tror ni den är något att satsa på? jag tänker så genom att den är billig för att vara en Derbi och ser ut att vara i bra skick. Har ni några synpunkter på den så säg det är ni snälla.
mvh Henke
Senast redigerad av henke15 den 2 december 2014, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
tror ni den är något att satsa på? jag tänker så genom att den är billig för att vara en Derbi och ser ut att vara i bra skick. Har ni några synpunkter på den så säg det är ni snälla.
mvh Henke
Den är billig pga den är trimmad och troligtvis mycket skruvat med den(syftar då på gilera kåporna). Gamla mopeder brukar vara rätt så sönderskruvade. Det saknas blinkers fram. Sadeln ser ut att vara rejält solblekt. Men för det pengarna du sparar så kan du nog fixa till den fräsch. Fråga efter originalrör bara, annars prutar du ner den ca 4000kr.
tror ni den är något att satsa på? jag tänker så genom att den är billig för att vara en Derbi och ser ut att vara i bra skick. Har ni några synpunkter på den så säg det är ni snälla.
mvh Henke
Den är billig pga den är trimmad och troligtvis mycket skruvat med den(syftar då på gilera kåporna). Gamla mopeder brukar vara rätt så sönderskruvade. Det saknas blinkers fram. Sadeln ser ut att vara rejält solblekt. Men för det pengarna du sparar så kan du nog fixa till den fräsch. Fråga efter originalrör bara, annars prutar du ner den ca 4000kr.
SMT'n kan väl vara något ifall du har lust att kanske behöva skruva lite.
Spiken verkade vara i rätt så bra skick annars, dock skulle jag gissa att den varit trimmad tidigare eftersom någon moppepojke har ägt den tidigare.
Kolla t.ex. styret, framstänkan, gasrullen osv.
SMT'n kan väl vara något ifall du har lust att kanske behöva skruva lite.
Spiken verkade vara i rätt så bra skick annars, dock skulle jag gissa att den varit trimmad tidigare eftersom någon moppepojke har ägt den tidigare.
Kolla t.ex. styret, framstänkan, gasrullen osv.
menar du att jag kan se att någon moppepojke ägt den tidigare genom att kolla på framstänkan, styret och gas rullen vad det nu är. gasreglage?
Det beror på hur pro man är, nemen tror inte att nån gubbe sätter på snabbgashandtag etc, för det verkar det iaf vara på den ( Men det är inget fel med det ).
henke15 skrev:okej så dem 3 sakerna som du nämnde är inte original? Tror du att det kan vara andra drev? Borde han inte ha bytt munstycken om det är trimrör på?
Oj, missade att det var trimrör på den också.
Jo, munstycke är säkert bytt men vem fan skulle skriva det. Ganska självklart att man gör det.
Du verkar ju uppenbart inte vara särskilt intresserad av att skruva så köp en helt original moped bara.
Du kommer lära dig med tiden, säger folk att man ska köpa en orginalmoppe för att man inte kan trimma så är det samma sak som att nån säger att du inte ska göra det mattetalet i matteboke, bara för att du inte kan.
Köp helst en moped som är oskruvad, då det oftast är mindre problem med dom.
MVH
gilerahjärnan skrev:Du kommer lära dig med tiden, säger folk att man ska köpa en orginalmoppe för att man inte kan trimma så är det samma sak som att nån säger att du inte ska göra det mattetalet i matteboke, bara för att du inte kan.
Köp helst en moped som är oskruvad, då det oftast är mindre problem med dom.
MVH
såna som du borde det finnas fler utav Känner så också att jag kommer ju lära mig med tiden.
Men tror du att den senaste som jag länkade blir bra om jag prutar den för den är original tror jag för den går ju i 55 i alla fall. Eller kan den spiken funka också?
gilerahjärnan skrev:Du kommer lära dig med tiden, säger folk att man ska köpa en orginalmoppe för att man inte kan trimma så är det samma sak som att nån säger att du inte ska göra det mattetalet i matteboke, bara för att du inte kan.
Köp helst en moped som är oskruvad, då det oftast är mindre problem med dom.
MVH
såna som du borde det finnas fler utav Känner så också att jag kommer ju lära mig med tiden.
Men tror du att den senaste som jag länkade blir bra om jag prutar den för den är original tror jag för den går ju i 55 i alla fall. Eller kan den spiken funka också?
Vill du lära dig skruva och får köra trimmat så spelar det inte särskilt stor roll.
Dock tycker jag verkligen inte att du ska köpa en moped med mer trim än effektrör.
Personligen gillar jag Derbi/gilera mycket mer, har trimmat åt folk och har själv midrace trimmat en, mycket bekvämare motorer att jobba med om du ska trimma "hårt" i framtiden
gilerahjärnan skrev:Personligen gillar jag Derbi/gilera mycket mer, har trimmat åt folk och har själv midrace trimmat en, mycket bekvämare motorer att jobba med om du ska trimma "hårt" i framtiden
Annars ser den helt okej ut!
