runt 15-20nm, på en moped är de inte särskilt utan de ska bara sitta så dra med typ 17nm så sitter de sen :wink:
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hilmersson »

Runt 20nm är lagom på EBE/EBS skulle jag säga, ca 15nm om det är D50B0 och då förutser jag att det är original-cylinder vi talar om. Envisades med momentnyckeln tills jag gick över till racingmotor med Hebo-cylinder där jag hade stora problem och få tätt och fick dra betydligt hårdare. Numera efter att ha lyft cylindern ett dussintals gånger har jag utvecklat en fjäder i handen och det funkar tills dagen jag pajar en gänga i blocket men då finns det insattsgängor att tillgå.

På bilar med större anläggningsytor samt delar i rörelse (lagerbockar för kamaxlar exempelvis) är det betydligt noggrannare!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

Hilmersson skrev:Runt 20nm är lagom på EBE/EBS skulle jag säga, ca 15nm om det är D50B0 och då förutser jag att det är original-cylinder vi talar om. Envisades med momentnyckeln tills jag gick över till racingmotor med Hebo-cylinder där jag hade stora problem och få tätt och fick dra betydligt hårdare. Numera efter att ha lyft cylindern ett dussintals gånger har jag utvecklat en fjäder i handen och det funkar tills dagen jag pajar en gänga i blocket men då finns det insattsgängor att tillgå.

På bilar med större anläggningsytor samt delar i rörelse (lagerbockar för kamaxlar exempelvis) är det betydligt noggrannare!
Tackar!
Skriv svar