Sida 1 av 1

Oljepumpsvajern

Postat: 28 december 2014, 15:01
av JensCarlvik
Hej.

Jag har en Yamaha DT 50 R årsmodell 2009 där oljepumpsvajern går sönder allt för ofta, cirka en gång om året, vilket jag tycker är för ofta då alla andra vajrar håller mycket längre (gasvajern är aldrig bytt på 5 år). Är det någon som känner igen sig? Tips på vad man kan köpa kvalitetsvajer? Eller tips på vad annars kan göras? Är vajern monterad fel? Vajern går sönder cirka 3 centimeter från den understa nippeln (alltså den nippel som sitter vid motorn). Tack för input.

Vänligen Jens.

Postat: 28 december 2014, 15:56
av Rotmosmannen
Ta bort oljepumpen och kör oljeblandat istället!

Postat: 28 december 2014, 16:23
av JensCarlvik
Rotmosmannen skrev:Ta bort oljepumpen och kör oljeblandat istället!
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen manuellt (själv). Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?

Postat: 28 december 2014, 17:30
av groonie
max ställ pumpen ist så slipper du ha vajer?

Postat: 28 december 2014, 17:35
av Rotmosmannen
JensCarlvik skrev:
Rotmosmannen skrev:Ta bort oljepumpen och kör oljeblandat istället!
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Kör du både med oljeblandad bensin och olje pump?
Då kan du väll lika gjärna ha bara oljeblandad bensin då det är säkrare och det tar inte länge att fixa.

Postat: 28 december 2014, 17:48
av Hampu
Rotmosmannen skrev:
JensCarlvik skrev:
Rotmosmannen skrev:Ta bort oljepumpen och kör oljeblandat istället!
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Kör du både med oljeblandad bensin och olje pump?
Då kan du väll lika gjärna ha bara oljeblandad bensin då det är säkrare och det tar inte länge att fixa.
Han kör oljeblandat när vajern går av gissar jag på.

Postat: 28 december 2014, 20:26
av G-son
Exakt var & hur vajern går av är en ledtråd. T.ex. kan den böjas mer än den tål just där, skava emot något eller liknande.

Postat: 28 december 2014, 21:18
av JensCarlvik
Hampu skrev:
Rotmosmannen skrev:
JensCarlvik skrev: Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Kör du både med oljeblandad bensin och olje pump?
Då kan du väll lika gjärna ha bara oljeblandad bensin då det är säkrare och det tar inte länge att fixa.
Han kör oljeblandat när vajern går av gissar jag på.
Precis. Oljepumsvajern har gått av så i dag blandar jag olja i bensinen.

Postat: 28 december 2014, 21:22
av JensCarlvik
G-son skrev:Exakt var & hur vajern går av är en ledtråd. T.ex. kan den böjas mer än den tål just där, skava emot något eller liknande.
Vajern går sönder cirka 3 centimeter från den understa nippeln (alltså den nippel som sitter vid motorn).

Hur? Plötsligt är vajern sönder bara. Vajern slits av. Detta händer cirka en gång om året. Ska den gå sönder så ofta? Kör kanske 5 timmar i veckan med mopeden.

Postat: 28 december 2014, 21:24
av JensCarlvik
groonie skrev:max ställ pumpen ist så slipper du ha vajer?
Kan man göra det? Ska inte det vara olika mängd olja beroende varvtal/hastighet?

Postat: 28 december 2014, 21:49
av G-son
JensCarlvik skrev:Detta händer cirka en gång om året. Ska den gå sönder så ofta?
Min bruksmoppe är en Senda -98, som jag har ägt sedan 2003. Har inte behövt byta en enda vajer på den än... Går vajrar av ofta är något galet.
Kan man göra det? Ska inte det vara olika mängd olja beroende varvtal/hastighet?
Man KAN göra mycket, men just det BÖR man inte göra.

Postat: 28 december 2014, 21:58
av JensCarlvik
G-son skrev:
JensCarlvik skrev:Detta händer cirka en gång om året. Ska den gå sönder så ofta?
Min bruksmoppe är en Senda -98, som jag har ägt sedan 2003. Har inte behövt byta en enda vajer på den än... Går vajrar av ofta är något galet.
Kan man göra det? Ska inte det vara olika mängd olja beroende varvtal/hastighet?
Man KAN göra mycket, men just det BÖR man inte göra.
Ja något galet är det....