Jaha då var ännu en helg förbi o julen närmar sig med stormsteg har tagit ledig så hela 18 dagar är avsatta för garage mojjande med moppar o mc.
denna helgen har varit som alla andra Vad kan lättas o vad är onödigt o vad kan förbättras

svaret är mycket när det gäller nästan allting.
jag lättade nav o bromsskivan ca 400 gram det motsvarar 2,2 kg när det är roterande vikt.
Aerox fälgen är nog en gjuten/smidd historia stark som brännvin är den i vilket fall som helst.
Borrade väck ett par Hg alu och funderade på hur my den fälgen tål?
6000 Kg eller 6 Ton trycker jag efter borrning o fälgen rör sig inte ens 1/10 dels mm

hornen växer naturligtvis ut efter detta jag borrar o lättar allt jag vågar.
med däck på.
med nav o skivan på.
Ja däcket är tätt det läcker ingen luft och det är ingen slang bara att tänka sig för innan man gör något så funkar det.
monterade en TORSEN VD från polini o fyfan sicket junk aluminiumen är som smör värsta kina aluminiumen, Hjul muttern till denna historian är om möjligt ännu sämre som varmt mesmör

.
naturligtvis borrades även muttern ur då den var tung som bly.
Så denna dagen blev moppen ca 1 kg lättare trots montaget av TORSEN VD staget så det känns ju rätt så bra med tanke på att all vikt lättning kommer från roterand delar.
Då den igentliga vikt lättningen är betydligt större, 1,6 kg gånger 4,7 lika med 7,52 kg lättare. minus 600 gran TORSEN VD så 5,92 kg minus.
mvh
mvh