Speedfight smäller ur avgasröret

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
rego
Elmoped

Speedfight smäller ur avgasröret

Inlägg av rego »

Tja,
Har en speedfight 2 50cc som har plötsligt blivit väldigt seg i gasresponsen och kräver att man ska gasa o släppa o gasa snabbt för att den ska dra iväg. Men huvud problemet är att den helt plötsligt smäller ur avgasröret när jag släpper på gas och ska varva ner. Vad kan felet vara? Ps. den funkar hur bra som helst när den väl vill. Är tacksam för svar
speedfight doktorn
Användarens profilbild
Över Gränsen
Elmoped

Inlägg av Över Gränsen »

Någon lite kunnigare får gärna rätta mig om jag har fel, men jag skulle gissa på att det är kolvringarna som blivit slitna.
Följ och njut av oss som går ÖVER GRÄNSEN

Youtube:
https://www.youtube.com/channel/UCCdOjy ... 5Iteyq4_Xg

Facebook:
https://www.facebook.com/pages/%C3%96ve ... 6331397606

Instagram: @over_gransen
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

jo kan mycket möjligt vara kolvringarna som inte tätar ordentligt så när du släpper gasen kommer det en hel del oförbrända avgaser i röret som i sin tur antänds i röret istället för i cylindern. om du vet hur man tar av cylindern skulle jag kunna rekomendera det och kolla hur det ser ut. kanske kan va tändningen som spökar också..... vet du hur många mil den gått på nuvarnade kolv/kolvringar
rego
Elmoped

Inlägg av rego »

carl allstrin skrev:jo kan mycket möjligt vara kolvringarna som inte tätar ordentligt så när du släpper gasen kommer det en hel del oförbrända avgaser i röret som i sin tur antänds i röret istället för i cylindern. om du vet hur man tar av cylindern skulle jag kunna rekomendera det och kolla hur det ser ut. kanske kan va tändningen som spökar också..... vet du hur många mil den gått på nuvarnade kolv/kolvringar
Jag mätte kompet i cylindern och fick 9kg i tryck, så tror inte det e kolvringarna, eller? Hur kollar man tändningen?
speedfight doktorn
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Låter som en fel inställd förgasare, kolla luft och tomgångsskruven
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Låter som en fel inställd förgasare, kolla luft och tomgångsskruven
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

Hade samma problem med skoter att jag fick gasa så den nästan dog sen släppa för då började den varva sen drog man iväg.
Jag skruvade ut bland skruven lite och nu funkar den.
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Alexzpro
Elmoped

Inlägg av Alexzpro »

Kan de inte vara tändningen som det har hänt något med då?
Honda MT50 -91.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped

Inlägg av JensCarlvik »

Kan det vara tändningen kanske?
rego
Elmoped

Inlägg av rego »

Plockade isär förgasare o luftburk samt rensa/slipa tändstiftet och nu går den bättre! :D tack för all hjälp
speedfight doktorn
Skriv svar