Den för 12k eller den för 9k? Planerar inte att trimma som en galning. Är det orginalrör så tar jag väll bort pluggen och byter munstycken, en vild chansning är väll att den går i 70 då och så fort går scootern min nu och det räcker gott och väl
gilerahjärnan skrev:Personligen gillar jag Derbi/gilera mycket mer, har trimmat åt folk och har själv midrace trimmat en, mycket bekvämare motorer att jobba med om du ska trimma "hårt" i framtiden
Annars ser den helt okej ut!
Den för 12k eller den för 9k? Planerar inte att trimma som en galning. Är det orginalrör så tar jag väll bort pluggen och byter munstycken, en vild chansning är väll att den går i 70 då och så fort går scootern min nu och det räcker gott och väl
Snart kommer dom där 70 km/h bli tråkigt, tro mig..
gilerahjärnan skrev:Personligen gillar jag Derbi/gilera mycket mer, har trimmat åt folk och har själv midrace trimmat en, mycket bekvämare motorer att jobba med om du ska trimma "hårt" i framtiden
Annars ser den helt okej ut!
Den för 12k eller den för 9k? Planerar inte att trimma som en galning. Är det orginalrör så tar jag väll bort pluggen och byter munstycken, en vild chansning är väll att den går i 70 då och så fort går scootern min nu och det räcker gott och väl
Snart kommer dom där 70 km/h bli tråkigt, tro mig..
henke15 skrev:
Den för 12k eller den för 9k? Planerar inte att trimma som en galning. Är det orginalrör så tar jag väll bort pluggen och byter munstycken, en vild chansning är väll att den går i 70 då och så fort går scootern min nu och det räcker gott och väl
Snart kommer dom där 70 km/h bli tråkigt, tro mig..
okej tack, ska jag i så fall ta svart eller svart (sm). Var det ett plus eller minus med röret?
Ta vilken framstänka du vill, var bara ett exempel.
Om du vill, så kan du lossa på dom 3 skruvarna o ta bort pluggen ur röret, o då gör den 70km/h
Pruta även på inga blinkers, nummerskylten sitter olagligt och vad han har gjort med kåporna XD
okej tack, ska jag i så fall ta svart eller svart (sm). Var det ett plus eller minus med röret?
Ta vilken framstänka du vill, var bara ett exempel.
Om du vill, så kan du lossa på dom 3 skruvarna o ta bort pluggen ur röret, o då gör den 70km/h
Pruta även på inga blinkers, nummerskylten sitter olagligt och vad han har gjort med kåporna XD
Endast svart o inte SM svart
Ja jag vet men om jag ändå ska köpa en framstänka så kan jag lika gärna köpa en snygg och jag är inte den som är bra på styling direkt :p
En noob fråga: om jag tar bort dom 3 skruvarna och pluggen, då måste jag byta munstycken också. Kan du länka några storlekar som du tror skulle passa? Även vart munstyckena sitter?
Det du menar med vad han har gjort med kåporna syftar du då på färgen eller att dom är kapade (vet inte hur original ser ut)?
Har har kanske ingen baklykta så det går också att pruta på eller med lite tur så har han kanske en liten snygg som inte syns på bilden.
henke15 skrev:
okej tack, ska jag i så fall ta svart eller svart (sm). Var det ett plus eller minus med röret?
Ta vilken framstänka du vill, var bara ett exempel.
Om du vill, så kan du lossa på dom 3 skruvarna o ta bort pluggen ur röret, o då gör den 70km/h
Pruta även på inga blinkers, nummerskylten sitter olagligt och vad han har gjort med kåporna XD
Endast svart o inte SM svart
[/spoiler]
Ja jag vet men om jag ändå ska köpa en framstänka så kan jag lika gärna köpa en snygg och jag är inte den som är bra på styling direkt :p
En noob fråga: om jag tar bort dom 3 skruvarna och pluggen, då måste jag byta munstycken också. Kan du länka några storlekar som du tror skulle passa? Även vart munstyckena sitter?
Det du menar med vad han har gjort med kåporna syftar du då på färgen eller att dom är kapade (vet inte hur original ser ut)?
Har har kanske ingen baklykta så det går också att pruta på eller med lite tur så har han kanske en liten snygg som inte syns på bilden.
Hur mycket skulle du pruta?
Ja du måste byta munstycken. Innan du vet vad det sitter för munstycken i nu så blir det svårt att veta vad som ska sitta i. En "regel" som man brukar gå efter är att gå upp 10 storlekar och sedan gå ner tills den går bra. Munstycket sitter i den sk "koppen" under förgasaren.
På kåporna så är det kolfiberak.
Både ramen och svingen är lackade så den har blivit skruvad med. Eftersom nästan inget är original hade jag gett runt 6000-7000kr