Begagnat fel vägbana

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.
Nina
Elmoped

Begagnat fel vägbana

Inlägg av Nina »

Hej,
Sonen har blivit kallad till polisförhör för att ha begagnat fel vägbana( trottoar) vid omkörning av stillastående bilar ca 20 meter.
Är det någon som har erfarenhet av detta, varför polisförhör? Är det inte bara böter?
Hur ska man ställa sig , erkänna/ förneka. Polisen var ensam civilare och enligt sonen filmades det aldrig.
Tacksam för svar!
Glömde skriva att det gäller eu- moppe
Användarens profilbild
lillejon98
Elmoped

Inlägg av lillejon98 »

hade förnekat helt klart om dom nt filmade de.
Gilera smt 74cc <3

Bild
Nina
Elmoped

Inlägg av Nina »

lillejon98 skrev:hade förnekat helt klart om dom nt filmade de.
tack för svaret, lite det vi är inne på . Böterna är visserligen inte problemet men rädd att det blir andra konsekvenser som prick i reg eller vänta med b-kort.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Aldrig i livet att du tappar lämpen så länge för det lilla mesbrottet... Vad jag vet är det väl bara 800:- för att man kör på en gångbana?
Körde på en trottoar i samband med att grisarna tog mig och åkte endast på trim.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Nu är jag inte expert på detta område, men för att riskera indraget körkort och körkortstillstånd så krävs en grov trafikförseelse och/ eller olovlig körning. Jag har svårt att tro att detta skulle räknas som grovt.

Antingen blånekar ni bara, förmodligen det enklaste. Har återigen svårt att tro att dom gör en större sak av detta. Annars, hör bara efter vad konsekvenserna blir och överväg om det är värt att bara acceptera efter det

Sedan är detta med mopeder något av en gråzon. Jag antar att din son kör eu-moped klass 1. Den ska betraktas som en motorcykel och köras på väg. En eu klass 2 eller en gammal 30-moped betraktas som en cykel, och ska därför köras på cykelväg. Skulle det nu mot förmodan bli en sak av detta kan ni spela på det, att din son helt enkelt inte kände till detta.

Anledningen till förhör är antagligen för att din son är minderårig. Då krävs målsmans närvaro vid "förhör". Om jag inte minns helt fel måste förhör genomföras och ni måste antingen acceptera boten eller begära prövning.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Nina
Elmoped

Inlägg av Nina »

Hampu skrev:Aldrig i livet att du tappar lämpen så länge för det lilla mesbrottet... Vad jag vet är det väl bara 800:- för att man kör på en gångbana?
Körde på en trottoar i samband med att grisarna tog mig och åkte endast på trim.
tack för svaret, ja bötern har jag också hört är på 800.
Nina
Elmoped

Inlägg av Nina »

bensinskalle skrev:Nu är jag inte expert på detta område, men för att riskera indraget körkort och körkortstillstånd så krävs en grov trafikförseelse och/ eller olovlig körning. Jag har svårt att tro att detta skulle räknas som grovt.

Antingen blånekar ni bara, förmodligen det enklaste. Har återigen svårt att tro att dom gör en större sak av detta. Annars, hör bara efter vad konsekvenserna blir och överväg om det är värt att bara acceptera efter det

Sedan är detta med mopeder något av en gråzon. Jag antar att din son kör eu-moped klass 1. Den ska betraktas som en motorcykel och köras på väg. En eu klass 2 eller en gammal 30-moped betraktas som en cykel, och ska därför köras på cykelväg. Skulle det nu mot förmodan bli en sak av detta kan ni spela på det, att din son helt enkelt inte kände till detta.

Anledningen till förhör är antagligen för att din son är minderårig. Då krävs målsmans närvaro vid "förhör". Om jag inte minns helt fel måste förhör genomföras och ni måste antingen acceptera boten eller begära prövning.
tack, låter som du vet vad du talar om :)
Är det bara böter är det väl enklast att acceptera boten och sonen lär sig en läxa. Men leder det till något mer är det ett lite väl hårt straff för brottet.
Då förstår jag varför det blir förhör, han är minderårig. Låter väl värre än det är då.
Tack igen för svaret, kan sova gott nu :)
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Varje polisbil har en dold kamera

Jag har fått böter pga trim/lampor/ingen regg + att jag körde på trottoaren, i vanliga fall brukar dom inte göra så mycket för att du kör på en trottoar, i ditt fall så gjorde dom det

Finns 2 alternativ, ni accepterar det som händer, dvs böter eller att föra det vidare, till tingsrätten, att ni överklagar.

Har själv "studerat" och det kan bli helt annat om man tar det vidare.

edit: hur gammal är grabben? har han körkort?
Nina
Elmoped

Inlägg av Nina »

gilerahjärnan skrev:Varje polisbil har en dold kamera

Jag har fått böter pga trim/lampor/ingen regg + att jag körde på trottoaren, i vanliga fall brukar dom inte göra så mycket för att du kör på en trottoar, i ditt fall så gjorde dom det

Finns 2 alternativ, ni accepterar det som händer, dvs böter eller att föra det vidare, till tingsrätten, att ni överklagar.

Tack för svar, sonen är 17 och har körkort.
Tror han blev stoppad för att hans två kompisar körde utan hjälm, körde trimmat och utan körkort eller reggade moppar. Han fick ta en del av smällen.

Kontaktade polisen idag ang förhöret och de ville bara se var han står i det hela, att han accepterar boten och snacka lite som han förklarade. Anledningen är att han är minderårig och föräldrarna (vi) kunde inte nås vid tillfället.
Tänkte acceptera boten och få det hela överstökat. Det är nog som du skriver, polisen är inte dumma och jävlas man så jävlas de tillbaka. Inte värt det för denna typ av brott känns det som.

Tack alla ni som svarat ännu en gång!
Nina
Elmoped

Inlägg av Nina »

Tror han blev stoppad för att hans två kompisar körde utan hjälm, körde trimmat och utan körkort eller reggade moppar. Han fick ta en del av smällen.

Kontaktade polisen idag ang förhöret och de ville bara se var han står i det hela, att han accepterar boten och snacka lite som han förklarade. Anledningen är att han är minderårig och föräldrarna (vi) kunde inte nås vid tillfället.
Tänkte acceptera boten och få det hela överstökat. Det är nog som du skriver, polisen är inte dumma och jävlas man så jävlas de tillbaka. Inte värt det för denna typ av brott känns det som.

gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Nina skrev:

sitter i samma sits då jag har blivit polisanmäld för att jag har kört på en gräsmatta med bilen, men eftersom dom inte har sett något så kan det vara vem somhelst

Men självklart ska ni acceptera boten, Ta det inte vidare, för det kan bli värre då

Mvh
Skriv svar