Runt 20nm är lagom på EBE/EBS skulle jag säga, ca 15nm om det är D50B0 och då förutser jag att det är original-cylinder vi talar om. Envisades med momentnyckeln tills jag gick över till racingmotor med Hebo-cylinder där jag hade stora problem och få tätt och fick dra betydligt hårdare. Numera efter att ha lyft cylindern ett dussintals gånger har jag utvecklat en fjäder i handen och det funkar tills dagen jag pajar en gänga i blocket men då finns det insattsgängor att tillgå.
På bilar med större anläggningsytor samt delar i rörelse (lagerbockar för kamaxlar exempelvis) är det betydligt noggrannare!
Hilmersson skrev:Runt 20nm är lagom på EBE/EBS skulle jag säga, ca 15nm om det är D50B0 och då förutser jag att det är original-cylinder vi talar om. Envisades med momentnyckeln tills jag gick över till racingmotor med Hebo-cylinder där jag hade stora problem och få tätt och fick dra betydligt hårdare. Numera efter att ha lyft cylindern ett dussintals gånger har jag utvecklat en fjäder i handen och det funkar tills dagen jag pajar en gänga i blocket men då finns det insattsgängor att tillgå.
På bilar med större anläggningsytor samt delar i rörelse (lagerbockar för kamaxlar exempelvis) är det betydligt noggrannare!